Útmutató 11 Oscar-díjhoz

Peter Jackson és A király visszatér sikerét korábban csupán két film tudta elérni. Az 1959-es Ben Hur és az 1997-es Titanic egyaránt 11 aranyszobrocskát söpört be. Összeállításunkban eláruljuk, hogyan lehet ekkora sikert elérni Hollywoodban.

Az egyes számú aranyszabály a sztárrendező-aspiránsoknak: a méret a lényeg, vagyis: minél hosszabb, annál jobb.

A Ben Hur 212 percen keresztül meséli a Charlton Heston által alakított zsidó herceg történetét. A király visszatér szereplői 3 óra 21 percen keresztül harcolnak Szauron erőivel. A Titanic 194 percnyi tragikus románcot tartogat a nézők számára.

Amennyiben a film valóban jól sikerült, a hosszan kígyózó cselekményt megerősíti majd az a több mint három óra, amelyet a nézők a moziban töltenek majd, és azt fogják gondolni, megérte ennyi időt áldozni az életükből a leendő díjnyertes alkotásra. Ha pedig ez nem lenne elég, a premier után néhány hónappal érdemes kiadni egy még hosszabb rendezői változatot is.

A második szabály: pénz beszél. Az Oscar-aspiráns kasszasikerekre nem lehet eleget költeni. A Ben Hur 15 millió dolláros költségvetése ugyan elenyészőnek tűnik manapság, azonban 1959-ben csillagászati összegnek számított. A Titanic-ra 200 milliót költött el James Cameron rendező és stábja. A király visszatér ugyan "csupán" 94 milliót kóstált, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a filmet forgalmazó New Line Cinema összesen 300 milliót ölt bele a teljes Tolkien-trilógiába, ami elengedhetetlen volt a harmadik rész sikeréhez.

Természetesen szükség van a közönséget a székhez szegező látványos jelenetekre is. A Ben Hur ominózus fogatversenyét öt héten keresztül forgatták, s 15 000 statisztát mozgósítottak a siker érdekében, s egy közel 73 000 négyzetméteres római amfiteátrumot használtak díszletként. A Titanic önmagában is lenyűgöző látványát a kor legmodernebb számítógépes grafikái mellett egy a hajó egyik oldalát megmintázó életnagyságú makettel hozták létre. A király visszatér gigászi csatajeleneteihez pedig egyrészt a legfejlettebb grafikai és szimulációs programokat - amelyeket kizárólag a film kedvéért fejlesztettek ki -, másrészt 200 000 beöltöztetett, kisminkelt statisztát használtak.

A jó színészi játék általában kevés a nagy sikerhez, s keveset nyom a latban az Oscar-eső esetén. A Titanic szereplői közül csupán Kate Winsletet és Gloria Stuartot jelölték a díjra, ám mindkét színésznő üres kézzel tért haza az 1998-as díjkiosztóról, míg A király visszatér-ben megjelenő színészek közül senki sem kapott még csak jelölést sem. A Ben Hur a szabályt erősítő kivétel, ugyanis Charlton Heston és Hugh Griffith is megkapta az Oscart, Heston a legjobb férfi színész, Griffith pedig a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában.

Ennek ellenére a fenti filmek mindegyikében hiteles és jó alakítások láthatóak, ez pedig sok esetben a rendezők érdeme. A Ben Hur-t jegyző William Wyler különösen szigorú főnöke volt stábjának, s híres volt arról, hogy a forgatási napokat nagyon nehezen engedte befejezni, kizárólag akkor volt hajlandó elhagyni a díszletet, amikor az adott jelenet a lehető legtökéletesebben került szalagra. Kollégái a "Once-More Wyler" (Na-még-egyszer Wyler) csúfnevet ragasztották rá.

James Cameron sem szerette kímélni munkatársait. Például az Ed Harris főszereplésével leforgatott A mélyég titka című sci-fi után a stáb tagjai "Túléltem A mélység titká-t" feliratú pólókat készíttettek a rendező megtréfálására. A Gyűrűk Ura egyik producere, Barrie Osborne pedig úgy nyilatkozott Peter Jacksonról, hogy az új-zélandi filmes a projektben érintett összes résztvevőtől 110 százalékos teljesítményt várt el a nap 24 órájában.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK