Vágólapra másolva!
Korábbi összeállításunk a spanyol mester összes filmjéről felhívta a figyelmet a magyar filmforgalmazás hiányosságaira a rendező életművével kapcsolatban. Szerencsére az Odeon jóvoltából idén a harmadik Pedro Almodóvar-film érkezik a hazai mozikba, ezúttal az egyik legkiválóbb korai darab: A vágy törvénye. Az időutazás alkalmat ad arra, hogy áttekintsük a rendező kedvenc színészeit, akik azon kívül, hogy jellegzetes Almodóvar-arcok, mindannyian a spanyol és a nemzetközi filmipar meghatározó figurái.
Vágólapra másolva!

Közös filmjeik: A szenvedélyek labirintusa, Matador, A vágy törvénye, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Kötözz meg és ölelj!


A közhit úgy tartja, hogy Almodóvar filmjeinek központi alakjai a nők, a kivétel a szabály alól az azóta hollywoodi sztárrá avanzsált Banderas, aki az életmű korai darabjainak legalább annyira fontos alakja, mint Carmen Maura. Az általa alakított figurák rendre szenvedélyes és férfias jelenségek, ugyanakkor sebezhetőek és labilisak is. "Antonio az a színész, aki a férfiakkal kapcsolatos szemléletemet teljes mértékben megtestesíti. Olyan volt őt rendezni, mint egy gyermeket, én mindig tudtam, mit miért csinál a filmjeimben, ő viszont soha, éppen ezért nem tudta volna senki jobban eljátszani ezeket a szerepeket. Imádok olyan színészekkel dolgozni, mint ő, akik ösztönösek, és elsősorban a testükkel színészkednek" - mondja a rendező kedvenc hímnemű múzsájáról.

Együttműködésük csúcsa: A vágy törvénye

Élet Almodóvar után: Első angol nyelvű szerepéhez (A mambó királyai) még fonetikusan kellett bemagolnia a szöveget, de a Kísértetház-ban már világsztárokkal (Meryl Streep, Jeremy Irons, Winona Ryder, Glenn Close) szerepelt. Az Almodóvar által ráaggatott homoszexuális szerepkört a hollywoodi szereposztók is kihasználták, és rögtön őt hívták a Philadelphia és az Interjú a vámpírral melegszerepeire, majd a mexikói Robert Rodriguez rendezői kezei között latin macsóként született újjá. Hollywoodi karrierjének csúcsa a Desperado zenészének szerepe, de Rodriguez kedvéért egy folytatást (Volt egyszer egy Mexikó), egy negyed filmet a Négy szobá-ban, és egy gyerekfilm-trilógiát (Kémkölykök) is elvállalt. A latin bika kliséit tovább mélyítette a Zorro álarcá-val, az Evitá-ban viszont lenyűgöző énektudásról is tanúbizonyságot tett, a Shrek 2-ben pedig komikusi képességeivel lenyúlta a show-t, a Csizmás Kandúr szinkronhangjaként.

Legközelebb: Banderasnak továbbra sincs ellenére, hogy ötven felé közeledve önmaga paródiáiból éljen meg, hiszen már elvállalta a Zorro második részének főszerepét. Az azóta maga is nemzetközi elismertségre szert tett Almodóvar azonban mentőövet nyújt, hiszen a hírek szerint újra főszerepet kínál Antoniónak, a Tarantula című francia regény adaptációjában.