Nem könnyű feladatra vállalkozott Harvey Weinstein, mikor eltökélte, hogy a Miramax berkein belül leforgatja Krysztof Kieslowski hátrahagyott forgatókönyvét. Nem volt könnyű megtalálni a megfelelő rendezőt, és aztán az illetőnek nem volt könnyű megküzdeni a forgatókönyv szellemével. Anthony Minghella nem is vállalkozott rá, és Tom Tykwer is csak hosszas vívódás után. Végül a szeptemberi terrortámadás miatt még dobozba is kellett zárni a kész művet, hogy csak majdnem egy év múltán kerüljön mozikba.

Krysztof Kieslowski szerette a sorozatokat. Előbb a Tízparancsolatot dolgozta föl egy filmfüzérben, majd a Három szín: Kék, Fehér, Piros-t készítette el. A trilógia befejeztével esküt tett, hogy többé nem forgat, és meg is tartotta  a fogadalmat. 54 évesen halt meg 1996-ban, és íróasztala fiókjában egy újabb trilógia forgatókönyveit hagyta.

A Mennyország, Pokol, Purgatórium címmel ellátott sorozatra a Miramax stúdió vezére, Harvey Weinstein csapott le. Az amerikai producer mindig küldetésének tartotta az európai művészfilmek feletti őrködést, melyet a maga eszközeivel el is látott. Sokat tesz az európai művészfilmek amerikai forgalmazásáért, rendszeresen forgat koprodukciós alkotásokat, a tengerentúli produkciókba pedig igyekszik belecsempészni az európai művészfilmek mélységét.

Kieslowszki és Piesiewicz közös művének első részét először Anthony Minghellának ajánlotta fel, aki nem vállalta a megrendezését. Arra hivatkozott, hogy jobban szereti a saját történeteit filmre vinni - ami Amerikában nem számít szokványos alkotófolyamatnak. (A legtöbb esetben a rendezőt egy kész forgatókönyvre szerződteti a producer - miképp azt Weinstein is teszi.) Minghella visszautasítása után a könyvet a fiatal német tehetségnek, Tom Tykwernek küldték el, aki a Lé meg a Lola című filmjével nemcsak Európában, de Amerikában is nagy elismerést szerzett.

Tykwer - érthető módon - sokáig hezitált a döntés előtt. "Természetesen nagyon érdekelt a történet, márcsak azért is, mert Kieslowszki írta. De nem hittem, hogy megrendezhetem. Elképzeltem, ahogy a szememre hányják majd, hogy nem voltam eléggé alázatos Kieslowszki örökségéhez, és ezt egyáltalán nem kívántam magamnak. Aztán elég volt tíz oldalt olvasnom a könyvből, hogy felismerjem, még sosem találkoztam ennél jobban "rám szabott" történettel." 

A forgatókönyv mellesleg érdekes utat járt be: a két szerző lengyelül írta meg, amit később egy producer lefordíttatott franciára - hiszen  Kieslowszki élete második felében Franciaországban élt és rendezett. Ebből aztán készült egy angol verzió, melyet Tykwer átültetett németbe. Az ő végső változatát aztán viszafordították angolra - hiszen ez a film hivatalos nyelve, de ráadásként meg van tűzdelve olasz mondatokkal - hiszen a történet Olaszországban játszódik.

Forrás: MTI
Cate Blanchett, Tom Tykwer, Giovanni Ribisi

Tom Tykwer tehát amint befejezte a Harcos és a hercegnő című filmjét, nekilátott a Heaven előkészítéséhéz és forgatásához. Főszereplőnek Cate Blanchett-et és Giovanni Ribisit kérte fel, akiknek alakítását végig erős kontroll alatt tartotta, és a film tulajdonképpeni középpontjába a kapcsolatuk ábrázolását helyezte.

A Heaven egy fiatal olasz tanárnő, Philippina történetét meséli el, akinek férje kábítószer-túladagolásban hal meg. Mivel a rendőrség semmit nem tesz a drogkereskedő felkutatására és letartóztatására, Philipplina úgy dönt, hogy egyedül áll bosszút a maffiózón. Bombát helyez el az irodájában, ami azonban nem a célszemélyt, hanem négy ártatlan áldozatot öl meg. Philippinát letartóztatják, és terrorista tevékenység elkövetésével vádolják. Egyetlen rendőr, Filippo hisz neki, de ő egyúttal belé is szeret. A film szimbolikus jelenettel ér véget, amit több  kritika nehezményezett.

A film - pechére - épp a szeptemberi terrortámadások előtt készült el, ezért azonnal le kellett mondani a bemutatásáról. Harvey Weinstein először februárban, a berlini filmfesziválon merte megmutatni, ahol az esemény nyitófilmjeként szerepelt. Azonnal megosztotta a szakmai közönséget, amely nem tudta eldönteni, Kieslowszki- vagy Tykwer-filmet lát-e, illetve, hogy melyiküket szeretné inkább beleképzelni.

Forrás: MTITykwer korai aggodalma tehát részben beigazolódott: a kritikusok a "mester" szellemét is, és az ő merész stílusát is hiányolták. A kettő keresztezése valahogy mindkettőt semlegesítette. Egyedül Cate Blanchett alakítása bűvölte el őket, Giovanni Ribisi azonban már nem tetszett mindenkinek. Tykwer mégis nyugodt maradt. Kieslowski állandó munkatársa, a társ-forgatókönyvíró Piesiewicz ugyanis meg volt elégedve az eredménnyel. "Azt mondta, mindkettőnkből a legjobbat tudta egyesíteni a film - és ez számomra felért a legnagyobb dicsérettel. Pontosan ez volt az eredeti szándékom: hű maradni Kieslowszki ötletéhez, de rajta keresztül megvalósítani a saját filmem" - nyilatkozta.

A film rögös útja azonban később is folytatódott: Angliában augusztusban mutatták be - hasonlóan eltérő vélemények kíséretében, az Egyesült Államokban pedig csak múlt hét végén került a mozikba. Az első recenziók itt is nehezen találtak fogást az alkotókon: nem tudták pontosan meghatározni, mi is hiányzik ahhoz, hogy a filmet jónak ítéljék, de Clate Blanchett lenyűgöző játékán kívül semmi nem hagyott bennük mély nyomot. Ráadásul annak még kisebb az esélye, hogy a Heaven közönségsikert könyveljen el, hiszen nem ígér könnyed szórakozást a története.

                                                                                    Gyárfás Dóra