Megkérdőjelezik az Isten városa rendezőjét

A Rio de Janeiro nyomornegyedeit bemutató brazil film nagy meglepetést okozott, amikor négy Oscar-díj jelölést szerzett, köztük a egyet legjobb rendező kategóriában is. Most azonban felmerült, lehet, hogy nem is Fernando Meirelles a film valódi rendezője.

A New York Timesnak adott interjújában a film társrendezője Kátia Lund elmondta, csaknem fele-fele arányban végezték a rendezői teendőket Meirellesszel.

"Minden nap együtt érkeztünk a forgatás helyszínére és együtt indultunk haza is" - nyilatkozta Lund. "Együtt álltunk a monitorok mögött az egész idő alatt, és megvitattunk minden egyes jelenetet."

"Ha én nem rendeztem, akkor vajon mit csináltam?" - tette fel a kérdést Lund a londoni The Guardiannek adott korábbi nyilatkozatában. Bár a filmes hölgy elismerte: "Fernando mondta ki a végső döntéseket, ő szerezte a pénzt, s ő többet tett hozzá a filmhez."

Meirelles döbbenetét fejezte ki, amiért azzal vádolják, hogy kisajátította a rendezői széket.

"Kátia nem végezte el egy rendező összes teendőjét, a feladatoknak csak egy részét vállalta magára" - közölte a 47 éves szakember. "Nem rendezhet valaki filmet anélkül, hogy beszélne az operatőrrel, kiválasztaná a zenét, felügyelné a vágást és így tovább. Kátia csak társrendező volt, nem teljes rendező. Ez az igazság."

Az Isten városá-t már tavaly is Oscar-jelölésre érdemesnek tartották Brazília filmesei, ám akkor még nem került be a legjobbak közé.

"Az Oscar-díjakat kiosztó Academy of Motion Picture Arts and Sciences nem veszi figyelembe az esetleges társrendezők érdemeit" - nyilatkozta Toni Thompson szóvivő.

Thompson a felmerülő probléma kapcsán úgy nyilatkozott: "Megvizsgáltuk a felvetést, és arra a döntésre jutottunk, hogy Lund kisasszony nem végezte el az összes olyan feladatot, amelyek szerintünk egy film rendezőjének hatáskörébe tartoznak."

Az amerikai rendezőszövetség, a Directors Guild képviselője, Morgan Rumpf szerint mivel a filmet Brazíliában készítették, arra nem vonatkoznak a szövetség előírásai, amely nem ajánlja társrendezők foglalkoztatását.

Harvey Weinstein, a filmet forgalmazó Miramax társelnöke azonban Lundot támogatja a kialakult vitában.

"Nagyon együtt érzünk Kátiaval ebben a kérdésben. Része volt a reklámkampányunknak is, és mindenben támogatott minket. Javasoltam Fernandónak és Walter Salles társproducernek, hogy amennyiben Fernando megnyerné a legjobb rendező díját, Kátiával együtt vegye át azt és ismerje el a film készítéséhez kapcsolódó érdemeit."

Amanda Lundberg, a Miramax egyik szóvivője elmondta, a stúdió kérdésére a filmakadémia közölte, nincsen külön rendelkezés arra, hogy a filmesek nevét miként említi a stáblista.

"Az én elismerésem felett elsiklott a figyelem, mert az Oscar-díjak esetében nincs ilyen kategória" - mondta Kátia Lund.

Meirelles a 37 éves kollegája érdemei között említi, hogy ő volt az, aki a többségében amatőrökből és helyi lakosokból álló stábot betanította és rendezte. Azonban hozzátette, Kátia bevonása előtt négy évig dolgozott ezen a projekten, és csupán azért tüntette fel Lundot társrendezőként, mert Kátia ragaszkodott hozzá.

"Megkért, hogy társrendezőként legyen említve a neve, és beleegyeztem, mert nagyon sokat segített nekem" - nyilatkozta a rendező. "Egy csapatot alkottunk, és nagyon jól éreztük magunkat, ezt elismerem. De ettől függetlenül Kátia a stáb többi tagjával lesz együtt említve, nem velem."

Lund azonban másképpen vélekedik erről a kérdésről, s megemlítette, hogy Meirellesszel közösen nyitottak egy színészképzőt egy riói nyomornegyedben, s, hogy közösen dolgoztak a Golden Gate című rövidfilmen, amely egy tulajdonképpeni előtanulmány volt az Isten városá-hoz. Lund és Meirelles egyenlő felekként dolgoztak a Golden Gate-en.

"Talán félreértés alakult ki a stáblistával kapcsolatban" - nyilatkozta Lund. "Amikor először azt mondta, hogy társrendezőként leszek megemlítve, már megcsináltuk az iskolát, együtt volt a stáb, és már leforgattuk a rövdfilmet is. Rosszul esett a dolog, de elfogadtam, mert anyagilag Fernando vitte a hátán a filmet, s az ő szava volt mindig a végső."

Meirelles Brazília szerte elismert rendező, korábban számtalan reklámfilmet és két játékfilmet forgatott, Lund pedig egy amerikai illetőségű alkotó, aki annak szentelte karrierjét, hogy a riói nyomornegyedeket filmre vigye. 1996-ban Michael Jackson segédjeként dolgozott az énekes egy videoklipjén. Azóta több zenei videót és egy dokumentumfilmet is leforgatott a városban.

Lundot Salles mutatta be a rendezőnek, ugyanis szerinte a hölgy ismeretei nélkülözhetetlenek voltak a szintén nyomornegyedben játszódó film elkészítéséhez. Meirelles elismeri Lund érdemeit, azonban véleménye szerint szerepeik korántsem voltak egyenlőek a forgatás során.

"Mindenki aki ott volt, tudja, ki rendezett" - mondta a filmes. "Kátia munkája nagyon fontos volt a filmhez. Négy hónapot dolgozott a fiúkkal, akik a film lelkét adják. Ő volt a stáb anyukája, és olyan szerepe volt a film elkészítésében, hogy kitaláltuk, társrendezőként tüntetjük fel a nevét. De mindannyian tudjuk, hogy ez olyan, mint egy pilóta és egy másodpilóta esete. Nagyon elszomorít, hogy ilyen helyzet alakulhatott ki."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK