Őrült Ferrari hiba: elvették a győzelmet a jobb pilótájuktól és a rosszabbnak adták
2022. július 03. 15:36
Feszült izgalmakat hozott a Brit Nagydíj, amelyen Carlos Sainz személyében új futamgyőztest avattak, míg a vb-címért harcoló mindhárom pilótát balszerencse érte. Közülük Sergio Pérez végzett legelőrébb, Max Verstappent az autó sérülése, Charles Leclerc-t egy újabb szörnyű stratégiai hiba hozta rossz helyzetbe, és Lewis Hamilton dobogóra állhatott.
Az első rajtnál Verstappen kilőtt a lágy gumin és megelőzte Sainzot (aki a többséghez hasonlóan a közepes keveréket választotta az induláshoz), de mindez semmit sem számított, mert a bolyban hatalmas baleset történt: összeért Pierre Gasly és George Russell egy-egy kereke, ettől utóbbi Mercedese nagy sebességnél megpördült és nekicsapódott az Csou Kuan-jü autójának,
amely többször megpördült a tengelye körül és a nézőket a pályától elválasztó kerítésnél landolt fejjel lefelé.
Percekig semmit sem mutattak a közvetítésben, hogy mi lett vele, ami mindig ijesztő, de a versenyirányítás és az Alfa Romeo megerősítette, hogy a kínai versenyző eszméleténél van, sikerült kiemelni a roncsból. Hordágyon vitte a mentő kórházi kivizsgálásra, ahol egészségesnek nyilvánították.
Hátrébb kialakult még egy billiárdozás, Sebastian Vettel Alexander Albont állította falba, és a Williams nekiütődött Esteban Oconnak is. Albont szintén kórházba vitték ellenőrzés céljából, a másik két érintett viszont az eredeti rajtsorrendnek megfelelően felállhatott a rajtrácsra. 17 pilóta folytatta a viadalt Csou, Russell és Albon nélkül.
Verstappen megint jobban indult, mint Sainz,
de a ferraris kőkeményen védekezett és az élen maradt.
Leclerc szintén hatalmasat harcolt Sergio Pérezzel a 3. hely megtartásáért, de koccantak, és mindkettőjük autója megsérült. A mexikói húzta a rövidebbet, nemsokára ki kellett állni a bokszba, és a Ferrarin is megrongálódott a szárny.
Az 1. hely később két körön belül kétszer is gazdát cserélt, Sainz 10. körös kicsúszásábólVerstappen profitált, ám nem sokáig örülhetett ennek, mert az autója rakoncátlankodni kezdett. Úgy érezte, defektet kapott, aztán a 12. körben megejtett szerviz sem segített rajta. A 6. helyen folytatta a küzdelmet, mondták neki, hogy biztonságos a kocsi, csak a hátulja kevésbé tapad, ott sérült meg valami.
Mint kiderült, a padlólemez károsodott, amikor a holland áthajtott egy törmeléken.
Sainz és Leclerc nagyon közel haladt egymáshoz, a Ferrari nem avatkozott be, ami azért volt izgalmas, mert Hamilton lőtávolba, pár másodpercen belülre zárkózott fel, veszélyt jelentett rájuk. Először Sainz kapott új gumikat, aztán Leclerc, az állás nem változott közöttük, még mindig a spanyol járt előrébb a kerékcserék után.
Hamiltont a 34. körig tartották kint, de a lassú kiállás miatt esélye sem volt legalább az egyik Ferrarit megelőzni. Közben viszont Leclerc elment Sainz mellett, így a monacói remek lehetőséget kapott a ponthátránya csökkentésére Verstappennel szemben, aki hátrébb küszködött az üldözőboly tagjaival is.
Mindez a 39. körig festett így, amikor Esteban Ocon Alpine-ja tönkrement és beküldték a biztonsági autót. Leclerc a kemény abroncson ugyan 1. maradt, de Sainz és Hamilton bejöhetett friss lágy keverékért, ami nagy esélyt kínált nekik a győzelemre.
A hétszeres bajnok azonban nem előre, hanem hátrafelé mozdult, mert az újraindításnál küszködött a tapadással és Pérez azonnal megelőzte.
Ugyanekkor Sainz is érvényre juttatta a gumielőnyét csapattársával szemben, és a hátralévő időben nem remegett meg a keze, megszerezte első győzelmét a Forma-1-ben.
Mögötte azonban óriási csata alakult ki a hajrában. Leclerc hősiesen védekezett, több körön át maga mögött tartotta a riválisokat, de végül Pérez és Hamilton levadászta. A pórul járt ferraris 4. lett, örülhet, hogy az ötösfogatban Fernando Alonso és Lando Norris nem hagyta le.
Verstappen a 7. helyen futott be a sérült autóval, Mick Schumacher megszerezte első pontjait, a 9. Sebastian Vettel, a 10. Kevin Magnussen lett, vagyis a fordulatos versenyen sokan kapaszkodtak előre a mezőny végéről.
Verstappen előnye továbbra is jelentős a bajnokságban, 34 ponttal vezet Pérez, 43-mal Leclerc előtt.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.10.18. - 19:30United States Grand Prix - 1st Practice |
2024.10.18. - 23:30United States Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.10.19. - 20:00United States Grand Prix - Sprint |
2024.10.20. - 00:00United States Grand Prix - Qualification |
2024.10.20. - 21:00United States Grand Prix - Race |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Olvasóinkat a Brit Nagydíj élő közvetítésében! Sergio Pérez Dzsiddában 215 hétvégényi várakozás után szerezte meg az első rajtkockát, Sainznak Silverstone-ban "már" 150. alkalomra sikerült – a történelem második leghosszabb várakozása az első pole-ig így is az övé lett. A Ferrari spanyolja teljesen váratlanul bizonyult a legjobbnak a kaotikus, esős szombati időmérőn, megelőzve Max Verstappent. A szabadedzések versenyszimulációi alapján ráadásul az első futamgyőzelem sem elképzelhetetlen Sainznak, hiszen a Ferrari tempója ígéretesebb volt a Red Bullénál.
A hétvége eddigi történéseit az alábbi linkekre kattintva olvashatják el:
Azt, hogy mire lehet számítani a futamon, szokásos esélylatolgatásunkban elemeztük:
Verstappen megpördült, Pérez pedig majdnem kiesett a Q2-ben tegnap, végül a második és a negyedik rajtkocka lett az övék. A világbajnoki pontverseny éllovasai azonban így is feltüzelve nyilatkoztak az időmérő után.
Ahogy a Red Bull már megtette idén néhányszor, úgy a Ferrari is utasíthatja Sainzot, hogy engedje maga elé Leclerc-t – persze csak ha egymás mögött halad a két pilóta az utolsó körökhöz közeledve. Ezzel tisztában van mindkét versenyzőjük, akik ígérik, hogy csapatként fognak együtt dolgozni. A monacóinak extra motivációt adhat a futamra, hogy öccse, Arthur nyerte a mai főversenyt a Forma-3-ban, amivel a második helyre jött előre a pontversenyben.
Ha óriási bravúrral sikerül megnyernie a hazai nagydíját az ötödik helyről, azt már kilencedszerre tenné meg Silverstone-ban, egy helyszínen pedig ennyiszer még soha senki nem győzött. A jelenlegi rekord nyolc, amit ő tart itt és a Hungaroringen, valamint Michael Schumacher Magny-Cours-ban. Schumacher egyébként kilencszer nyert hazai pályán (amit most Hamilton szintén beállíthat), ám a német négyszer Hockenheimben, ötször pedig a Nürburgringen lett első.
Ha viszont ma nem lesz első Hamilton, akkor sorozatban 11-edszerre marad futamgyőzelem nélkül, amire még nem volt példa a pályafutásában. Tízfutamos, elsőség nélküli sorozata most van negyedszerre, azonban eddig háromszor be tudta húzni a tizenegyedik versenyt.
Sainzon kívül akár ők ketten is megszerezhetik ma életük első futamgyőzelmét, amire nekik ráadásul a hazai pályájukon kerülne sor. Russell ellen szól, hogy az első hét rajthelyen kívülről induló versenyző még sosem nyert Silverstone-ban. Az azonban mellette, hogy a legutóbbi két, az első győzelmet otthon megszerző pilóta is brit volt: 1986-ban Nigel Mansell, 1995-ben pedig Johnny Herbert örülhetett Angliában az első sikerének.
Már a tradicionális autókkal tarkított pilótaparádén is nagyon hangos volt a közönség, amit elsősorban a mezőny három brit pilótája hálált meg nagy mosollyal. Úgy tűnik, a hűvös időjárás sem zavarja a szurkolókat: a levegő 18, az aszfalt 29 fokos, esőt pedig a felhős ég ellenére nem jósoltak a következő két órában – bár erre azért a képek alapján nem esküdnénk meg.
Ha nem szakad le az ég, az olasz gumiabroncs-gyártó szerint a közepes-kemény kezdés az optimális, ám azt, hogy valaki a hajrában lágy vagy közepes keverékű gumikat rak fel, esetleg nem is áll ki másodszorra, nagyjából hasonlóan jónak jósolják. A pénteki és a szombati időjárásnak köszönhetően a gyors száraz pályás abroncsokból nincs híján a mezőny.
Sebastian Vettel ma tölti be a 35. életévét, ám a 18. helyről komoly születésnapi ajándékban nem reménykedhet. A négyszeres világbajnok német "jutalmul" Nigel Mansell 1992-es vb-győztes Williamsét kipróbálhatta kora délután.
Lance Stroll tegnap ünnepelhetett egy dobogót, ám úgy, ahogyan biztosan nem akarta. A Q1-es kiesésével ugyanis már csak két pilóta van (Marcus Ericsson (71) és Timo Glock (59)), akik többször búcsúztak az időmérő első szakaszában, mint a kanadai (55-ször). A ma is használt, három szakaszból álló időmérős rendszert egyébként 2006-ban vezették be.
Az idei Eurovíziós Dalfesztiválon az Egyesült Királyságot képviselő Sam Ryderé volt a megtiszteltetés, hogy elénekelje a himnuszt a futam előtt, ő pedig nem szokványos módon, rockos verzióban adta elő a nemzeti dalt – a közönség a reakciók alapján nem bánta.
A holland lágyakon, az első hétből a többiek közepesen indulnak. Latifi, Albon, Magnussen és Vettel rakatta még fel a lágy abroncsokat, míg Russell keményeken rajtol.
Helyi idő szerint három órakor elindult a mezőny a gumik bemelegítésére, hogy aztán nekivághassanak az 52 körös silverstone-i futamnak. Emlékeztetőül a rajtsorrend:
1. Sainz, 2. Verstappen, 3. Leclerc, 4. Pérez, 5. Hamilton, 6. Norris, 7. Alonso, 8. Russell, 9. Csou, 10. Latifi,
11. Gasly, 12. Bottas, 13. Cunoda, 14. Ricciardo, 15. Ocon, 16. Albon, 17. Magnussen, 18. Vettel, 19. Schumacher, 20. Stroll
Verstappen lerajtolta Sainzot, Hamilton feljött a harmadik helyre. Russell, Csou és Albon is kiszállt a versenyből, Cunodának és Oconnak szintén sérült az autója. Piros zászló.
Az Alfa Romeo kínaija fejjel lefelé is fordult, a Williams pilótájához pedig szintén rohannak az emberek a hogyléte felől érdeklődni.
Amíg a versenyben maradó pilóták a bokszba gurulnak, Russell visszaül, Albon kiszáll. Csou-ról viszont nem ad képeket a rendező, egyelőre ismeretlen okokból.
Közben állítólag tüntetők is beszaladtak a pályára, a rendezők azonban időben leteperték őket.
Amíg a kínaiért aggódunk, el is feledkeztünk arról, hogy mi is az állás. Nos, Verstappen és Sainz helyet cserélt, Hamilton a harmadik helyre jött előre Leclerc-t és Pérezt megelőzve, a mexikóit pedig Alonso is megelőzte. Latifi, Bottas és Ricciardo az első tíz további sorrendje. A pilóták levették a sisakokat, hosszabb szünet várható.
Csou és Russell összeakadását a háttérben láthatjuk csak, az azonban jól kivehető, hogy Csou sokáig csúszott az autó tetején. Állítólag Gasly és Russell ért össze, és a brit ezután ütközött össze a kínaival.
Az autókat még ki kell menteni a pályáról, pilóta azonban már nem ül egyikben sem. A két nagy baleset legnagyobb áldozatait kivizsgálásra szállítják a kórházba.
Ocon és Cunoda autója is a thai falnak vágódása után sérült meg. Albon is jól van állítólag, akárcsak Csou, és biztonság kedvéért szállították kórházba.
Ez a legújabb, még nem hivatalos információ – ez a Ferrari számára minden bizonnyal remek hír lenne.
Mióta kiderült, hogy minden pilóta épségben megúszta, mosolygós arcok is felfedezhetők a bokszban. Hamilton rollerezik és a szerelőivel ökörködik, Ocon csokoládét kínál, Cunoda pedig relaxál.
Ez a hivatalos információ, a pilóták szépen lassan visszaöltöznek, majd visszaülnek az autókba.
Mindkét pilóta autóját úgy tűnik, rendbehozták az elmúlt ötven percben, így valószínűleg tizenheten folytatják majd a versenyt.
Álló rajt lesz, méghozzá az eredeti rajtsorrendben.
Közben Russell azt nyilatkozta, hogy nem volt tapadása a kemény abroncsokon, ez is vezetett a balesethez.
Sainz, Verstappen, Leclerc, Sainz, Hamilton, Norris, Alonso, Latifi, Gasly és Bottas az első tíz – közülük Latifi és Gasly lágyakon, a többiek közepeseken.
Sainz és Verstappen komoly csatában megőrizte az eredeti sorrendet, Leclerc pedig először visszaesett, majd egy összeérés után újra Pérez előtt halad már. Norris megelőzte Hamiltont, Gasly pedig Alonsót.
A Leclerc-rel való összeérésekor leszakadtak darabok a Red Bullról, ám a mexikói a negyedik helyet őrzi – igaz, egyre inkább szakad le a monacóitól. Sainz másodpercen kívülre növeli az előnyét.
Norris és Hamilton is a mexikói nyakán, mögöttük Gasly, Alonso és Cunoda is szorosan áll egymáshoz képest.
11,5 másodpercig állt egy helyben a mexikói, de talán sikerült rendbehozni a Red Bullt. Hamilton közben megelőzte Norrist, így már a negyedik.
Egyelőre nem nyithatja a hátsó szárnyát a holland, de nagyon közel van az egy másodperchez a hátránya Sainzhoz képest.
Verstappen másodpercen belülre lopta magát, de Leclerc lemaradása is alig másfél másodperc a hollanddal szemben, aki előzési pozícióba egyelőre nem került Sainzcal szemben.
Gasly, Cunoda, Ocon, Latifi, Bottas, Ricciardo és Magnussen mind egy másodpercen belül az előtte haladóhoz képest.
Pérezé közben a leggyorsabb kör, aki az utolsó előtti pozícióból zárkózna – mögötte a szintén már másodszor is bokszba kiálló Vettel halad.
A spanyol lecsúszott az ívről, amit kihasznál a holland, és meg tudta előzni a Ferrarit, ráadásul azóta is növeli az előnyét.
Cunoda a belső íven próbálta megelőzni a csapattársát, Gaslyval azonban összeért, és mindkét autó kipörgött. Tudják folytatni, de jelentősen visszaestek a mezőnyben.
Hirtelen tempót vesztett a Red Bull, akit mindkét Ferrari megelőzött. A bokszutca szerencséjére közel volt, így kevés időt veszített, és új közepeseket kapott.
Valami eltört a Red Bullnál, erre panaszkodik a holland, aki az új gumikon is lassú. Egyelőre bírja, de folyton növekszik a hátránya az előtte haladó Alonsóval szemben is.
Egyelőre a spanyol halad előrébb, de a monacói nagyon a nyakán van. Hamiltonnal szemben viszont 5 másodperc az előnyük.
Helycserét várna a monacói, akit feltart a csapattársa. A Ferrarinál egyelőre megy a tanakodás. Eközben Hamiltoné a leggyorsabb kör, Cunoda pedig öt másodperces büntetést kapott.
Leclerc-t nem engedi el Sainz, ez pedig a hétszeres világbajnoknak jó hír, aki már négy másodpercen belül a Ferrarikhoz képest. Verstappen közel két másodperccel lassabb körönként, mint az elöl haladó hármas.
Latifi és Schumacher eddig pontszerző helyeken haladt, most egyszerre cserélnek nekik kereket.
Megoldódott Leclerc problémája, mostantól felgyorsulhat. Sainzot sikerült Norris elé, a harmadik helyre hoznia a Ferrarinak. Bottas versenyének közben vége, kiállt a bokszba a finn.
Hiába állt ki előle Sainz, Leclerc így sem tud gyorsabban autózni a Mercedesnél. A különbség már két másodperc alatt van kettejük között.
A 6-7. helyen halad a két Red Bull, a mexikói pedig gyorsabb a hollandnál. Már csak Leclerc, Hamilton, Norris és Alonso nem volt bokszban az újraindítás óta.
A keményeket rakták fel a hollandnak, ezzel akár végig is mehet a futamon – ha az autója engedi. Csapattársa mellett csak Vettel előzte meg a címvédőt, jelenleg a nyolcadik.
A monacói is kemény abroncsokat kapott, azonban Sainz mögé tudott csak visszajönni. Verstappen az új gumijain sem tud gyors lenni, Vettel közel egy másodperccel gyorsabb nála körönként.
Hamilton első, Norris a negyedik helyen halad, noha mindkettejüknek ki kell még jönnie kerékcserére. Gasly versenyének közben vége, ő az ötödik kieső.
Leclerc azonban nem adja fel, és megfutja a leggyorsabb kört.
Sainzhoz egyre közeledik Leclerc, már másodpercen belül a monacói. A csapatrádió szerint nincs utasítás, de ha így folytatódik, Leclerc-nek nem is lesz rá szüksége.
Hamilton kedvére haladtak a dolgok, így lépett a Ferrari, és Sainzot megkérték, hogy ne lassítsa tovább Leclerc-t. Az új sorrend az első tízben: Hamilton, Leclerc, Sainz, Norris, Alonso, Pérez, Vettel, Verstappen, Ocon, Latifi.
Nem volt túl gyors a kerékcsere, így mindkét Ferrari megelőzte őt. Sainzcal szemben három másodperc a lemaradása.
Keményeket kaptak mindketten, és csak Pérez került eléjük, aki még bizonyosan ki fog állni kerékcserére.
Ocon ugyanis nagyon megközelítette a hollandot, aki a nyolcadik helyet egyelőre őrzi. Leclerc-é közben a leggyorsabb kör, Hamilton gumijai lassan melegednek be.
Könnyedén ment el a világbajnok mellett a francia, és Schumacher is a holland nyakára ér hamarosan.
A brité az új leggyorsabb kör, már csak másfél másodperc a hátránya Sainzcal szemben.
Nem tudott félrehúzódni a francia a műszaki hibája után, így VSC vagy SC jöhet.
Van még csavar, bejön a safety car, mert Ocon Alpine-ja nagyon útban van. Majdnem mindenki célba veszi a bokszutcát új lágyakért.
15 körös keményeken halad, így akár még bajba is kerülhet, hiszen mindenki lágyakra váltott a környezetükben. Pérez szerencsés volt, így maradt negyedik az ingyen kerékcserével, Norris pedig Alonso mögé jött vissza.
Leclerc, Sainz, Hamilton, Pérez, Alonso, Norris, Vettel, Magnussen, Verstappen, Schumacher az első tíz sorrendje. Közülük Magnussen és Leclerc nem jött ki a biztonsági autós fázisban, rajtuk kívül Vettel nincs lágyakon.
A 42. kör végén kimegy a biztonsági autó, így hamarosan jön a zöld zászló.
Helycsere a Ferrarik között is, és Hamilton is visszaesett egy pozíciót Pérezzel szemben. Verstappen a nyolcadik helyre jön előre.
Két másodperc fölött már a spanyol előnye Leclerc-rel szemben, akit Pérez és Hamilton is szorosan üldöz. Verstappen Vettelt is megelőzte, Norris két és fél másodpercre tőle.
Pérez támadta Leclerc-t, mindketten lecsúsztak, így Hamilton elment mellettük. Két kanyarral később azonban Pérez, Leclerc, Hamilton volt már a sorrend a 2-4. helyen, a britet ráadásul már Alonso üldözi.
A mögötte zajló csata miatt már közel négy másodperc az előnye a spanyolnak, de Pérez előnye is egyre nő. Közben Schumacher a 8., Magnussent pedig a tizedik helyért üldözi Latifi.
A monacói ismét lecsúszott a pályáról, amit a brit kihasznált. Egyszer még visszajött a Ferrari, ám utána ismét Hamilton került előrébb, a harmadik helye pedig egyre biztosabbnak tűnik.
Két másodperc Hamilton előnye a monacóival szemben, akit viszont hét tizedre követ az Alpine spanyolja.
A hetedik hely is meglehet a németnek, de a holland egyelőre tartja magát. Sainz előnye három másodperc Pérezzel szemben, akinek szintén három Hamilton előtt.
Tizenkettedik dobogójából első hely lett a pole után, őt a futam elején szenvedő Pérez, és a rekordot jelentő 13. silverstone-i pódiumát szerző Hamilton követi.
Leclerc Alonso előtt maradt a negyedik helyért, Norris a 6., Verstappen pedig az első pontjait szerző Schumacher előtt zárt. Vettel és Magnussen az utolsó két pontszerző a kaotikus Brit Nagydíjon.
Most megköszönjük a figyelmüket, az összefoglaló után jelentkezünk a friss interjúkkal.