Lars von Trier és Thomas Vinterberg megszülte, majd elhagyta dédelgetett gyermekét. A két sikeres dán filmrendező 1995-ben egy új filmnyelv megteremtésével váltotta meg a világot, majd egyszer csak hátat fordított mindannak, amit addig épített. A "Tisztaság fogadalmát", vagyis a dogma film szabályzatát az epigonok viszik tovább.

Dánia nem ereszti a dogmát, noha az új filmnyelv két megalapítója, Thomas Vinterberg és Lars von Trier már más - méghozzá hagyományoshoz visszanyúló - alkotásokat készít. Vannak azonban, akik továbbra is érvényesnek és előremutatónak tartják a műfajt: Lone Scherfig rendezőnő például egy szívhez szóló, kedves történetet mélyített el a dogma kegyetlen valóságábrázolásával az Olasz nyelv kezdőknek című filmjében. 

Thomas Vinterberg ugyan csak viccelődött azzal egy interjúban, hogy messiásként tekint Lars von Trierrel együtt alapított csoportjára, de céljukat és törekvéseiket valóban úgy kezelték, mint ami megváltja az évtizedek óta kátyúba jutott filmművészetet. 1995 március 13-án, Koppenhágában megfogalmazott kiáltványuk, A Tisztaság fogadalma fellázad mindaz ellen, ami a film 100 éves története során rárakódott a műfajra.

Vinterberg és von Trier - Dánia két ifjú titánja, akiknek tehetsége már 1995 előtt sem maradt észrevétlen - felesküdött arra, hogy a továbbiakban az önmaguk által teremtett új szabályrendszer szerint dolgozik, és a film eszköztárát a minimálisra csökkenti. 10 pontos kiáltványuk kiindulópontja, hogy a '60-as évek újhulláma óta a filmművészet individuális műfajjá vált, a rendező személyiségének kiteljesedésévé, melyben a többi alkotó csak asszisztál.

Lars von Trier

Az új dogmák értelmében azonban az alkotás végre valódi csapatmunkává válik, melyben különösen nagy szerep jut a színészeknek. A legfontosabb ugyanis az elmélyült szerepjátszás, az emberi érzelmek és viszonyok hiteles és igaz bemutatása. Ezt segíti elő a szabályok másik csoportja, mely a felesleges eszközöktől fosztja meg a dogma film alkotóit: nincs többé "kozmetikázás" (ahogy ők fogalmaztak), tehát díszlet, jelmez, kellék, világítás - mindaz, aminek előállítása lassítja és akadályozza a történet valós idejű feldolgozását.

A dogma film cselekménye tehát valós helyszínen játszódik, természetes fénynél (amennyiben a hely kínálta világítás kevésnek bizonyul egyetlen, a kamerára erősített lámpa segíthet), azonos hosszúságban a valós történéssel. A kamera mindvégig az operatőr vállán nyugszik, és nem engedélyezett semmiféle beavatkozás a látványvilágba: sem az utómunka során, sem szűrők, filterek segítségével a forgatáson.

A Dogma 95 mozgalom alapszabályai

1. A forgatásnak a helyszínen kell zajlania. Kellékek és díszletek használata tilos.
2. A hang soha nem készülhet külön a filmtől.
3. Csak kézi kamera használható.
4. A filmnek színesnek kell lennie. A mesterséges világítás nem megengedett.
5. Optikai utómunkák és filterek használata tilos.
6. A film nem tartalmazhat felszínes cselekmény-elemeket.
7. Idő- és térbeli elidegenítés nem fordulhat elő.
8. A zsánerfilmek nem elfogadottak.
9. A filmnek 35 mm-esnek kell lennie.
10. A rendezőt nem szabad feltüntetni a stáblistán.



A dogma film új műfaj, melyben nincs helye a korábbi kategóriáknak (dráma, vígjáték, krimi, stb.), és mely garancia arra, hogy az általa felvázolt történet mélységeiben foglalkozik a felvetett élethelyzettel.