Az Oscar-díjkiosztóig már kevesebb mint egy hét van hátra, és az amerikai filmszakma számára ez az időszak egyre feszültebb várakozással telik. A gálát megelőző hétvégéken általában a filmkészítés különféle mestereit tömörítő szövetségek ünnepelnek, és részesítik saját díjukban azt a kollégát, aki szerintük az év legjobb teljesítményét nyújtotta. Február 22-én például az amerikai forgatókönyvírók és a színészek céhe osztott elismerést.

A szakmabeliek ítélete kárpótlást jelenthet azok számára is, akik a Filmakadémia díjesőjéből kimaradnak, hiszen a kollégák véleménye mindenki számára az egyik legértékesebb. Az amerikai rendezők, producerek, operatőrök, forgatókönyvírók és színészek szövetsége azzal nagyjából egyetért az Amerikai Filmakadémiával, hogy ki az az 5 művész, aki kiemelkedő munkát végzett az elmúlt évben, tehát aki a legrangosabb díjra (az Oscarra) esélyes.

Ez minden évben így van. Általában az, aki a saját céhe éves díját megkapja, ugyanazokkal a jelöltekkel küzd meg a szövetség belső szavazásán, mint akikkel az Oscar-szoborét versenyez, így ha egyszer már nyert, joggal érezheti, hogy nagyobb eséllyel pályázik a pár héttel később kiosztandó Oscar-díjra is. Különösen igaz ez a rendezők esetében, akik szövetségük 56 éves története alatt 50-szer adtak "helyes tippet" a legjobb rendező személyére. (Ha idén is beválik a papírforma, Peter Jackson állhat majd a Kodak Színház színpadán az arany Oscart szorongatva.)

Az Amerikai Színészek Szövetsége idén meglepő eredménnyel zárta díjkiosztóját: ők Johnny Deppnek adták a 2003 legjobb férfi főszerplőjének járó szobrot. Bár Depp teljesítményét A Karib-tenger kalózai című filmben mindenki méltatta, az Oscarra egyértelműen Sean Pennt és Bill Murrayt tartják esélyesebbnek.

Más a helyzet az Amerikai Színészek Szövetségének női díjazottjával: Charlize Theron éppenséggel az Oscar-gálán is befutónak számít, akinek esélyeit legfeljebb Diane Keaton ronthatja, de ő sem sokkal.

A két mellékszereplő kategóriájának megítélése kevésbé egyértelmű, és többféle lehetőséget tartogat. Elképzelhető, hogy az Oscart éppúgy Renée Zellweger nyeri majd a Hideghegy című filmben nyújtott alakításáért, akárcsak a színészek szövetsége díját a hétvégén; de az is lehet, hogy az Amerikai Filmakadémia merészebb döntést hoz, és egy ismeretlen színésznőt támogat - ahogyan sokszor megtette már története során. A férfiak mezőnyében azonban szinte egyértelműen Tim Robbins a legesélyesebb, akire a kollégák is szavaztak.

Az Amerikai Írószövetség szintén az Oscar-jelöltek között találta meg saját kedvencét: a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában Sofia Coppolát jutalmazták (aki az utóbbi hónapokban jópár díjat begyűjtött személyes élményein alapuló forgatókönyvéért, az Elveszett jelentés-ért), a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriájában pedig a Robert Pulcini- Shari Springer Berman alkotta szerzőpáros nyert hétvégén az American Splendor című filmért.

Forrás: SPI
Scarlett Johansson az Elveszett jelentés-ben
 
Coppola-kisasszony szinte már magáénak tudhatja az Oscar-szobrot is, akkora esélye van az elnyerésére; az adaptált forgatókönyv kategóriában azonban inkább a Titokzatos folyó című regény átdolgozását végző Brian Helgelandot tartják befutónak.

A hétvége harmadik, Oscart megelőző érdekessége a franciák nemzeti filmdíjához, a César-díjhoz kapcsolódik. Idén náluk a francia nyelvű, ám kanadai pénzből készült Les Invasion Barbares győzőtt (a legjobb film, a legjobb rendezés, és a legjobb forgatókönvy kategóriájába is), mely a külföldi filmek versenyében szerepel az Oscar-gálán (méghozzá komoly súllyal). A franciák kedvenc külföldi filmje pedig a Titokzatos folyó lett, mely hat fontos katgeróriában indul az Oscar-szoborért.

Hogy a különféle filmfesztiválok, szövetségek és díjkiosztók hogyan befolyásolják az Amerikai Filmakadémia tagságát - ez minden évben eltérő. Tény azonban, hogy az év elején megrendezett filmes seregszemléken ugyanazok az alkotások vívják a legélesebb harcot az elismerésekért.