Vágólapra másolva!
Quentin Tarantino az utóbbi egy évtizedben szinte egyedülálló módon olyan sztárrendezővé nőtte ki magát, akinek nevére és személyiségére marketingkampányt lehet alapozni. Szó sincs az "új Uma Thurman-", "az új Bruce Willis-", vagy "az új De Niro filmről", elég, hogy Tarantino harmadik, negyedik stb. filmje kerül bemutatásra. Itthon ezúttal egy rafinált és üdvözölendő forgalmazói döntésnek köszönhetően a Kutyaszorítóban, Tarantino első filmje látható a mozikban, melynek kapcsán áttekintjük az egykori videótékás srác által felépített egyedülálló moziuniverzumot.
Vágólapra másolva!

A - AVARY, ROGER
Tarantino és Avary a nyolcvanas évek végén együtt dolgoztak egy Los Angeles-i videótékában, és a filmek közös imádata tette őket barátokká. Kedvenc foglalatosságuk, a forgatókönyvötlet-gyártás eredménye volt a Kutyaszorítóban Quentintől, és a Pandemonium Reigns Avarytól. Utóbbi, egy kiégett boxoló nagy dobásáról, a Ponyvaregény középső szekciójaként került feldolgozásra. A Kutyaszorítóban hatalmas fesztiválsikerei után a producerek megpróbálták kivásárolni Avaryt a Ponyvaregény forgatókönyvírói státuszából és kiengesztelni egy "story by" feltüntetéssel. Az egykori jó barát még segített összehozni Roger rendezői debütálását, a Döntő pillanat-ot, de a Ponyvaregény esetében már jobban szerette volna, ha az "írta és rendezte Quentin Tarantino" felirat látható a vásznon. Napjaink Oscar-díjátadóinak legendás pillanata, amikor a közös forgatókönyvírói Oscar átvételekor (a két egykori barát már beszélőviszonyban sem volt ekkor) Tarantino köszönőbeszéde után, Avary csak annyit mondott a mikrofonba, hogy rövidre zárná, mert WC-re kell mennie.

B - BILL
Tarantino már a Ponyvaregény forgatásakor megígérte Uma Thurmannek, hogy írni fog neki egy szerepet, amelyben ő lesz majd a női Bruce Lee, és az "Uma megöli Billt" mondat lesz a reklámszöveg. A férfi főszerepre Warren Beattyt szemelték ki kezdettől fogva, aki el is fogadta a szerepet, de amikor Thurman terhessége miatt éveket késett a produkció, végül kiszállt. A levitézlett kung-fu és drámai színészt, David Carradine-t azonban ő ajánlotta az azóta legendássá vált szerepre.

C- CANNES
Tarantino a saját bevallása szerint már kétszer is mennybe ment a francia Riviérán, sőt azóta háromszor is. 1992-ben itt mutatták be a Kutyaszorítóban-t, amely a lelkendező kritikák ellenére is szerény fogadtatásban részesült az USA-ban, a franciák viszont imádták, csakúgy, mint a dicsfényben fürdőző rendezőt, aki bárkivel szóba elegyedett és minden rendezvényen lelkiismeretesen megjelent. Két évvel később, a Ponyvaregény pedig szabályosan lángra lobbantotta a fürdővárost, és bombabiztos díjvárományosként tekintettek rá a forgatókönyvírói vagy rendezői kategóriában (az Arany Pálmára Tarantino maga is Kieslowski Három szín: piros-át várta). Minden várakozást felülmúlt a siker, amikor Clint Eastwood zsürielnök végül a fődíjat adta át az akkor 31 éves rendezőnek. Tavaly pedig abban a megtiszteltetésben részesült, hogy ő vezette a filmfesztivál zsürijét, és a Kill Bill két részének együttes bemutatóját is Cannes-ban ünnepelhette.

D -DOLPH LUNDGREN FITNESSVIDEÓJA
Mindenki szekrényében lapul valami csontváz, Quentinében a legviccesebb kétségtelenül a svéd izomagy tornaórájában való közreműködés. A rendező a videótékából ismerte Tarantinót és Avaryt, akiket megbízott a produkciós asszisztensi feladatokkal, amely a forgatás környékét zavaró kutyagumik összeszedését is magában foglalta. Tarantino első hollywoodi munkáján azonban kár lenne a megszokott stílusjegyeket keresni.

E - ELVIS
A fanatikus Presley-rajongó Tarantino előszeretettel helyez el utalásokat filmjében a Királyról. A Tiszta románc forgatókönyvében például a főhőst rendre a fel-feltűnő Elvis (Val Kilmer) látja el jó tanácsokkal. A Ponyvaregény kivágott jelenetei között pedig találhatunk egy parádés párbeszédet Mia Wallace és Vincent Vega között arról, hogy minden férfi besorolható Beatles-ember és Elvis-ember kategóriákba. A hölgy szerint Travolta persze Elvis-ember.

Val Kilmer a Tiszta románc-banPam Grier a Jackie Brown-ban

F - FÉTIS
Tarantino egyik legjellegzetesebb visszatérő rendezői motívuma a lábfétis. A Ponyvaregény-ben gyilkossági indíték egy bizonyos lábmasszázs, a Kill Bill első részében pedig hosszasan időzik a kamera Uma Thurman elgémberedett lábain. Lábmustra van a Jackie Brown-ban (Bridget Fonda) és az Alkonyattól pirkadatig-ban (Juliette Lewis) is, a női szereplők pedig amikor csak lehet, mezítláb jelennek meg filmjeiben. Fétisként említhetjük még Quentin ragaszkodását a leváló testrészekhez (fül - Kutyaszorítóban, ujj - Négy szoba, szem, végtagok - Kill Bill) és a Ponyvaregény Bénájának szado-mazo jelenetét, amely egyébként mérföldkő a családbarát Disney stúdió történetében.

G - GRIER, PAM
A hetvenes évek afro-amerikai filmmozgalma (Foxy Brown, The Mack) ikonjának karrierjére senki nem fogadott egy lyukas garasban sem 50 felé közeledve. Egészen addig, amíg Tarantino, aki az említett filmeken nőtt fel, címszereplővé nem választotta a Rum Punch című Elmore Leonard regény adaptációjához. A szinte ismeretlen színésznőnek persze nem volt annyira kockázatos dolga, hiszen szereplőtársai Robert De Niro, Samuel L.Jackson, Michael Keaton és Bridget Fonda voltak, de a Jackie Brown-t végül mégis ő vitte el a hátán Robert Forster segítségével. Jelenleg a színésznő sokadik virágzását éli a The L Word című kiváló, leszbikusokról szóló szappanoperában. Tarantino egyébként már a Ponyvaregény piercinges Jodyjának a szerepére is Pamet szerette volna, de végül Rosanna Arquette kapta a szerepet, aki szintén a The L Word-ben vendégszerepelt mostanában.