Egy liberális üzletemberek és sztárok által alapított csoport George W. Bush kormánya ellen irányuló kampányt hirdetett a világhálón. A beérkezett videókat többek között az Oscar-díjas Michael Moore és Jack Black bírálták. Tekintse meg Ön is a díjnyertes klipeket!

A Bush in 30 Seconds weboldalt a MoveOn nevű csoport indította. A honlapon pályázatot hirdettek, 30 másodperces kampányfilmek készítésére. A kisfilmekben arra keresték a választ, hogy George W. Bush amerikai elnök miért nem alkalmas az ország vezetésére s hogy miért van szüksége az USA-nak egy új vezetőre.

A baloldali, liberális üzletemberek és hírességek sorában található többek között az R.E.M. együttes frontembere Michael Stipe, Al Gore és a Nyakunkon az élet-ből ismert Janeane Garofalo is. Utóbbi volt a háziasszonya a kisfilmeket bemutató estélynek is, amelyet hétfőn, a New York-i Hammerstein bálteremben tartottak.

A kampány támogatói az interneten és személyesen is leadhatták szavazataikat a legjobb kisfilmekre, s az estélyen megválasztották a legsikeresebb spotot is, amelyet egy hírességekből álló zsűri is értékelt. A győztes klip egy Charlie Fisher nevű, a reklámiparban dolgozó denveri férfi alkotása. A Child's Pay című műben zöldségesként és autószerelőként tevékenykedő gyerekek láthatóak, akik a klip tanúsága szerint a Bush-kormány által felhalmozott adósságokat törlesztik.

A MoveOn aktivistái az amerikai tévécsatornákon is levetítik majd Fisher filmjét, ráadásul azon a héten, amikor George W. Bush amerikai elnök országértékelő beszédét tartja majd. Emellett a liberális csoport szeretné az amerikaifutball-bajnokság döntője, a SuperBowl idején is sugározni a klipet, s így ez lehet az első politikai töltetű hirdetés, amely érintené az amerikai labdarúgóligát.

A hétfői estélyen a megjelentek hangot adtak nemtetszésüknek Bush kabinetjét illetően. A háziasszony Garofalo mellett a mikrofonhoz lépett Margaret Cho humorista, Rufus Wainwright, illetve a popsztár Moby, aki a Radiohead Creep című számát adta elő.

Jelenet a Child's Pay című filmből

"Bush elnöknek problémái vannak az igazsággal" - nyilatkozta a MoveOn kampánykoordinátora, Eli Pariser. "A probléma egyszerű: Bush rendelkezései egyaránt borzasztóak az országra s az egész világra nézve. Ez annyit tesz, hogy Bush úr a világ legnagyobb dezinformációs kampányát indította el, mi pedig ez ellen próbálunk meg síkraszállni."

A Soros György által is támogatott kampányra beérkezett művek rendesen leveszik a keresztvizet a jelenlegi amerikai elnökről. Az egyik alkotásban Bush 2003-as országértékelő beszédét vágják össze egy hazugságvizsgáló képeivel, míg egy másik klipben az elnök Robin Hoodként látható, aki a gyerekektől és az öregektől lop, hogy a zsákmányt a nagyvállalatokat vezető barátainak adja.

A MoveOn kampányát nem mindenki nézi azonban jó szemmel. Múlt héten a republikánusok kritizálták a szervezetet, mert olyan pályaműveket is elfogadtak, amelyben a Bush-kormány és a nácik között vonnak egyenes párhuzamot. A felháborodást két kampányfilm váltotta ki, amelyek az 1500 benyújtott pályamű között voltak. A MoveOn azóta eltávolította ezeket weboldaláról.

A szervezet komoly bajba kerülhet a közelgő választások miatt, ugyanis a hírességek adományaiból nagyobb összeget gyűjtöttek eddig össze, mint amennyit a jelöltek felhasználhatnak a kampány során, s mivel ez a pénz politikai célokat szolgál, sérti az úgynevezett McCain-Feingold reformot. Ennek ellenére az interneten máris népszerűek a Bush-ellenes klipek, s a Nerve.com című honlap már meg is hirdette saját kampányát, ahol John Ashcroft főügyészt állították pellengérre.