Szerelem helyett szabad szex

A tökéletes másolat - Renée Zellweger és Ewan McGregor közös filmje, a Pokolba a szerelemmel mesterien idézi vissza a '60-as évek Hollywodjának makulátlan milliőjét, melyhez Doris Day és Rock Hudson 1962-es filmje volt az iránytű. Rózsaszín és világoskék minden mennyiségben - itt a látvány az úr.

A retrohullám lecsengőben lehet, a nosztalgia azonban nem megy ki a divatból. A '70-es, '80-as évek stílusát a mai trenddel keverő design helyett most a "tiszta" merítés hulláma söpör végig Hollywoodon. Előbb Spielberg fürdött a '60-as évek arany fényében a Kapj el, ha tudsz című alkotásában, majd Todd Haynes állt elő az '50-es évek tökéletes hangulatvilágításával és méltóságával a Távol a mennyországtól című művében (mely hosszú késéssel érkezik csak meg Magyarországra).

Payton Reed hasonló tisztelgését láthatjuk csütörtöktől a mozikban Pokolba a szerelemmel! címmel. Doris Day és Rock Hudson 1962-es filmjének remake-je nem csupán ihlető forrás, és nem is paródia - az eredeti, aminek most elkészült a másolata. A másolat legfontosabb tulajdonsága pedig, hogy tökéletesen háttérbe helyezi az alkotóját, és előtérbe az eredeti művet. (A Pokolba szerelemmel! ebben különbözik a másik két említett filmtől.)

Az '50-es, '60-as évek hollywoodi filmjei egy dologban biztosan különböztek a mai alkotásoktól: valami különleges sterilitás jellemzi őket, ami titokzatosságot és dicsfényt kölcsönöz nekik. Minden tökéletes, minden makulátlan. A nők befésült frizurával, vörös rúzzsal, fekete tussal kihúzott szemmel kacérak; és magas sarkú cipőben, jól szabott kosztümben, fényes retiküllel tipegnek. A férfiak mindig öltönyben, kalapban, fényesre suvickolt lakkcipőben közlekednek. Az autók tiszták, a lakásokban kínos rend uralkodik, az utcán mindenki elegáns. Az ember hajlamos azt hinni, jó lehetett akkor élni.

Renée Zellweger azt állítja, többek között ezért vállalta a Pokolba a szerelemmel! főszerepét: mert szeretett volna ennek az álomvilágnak a részese lenni. Érezte, hogy jó móka lesz, és nem csalódott. Partnerét, Ewan McGregort hasonló lelkesedéssel töltötte el a lehetőség. Nemcsak a milliő, a forgatókönyv is jó szórakozást ígért: a korabeli filmek egyik kedvelt témája, a nemek játékos harca elevenedik meg benne.

Barbara Novak (Renée Zellweger) a szexuális forrdalom előhírnökeként könyvet ír a nők felvilágosodásáról, a szabad szexről. Arra buzdítja nőtársait, hogy vessék le magukról a szerelem béklyóját, és éljenek férfimódra - szabadon. A Pokolba a szerelemmel! című "self-help book" példátlan sikert arat, Amerika leborul Barbara merészsége előtt, egyetlen embert kivéve. Catcher Block (Ewan McGregor) sztárújságíró semmibe veszi, megalázza, akárcsak az összes többi nőt, aki az útjába kerül.

Forrás: Intercom 

Barbara Novak erre hadat üzen, amire a férfi még agyafúrtabb válasszal felel, és kezdetét veszi egy fordulatokkal teli küzdelem, mely sok meglepetést tartogat a néző számára. Játékos párbajuknak egy-egy segédje is akad: az írónőt Vikki Hiller (Sarah Paulson) támogatja, a szívtipró újságírót pedig Peter MacMannus (David Hyde Pierce), akik persze a maguk módján hasonló történetbe bonyolódnak. A film fontos epizódszerepét alakítja még Tony Randall a könyvkiadó vezetőjének szerepében, aki az eredeti változatban MacMannus szerepét játszotta.

A Pokolba a szerelemmel! stáblistájáról azonban leginkább a látvány-csapat tagjait érdemes kiemelni, mindenekelőtt a produkció designerét, Andrew Laws, látványtervezőjét, Martin Whistet, és jelmeztervezőjét, Daniel Orlandit, akiknek munkáját Jeff Cronenweth operatőr foglalta lenyűgöző képekbe.

Gyönyörködni mindenképp lehet a film nagystílű képi világában, szórakozni pedig a cselekmény agyafúrtságában. Pont olyan kellemes, könnyed élményt nyújt, mint amely alkotásnak emléket állít - és ennél többet nem is akarhatott. 

Gyárfás Dóra

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK