Kiélezett Oscar-hajrá várható

2004.10.19. 11:28

Bár a 77. díjkiosztó gála több mint négy hónap múlva kerül csak megrendezésre, a filmstúdiók már most fizetett hirdetésekkel próbálják felhívni a filmakadémia zsűrijének figyelmét alkotásaikra.

Mivel az Academy of Motion Picture Arts and Sciences egy hónappal előrébb hozta a gálát - amelyet így a szokásos márciusi időpont helyett február végén tartanak, a stúdiók minden lehetőséget meg fognak ragadni, hogy népszerűsítsék portékájukat.
 
Egyelőre nincsen konkrét favorit az aranyszobrocskákat illetően, s mivel a Disney tulajdonában lévő Oscar-nagyhatalom, a Miramax pénzügyi nehézségekkel küzd, a vetélytársak könyörtelenül kihasználhatják a kínálkozó lehetőséget.

"Nagyobb lesz a verseny, több pénzt költenek majd el kampányra, és több filmesnek lehet esélye" - mondta a New York Timesnak Dennis Rice, a szintén a Disney birtokában lévő Buena Vista Pictures elnöke.
 
"Ha egy az ideihez hasonló év áll mögöttünk, akárkit is kérdeznek, senki nem fogja tudni megmondani, melyik öt filmet nevezik majd a legjobb alkotás Oscar-díjára. Ez pedig sokakat felbátorít, akik úgy érzik, lehet esélyük" - tette hozzá Rice. "Ha pedig valaki így gondolja, akkor érdemes mindent megpróbálnia."

A kampány október 8-án indult be igazán, amikor a Fox stúdió egy négyoldalas kihajtható hirdetést helyezett el a Daily Varietyben, egy ajándék hűtőmágnessel egyetemben, amelyen négy általuk forgalmazott film vetítési időpontjai szerepelnek. A Miramaxnál ezen a héten gyújtják be a rakétákat, a Kill Bill második részével, illetve a Pán Péter írójának történetét elmesélő Finding Neverland-del. A Lions Gate Michael Moore Fahrenheit 9/11-ével, valamint a Kevin Spacey, Kate Bosworth, John Goodman és Bob Hoskins neve által fémjelzett Beyond the Sea című drámával készülnek a megmérettetésre. A többi filmcég az október 27-én megjelenő Variety különkiadásának reklámoldalainak segítségével igyekszik megnyerni a közönséget.

Természetesen a nagy költségvetésű, kasszasikergyanús alkotások is kiemelt helyen szerepelnek majd. Ilyen például a Colin Farrell és Angelina Jolie főszereplésével leforgatott Alexander. Azonban idén a stúdiófőnökök szerint az olyan nagyszabású művek, mint például a Pókember 2 nem valószínű, hogy bekerülnek majd a legjobb film Oscarjára jelölt öt alkotás közé.

"Már mindenkinek a kampányanyagait láttuk" - mondta Charles Koones, a Variety munkatársa. 'Nagyon szoros versenyre lehet számítani."

Colin Farrell az Alexander egyik látványos csatajelenetében

"Nagyon izgalmas az idei év" - tette hozzá Cynthia Swartz, a Miramax PR-igazgatója. "Úgy látszik, idén számos különleges alkotást jelölnek majd a díjakra."

Nem mindenki osztotta azonban a véleményt, hogy egy vagy több nagyszabású film nélkül is ugyanolyan lehet az Oscar-gála.

"A tavalyi évben ott volt A király visszatér, amely az egyik legnagyobb esélyesnek számított már az elejétől fogva" - mondta Tom Ortenberg, a Lions Gate terjesztési igazgatója. "Ennek ellenére az összes stúdió maximális erőbedobással hirdette a filmjeit."

A legtöbb cégnél egyelőre még latolgatják, hogy a január 25-én bejelentésre kerülő jelölések és a február 27-ére eső díjkiosztó gála miatt korábban kezdjék-e filmjeik népszerűsítését.

A Warner független filmes részlege például már a múlt hónapban megjelentetett egy hirdetést, amelyben Jean-Pierre Jeunet Egy nagyon hosszú jegyesség című romantikus drámájára hívják fel az Akadémia figyelmét. Az Audrey Tautou főszereplésével leforgatott francia filmet túl későn mutatták be, hogy a legjobb küföldi alkotás Oscarjáért versenyezzen, így a cég a legjobb film kategóriában nevezte a művet.

"Minden korán elköltött dollárral kétszer annyit lehet spórolni a véghajrában" - mondta Mark Gill, a Warner Independent elnöke.

Tautou és Jeunet az Egy nagyon hoszzú jegyesség forgatásán

Nancy Utley, a Fox Searchlight Pictures hirdetési igazgatója másképp vélekedik erről.

"Mindenki tudja, hogy ha a reklámokat korán helyezik el, akkor hamarabb fogy el az erre szánt keret is" - mondta a New York Timesnak.

Ez a keret pedig nem kevés, ugyanis a két legnagyobb szakmai lap, a The Hollywood Reporter és a Variety több mint 42 millió dollárnyi hirdetési bevételt könyvelhetett el az idei Oscar-gála előtt.

Minden cég más taktikát alkalmaz tehát. A Miramax, amely mindig is híres volt agresszív kampányairól, az elmúlt közel egy évtizedben hatalmas összegeket költött hirdetésekre, és fényűző partikon látta vendégül a hollywoodi megmondó emberek javát. Ez a taktika sikeresnek bizonyult, s nemegyszer hozott meglepő eredményeket. Emlékezetes marad a Gwyneth Paltrow főszereplésével leforgatott Szerelmes Shakespeare, amely a Ryan közlegény megmentése elől vitte el a legjobb filmért járó szobrocskát. Idén azonban a profit növelés érdekében a Miramax személyi állományának 30%-ától megválni kényszerült, ezért sokan úgy spekulálnak, hogy hirdetésre sem lesz akkora keretük.

"Az elbocsátásoknak semmi érezhető hatása nem lesz a kampányainkra" - mondta Swartz.

"Idén is erős, hatékony taktikával fognak kampányolni, ahogyan mindig is tették, mi pedig számítani fogunk erre egész végig" - reagált Ortenberg.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK