A Fahrenheit győztesei és vesztesei

Ki kaszál, és ki bukik Michael Moore rekordokat döntögető dokumentumfilmje, a Fahrenheit 9/11 kapcsán, amely közel akkora vihart a kavart, mint Mel Gibson alkotása, A passió?

A múlt héten bemutatott Fahrenheit 9/11 című dokumentumfilm már a premierje napján behozta hatmillió dolláros gyártási költségét, s 21,6 milliós bevételével minden eddigi rekordot felülmúlt a műfajban. Egyes becslések szerint az elkövetkezendő tíz nap során akár a százmilliós álomhatárt is meghódíthatja az Oscar-díjas Michael Moore alkotása, amely George W. Bush amerikai elnök és egyes szaúdi vállalkozói körök kapcsolatát igyekszik bemutatni.

A film a Disney tulajdonában álló Miramax zászlaja alatt készült el, azonban a Disney visszalépett annak bemutatásától, mondván, kerülni szeretné a konfliktust - emellett cáfolta, hogy ezt a lépést politikai nyomásgyakorlás hatására tette meg. Ekkor a Miramax élén álló Weinstein testvérpár, Bob és Harvey megvásárolták a Fahrenheit 9/11 jogait, s a Michael Moore-ral közös Fellowship Adventure Group nevű szerveződéssel, a Lions Gate-tel, valamint az IFC-vel közösen vágtak bele a terjesztésbe.

Bár a hamarosan bemutatásra kerülő Pókember 2 a legtöbb nagy kaliberű filmet lesöpri majd a porondról, a dokumentumfilm alapvetően más törzsközönséget vonz, mint a Tobey Maguire és Kirsten Dunst főszereplésével leforgatott látványos akció. Azonban még abban az esetben sem kell aggódni, ha nem válik be Weinsteinék számítása, ugyanis a hatmilliós gyártási költségen felül kevesebb mint tízmilliót költöttek reklámra, így a fennmaradó összeg tiszta haszonként vándorol majd az érdekeltek bankszámlájára. A felsoroltak közül egyértelműen a Miramax élén álló testvérpár haszna lesz a legnagyobb, de Michael Moore-nak, az IFC-nek és a Lions Gate-nek sem lesz oka a panaszra.

Az egyetlen, aki bosszankodhat, a Disney lehet, ugyanis ők egy huncut fillért sem látnak majd a Fahrenheit 9/11 által felhalmozott dollármilliókból. Egyetlen lehetőségük akadt csupán, amelyet azonban nem tudni, hogy kihasználnak-e majd. A film DVD változatának terjesztési jogait ugyanis még nem vásárolta meg senki, s amennyiben elvállalják ezt a feladatot, még nekik is juthat egy soványabb szelet a tortából. Azonban kétséges, hogy a politikai konfliktusokat kerülő cég az amerikai elnökválasztás előtt belevágna-e egy ilyen projektbe.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK