Kínában autósmozi-láz tombol

Vágólapra másolva!
Miközben Amerikában szép lassan kimennek a divatból, Kínában egyre népszerűbbé válnak az autósmozik. Ami tíz éve még lehetetlennek tűnt volna, ma már valóság: kínai családok és párok hajtanak be új autóikkal a rohamosan népszerűsödő kertmozikba - jelenti a Yahoo!.
Vágólapra másolva!

A pekingi Maple Motor Cinema bejáratátánál óriási kivilágított moziplakátok állnak. A vásznakhoz vezető utat fákra függesztett, kellemes fények szegélyezik. A kivetítők előtt csillogó új autóikban kínai mozirajongók majszolnak szárított tintahalat. A képernyőn éppen a szamurájjelmezbe bújt Tom Cruise-t láthatjuk, amint ékes kínaisággal beszél. Az autósmozi, mint jelenség, megérkezett Kínába.

Nem is olyan régen az előbb lefestett kép még különös utópiának hatott volna: a kínai felső osztály tíz éve még első televíziójára gyűjtögetett. A többségnek nem hogy autója, de még biciklije sem volt. Viszont a közelmúlt jelentős gazdasági növekedésének következtében megjelent egy új társadalmi réteg, amelynek tagjai már autóval járnak. És ha már autóval járnak, autósmozit is akarnak.

"Olyan keményen dolgozunk, hogy a nap végén jólesik egy kis kikapcsolódás. És mi lehet kellemesebb esti program, mint hogy az autónkból megnézzünk egy filmet?" - mondja Liu Xiu, aki Az utolsó szamuráj előadására jött családjával egy vadonatúj Citroen sedanban.

"Egészen középiskolás koromig még csak nem is ültem autóban" - meséli a 15 hektáron elterülő, három vetítővel és három éteremmel büszkélkedő mozi tulajdonosa, a 40 éves Wang Qishun. "Még biciklink sem volt, gyalog vagy futva jártunk moziba. Olyan gyorsan futottunk, ahogy csak tudtunk" - teszi hozzá nosztalgikusan. Persze akkortájt a "mozi" is többnyire még csak nyilvános parkban kifeszített vásznakat jelentett, amit körülültek a környékbeli fiatalok.

Wang úr pár éve nem panaszkodhat, a bolt remekül megy. A SARS vírus ideje alatt, amikor a járvány megfékezésének érdekben minden mozit, színházat és éttermet bezárattak, Wang úr kertmozija volt szinte az egyetlen szórakozási lehetőség Pekingben. Azóta pedig az egyre erősödő autós réteg megjelenése biztosít számára folyamatos forgalmat. Habár a tendencia jelentős, meg kell említeni, hogy az autótartás továbbra is privilégiumnak számít Kínában. Az átlagember itt évente kb. 1000 amerikai dollárt keres, de sokan még ennél is kevesebből élnek. Nem csoda hát, hogy Wang úr moziját, ahol egy előadás autónként 9,50 dollárba kerül, egyelőre csak a tehetősebbek látogatják.

A 100 autót befogadó létesítmény fő látogatói családok, de a késő esti előadásokon látni összebújó fiatal párokat is - ami az autós társadalom megjelenése mellett szintén újdonságnak számít a prűd Kínában. A tulajdonost is meglepi a hír: "Hogy a moziban ölelkeznek és csókolóznak? Talán Amerikában igen, de itt Kínában biztosan nem."