A Disney tart a Busht támadó filmtől

A Kóla, puska, sültkrumpli rendezőjének legújabb, a Bush család és Oszama bin Laden üzleti kapcsolatait feszegető, Fahrenheit 911 című filmjét a Disney stúdió politikai okokból nem akarja bemutatni.

A Miramax által jegyzett film ellen az egykori független stúdiót birtokló Disney cégnek vannak kifogásai. A Variety szerint Harvey Weinstein, a Quentin Tarantino Ponyvaregény című filmjével befutó cég vezetője az eset kapcsán komoly politikai vitába keveredhet az óriáscég ügyvezetőjével, Michael Eisnerrel.

Michael Moore Fahrenheit 911 című filmje a Kóla, puska, sültkrumpli-hoz hasonló stílusban keres válaszokat a World Trade Center és a Pentagon ellen irányuló támadásokra, és nem túl pozitív hangnemben beszél George W. Bush amerikai elnökről és kabinetjéről. Az esetleges politikai visszhangtól tartva a Disney megszorító intézkedésekre készül a tavalyi évben a legjobb dokumentumfilm Oscar-díjával kitüntetett Moore új alkotását illetően.

Ennek ellenére a film készítői a cannes-i filmfesztivál versenyszekciójában mutatják majd be a Fahrenheit 911-et. A Miramax már egy ideje dolgozott Moore alkotásának promócióján, ám a most kialakult helyzetben egyelőre nem tudni, a fesztivál után mikor kerülhet a mozikba, ugyanis jelenleg még nincs benne a nyáron bemutatásra kerülő mozik listájában. A pletykák szerint júliusban tartják majd a premiert, ám ezt még nem erősítette meg senki a Miramax részéről.

A Disney elsősorban azért tiltakozik a film ellen, mivel Moore kapcsolatot vélt felfedezni az amerikai elnök és több hatalmas szaúdi család, többek között Oszama bin Laden családja között.

A rendező ügynöke, Ari Emmanuel a Daily Varietynek nyilatkozva elmondta, hogy a Kóla, puska, sültkrumpli elkészítése csupán hárommillió dollárba került, azonban a DVD-bevételekkel együtt 120 milliós profitot generált. Véleménye szerint ennek tükrében Eisner döntése pénzügyileg kedvezőtlen, emellett politikailag korlátolt.

Fahrenheit 911 - Moore a szaúd-arábiai nagykövetség épülete előtt

Matthew Hiltzik, a Miramax szóvivője elmondta, a vállalat "igyekszik barátságos keretek között rendezni a nézeteltérést". Hozzátette, köztes megoldáson gondolkodnak, akárcsak Kevin Smith Dogma című filmje esetében. A katolikus vallást a középpontba állító szatíra esetében egy másik független cég, a Lions Gate végezte a terjesztést, míg a Miramax a marketingműveleteket irányította. Ez a lehetőség azonban a jelenlegi helyzetben nem biztos, hogy megvalósulhat, ugyanis Eisner valószínűleg nem menne bele egy ilyen megoldásba.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK