Bevételi verseny - a sztárkultusz vége

Az elmúlt hétvége bevételi eredményeiből úgy tűnik, hogy sem a magyar, sem az amerikai közönség nem vevő éppen a nagy sztárokra. Nicolas Cage vagy pont Sharon Stone nem vonz tömegeket a mozikba, helyettük inkább a sztori érdekli a nézőket. Ha a cselekmény vidám perceket ígér, milliók vándorolnak a jegypénztárakba.

Hiába a hollywoodi művészek minden próbálkozása: a magyar közönség csak a puszta szórakozásra vágyik. Felőlük csomagolhatják akciófilmbe, krimibe, vagy egyéb "ingergazdag" műfajba mondanivalójukat, ők átlátnak a szitán, és csak arra váltanak jegyet, ami felhőtlen kikapcsolódást ígér.

Még Ridley Scott frissen bemutatott alkotása, a Trükkös fiúk sem aratott sikert, pedig Nicolas Cage neve díszelgett a plakáton. Valaki biztos elterjesztette, hogy ezúttal nem fegyverrel a kezében üldözi az ellenséget, és még csak nem is egy szőke bombázóval az oldalán lop autókat, hanem neurotikus rángatózásából próbál kilábalni, és félrecsúszott életét helyre tenni. A Trükkös fiúk-ra alig 6 ezer ember volt kíváncsi Budapesten, és ezzel csak az ötödik lett a nézettségi versenyben.

Stephen Norrington filmje, A szövetség több mint négyszer ennyi nézőt vonzott a mozikba (csaknem 26 ezret), hiszen nem mást ígért, minthogy a brit legendárium nagy hőseit - így pl. Nemo kapitányt, Sherlock Holmest, Dr. Jekyllt és Dorian Grayt - sorakoztatja fel egy közös sci-fiben. A Sean Connery főszerepélésével készült kosztümös kalandfilm a második legnézettebb alkotás volt hétvégén Budapesten.

Majdnem ebbe a kategóriába tartozik a harmadik helyezett film, A Karib-tenger kalózai, mely a hagyományos ifjúsági kalandfilmek műfaját eleveníti fel, és mely több hét után is 13 ezer nézőt vonzott a mozikba. Gore Verbinski mestermunkája eddig 72 millió forintot hozott a konyhára a fővárosi mozikban. A film sztárja Johnny Depp, aki mellett fiatal tehetségek - mint Orlando Bloom és Keira Knightley -, és egy "öreg róka", Geoffrey Rush komédiáznak.

Az tehát szinte biztosan állítható, hogy a magyar közönséget kevésbé a nagy nevek, mint inkább a lebilincselő történet, a valóságtól elrugaszkodott cselekmény érdekli. Ezt támasztja alá az is, hogy hetek óta tartja első helyét az Amerikai pite-sorozat harmadik epizódja, Az esküvő, melynek főszereplői Magyarországon más szerepben még sosem mutatkoztak. A kamaszból lassan felnőtté váló fiatalok bohóckodása eddig 79 millió forintot eredményezett, melyből 28 milliót a hétvége 29 ezer látogatója hozott.

A vígjáték egyébként is kedvelt műfaj Magyarországon: Jim Carrey Minden6ó című filmje is hetek óta tartja magát az élbolyban. Az Amerikában is népszerű komédia nálunk 99 millió forintot kasszírozott, és még mindig a negyedik legnézettebb alkotás.

A magyar vonatkozású alkotások továbbra is csak mérsékelt érdeklődésre tartanak számot: a nálunk forgatott, és sok magyar színészt és alkotót felvonultató Max eddig mindössze 10 ezer nézőhöz jutott el, melyből 3700 az elmúlt hétvégén látta. A John Cusack főszereplésével készült filmdráma - mely egy kényes témát, Hitler diktátorrá válását dolgozza fel - csak a hetedik a bevételi listán.

Az elmúlt hónap egyetlen magyar bemutatója Fazekas Csaba vígjátéka, a Boldog születésnapot! volt, mely műfaji könnyedsége ellenére is csak 25 ezer nézőt érdekelt. Hiába a rangos magyar szereplőgárda (Kocsis Gergely mellett Ónodi Eszter, Máté Gábor, Hernádi Judit és Bálint András hirdeti a filmet), az elmúlt hétvégén mindössze 1400-an voltak kíváncsiak rá.  

Továbbra is érvényes tehát a magyar filmrajongók magatartására, hogy hétköznapjaik elől menekülnek a moziba, tehát olyasmit vágynak látni, mely attól a legmesszebbre repíti őket.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK