15 másodperces filmek mobilra

Vágólapra másolva!
A Nokia mobiltelefonos cég rövidfilmes pályázatot hirdetett. Bárki nevezhetett szabadon választott témában 15 másodperces humoros, elgondolkodtató vagy akár komoly pályamunkával. A szakmai zsűri által kiválasztott 10 legjobb film megtekinthető a verseny honlapján, a végső győztest a közönség szavazati alapján jelölik ki.
Vágólapra másolva!

Idén második alkalommal rendezik meg a Nokia Shorts című amatőr rövidfilmes versenyt. Bárki nevezhet, de van néhány szigorú szabály. Csupán negyed perc, azaz 15 másodperc lehet a film hossza. Ennyi idő áll rendelkezésre, hogy a filmesek megnevettessék, megríkassák, szórakoztassák a nézőt, és még emlékezetesek is legyenek. Ha ez a korlát nem lenne elég, a pályamunkáknak ráadásul élvezhetőnek kell lenniük a mobiltelefon pici kijelzőjén, ugyanis azon lesznek megjelenítve. A Nokia filmszakértői választották ki a versenyzők közül a 10 döntőst, amelyeket bemutattak a Raindance filmfesztiválon, majd közzétették őket az interneten, végül pedig a közönség szavazati alapján fogják megválasztani közülük a győztest.

"Ebben a miniatűr világban is nagy kérdéseket kell feltenni" - mondta Pascal Wyse, az egyik döntős film készítője. "A nevetés az egyik leggyorsabban felkelthető reakció, ezért nagyon sok film geg-műfajú a versenyben. Sokkal nehezebb dolga van az embernek, ha mélyebb érzéseket szeretne kelteni, amelyeknek idő kell a kibontakozáshoz. Azonnal nevethetsz azon, ha valaki elcsúszik egy banánhéjon, de nehéz átérezned a főszereplő életközépi válságát, ha csak 15 másodperce ismered."

"Én és a kollégám, Joe Berger, csináltunk már háromperces, kétperces, 45 másodperces filmeket, úgyhogy nem jelentett nagy gondot még egy picit összébb húzni a nadrágszíjat" - mondta Pascal Wyse. "Támaszkodhattunk azokra a tapasztalatainkra is, amelyeket a The Pitchers című képregényünk megírása közben szereztünk. A négykockás képregények olyanok, mint ezek az extra-rövid filmek. Rákényszerítenek, hogy a lehető legrövidebben, legegyenesebben fejezd ki magad."

Wyse szerint a rövidítés művészetét Don Simpson producer vitte tökélyre a Top Gun-nál. Lényegében egyáltalán nem is használt szavakat, a forgatókönyvírót, Chip Prosert egyetlen fényképpel igazította el. "Két srác volt rajta napszemüvegben és bőrdzsekiben a legnagyobb, leggyorsabb repülőgép előtt, amit valaha is láttál életedben" - mondta Proser.

"Amikor elkezdtük csinálni a pályamunkánkat, hamar rá kellett jönnünk, mit is jelent 15 másoperc. Kitalálsz egy ötletet, amiről azt hiszed, hogy simán belefér az idődbe, de gyakran meglepődsz, amikor elkészülsz. Kicsit olyan ez, mint mikor megpróbálsz olyan tempóban hangosan olvasni egy könyvet, mint ahogy némán tennéd, és észreveszed, hogy a tempó abszurd módon gyors. Van valami a rövidségben, ami hamis nyugalomba ringat. Azt gondolod, hogy kevesebb időt kell kitöltened, tehát könnyebb is lesz. De ez a dolog inkább arra hasonlít, mint mikor közelebb teszik a kapufákat, és neked ugyanarról a távolságról kell gólt rúgnod" - ecsetelte Wyse a feladat nehézségeit.

Wyse-t lenyűgözte, hogy a tavalyi győztes milyen ütős filmet csinált egy - őszintén szólva - viccből. Rob Glenny The Final Performance című munkájában visszajátszást mutatnak egy zsák belsejébe láncolt szabadulóművészről, miközben a jelenben a rendőrség épp emeli ki a zsákot a tengerből. A gyönyörű asszisztens mindezt végignézi, és mikor kivágják a hullát a zsákból, a kamera felé fordul, és bátortalanul mondja: "Taa-daam!"

"Végül mégis úgy esett, hogy minden elméletet sutba vágtunk a pályaművünknél" - ismerte el Wyse. A Not Long Now története egy rohanó vonaton játszódik, ahova az ablakon kívülről lát be a néző. Egy olvasó nő mellett látványosan unatkozik egy kisfiú, feláll, leül, végül elkezd a poroltóval játszani. Ekkor jön egy alagút, minden elsötétül, és legközelebb a fülke helyett csak nagy fehérséget látunk, majd a kisfiú a kezével elmaszatol egy kis részt az ablakon, és kikukucskál.