A Park Cityben a mai napon megnyitott független filmfesztiválon idén a dokumentumfilmekre, valamint a 2001. szeptember 11-e utáni világra helyeződik a hangsúly. A szakértők szerint az idei esztendőben nemcsak az utóbbi műfajban készített alkotások száma, de változatossága is nagy szerephez jut majd.

"A fesztiválon már hagyomány, hogy nagyon változatos jellegű műveket mutatunk be" - nyilatkozta Geoffrey Gilmore fesztiváligazgató az Arizona Daily Starnak.

A bemutatásra kerülő 137 film közül 42 darab (valamivel több mint 30%) dokumentumfilm. S az eddigi szokásoktól eltérően nem csak a fesztivál dokumentumfilm kategóriájában kapott helyet 16 hagyományos mű, hanem ez már a második alkalom, amikor az American Spectrum, a Native Forum és a Park City Midnight elnevezésű tematikus kategóriákban is képviseltetik magukat a dokumentarista rendezők filmjei.

Ezen kívül a fesztivál történetében először fordul elő, hogy a nyitóestén levetített két alkotás közül az egyik dokumentumfilm. Egészen pontosan Stacy Peralta rendező szörfözőkről szóló Riding Giants című műve szerepel a műsoron.

Ez a tendencia a 2003-as év fényében nem meglepő, amikor számos dokumentumfilm, mint a Spellbound, a Vándormadarak, valamint a Sundance-győztes Capturing the Friedmans, illetve Michael Moore nálunk is nagy sikerrel vetített Kóla, puska, sültkrumpli című tényfeltáró filmje is szépen teljesített a mozikban. Gilmore szerint a dokumentarista stílus még a fikciós filmekbe is kezd beépülni stíluselemként. A fesztiváligazgató példaként a September Tapes című alkotást említette, amely az American Spectrum kategóriában kerül bemutatásra, s amelyben a drámai szálakat valós háborús felvételekkel vegyítik, amelyek az afganisztáni katonai akciók során készültek. A film egyébként három amerikai történetét meséli el, akik Kabulban a saját szemükkel láthatják azt a terrorizmus ellenes harcot, amelyet nem mutatnak meg a nemzetközi hírcsatornák erősen cenzúrázott adásai.

"Sokat beszélgettünk a September Tapes kapcsán arról, hogy milyen eszmei kérdések merülhetnek fel egy ilyen film során" - mondta Gilmore. "Gondolkodtam azon is, hogy egy olyan generáció, amely sokkal erősebb realista eszményekkel rendelkezik, hogyan gondolkodhat bizonyos témákról".
 
Az igazgató szerint a számos dokumentumfilm megjelenése annak is köszönhető, hogy a műfajok közötti határok itt is egyre jobban kezdenek elmosódni. A tendencia kihatott a Sundance "tőszomszédjára", a Slamdance Nemzetközi Filmfesztiválra is, amely idén kettéosztotta a zsűrijét, a narratív filmekkel és a dokumentumfilmekkel foglalkozó csoportokra.

Peter Baxter, a Slamdance alapító rendezője úgy fogalmazott, Amerikában felvirradt a dokumentarista filmkészítés aranykora.

Mindezek mellett természetesen az igényes mozifilmek kedvelői számos nagy névvel találkozhatnak a fesztivállal kapcsolatos híradásokban. Az eseményen képviselteti magát Kevin Bacon, Christian Bale, Matthew Broderick, Courteney Cox, Laura Dern, Matt Dillon, Jane Fonda, Ashton Kutcher, Julianne Moore, Mandy Moore, Gary Oldman Peter O'Toole és még sokan mások, akik mind-mind feltűnnek majd a vásznon.

A Sundance Intézet alapítója, Robert Redford a The Clearing című független thrillerben lesz látható, Willem Dafoe partnereként.