Ujjszopás, Keanu, pigmeusok - helyszíni tudósítás a berlini filmfesztiválról

2005.02.12. 20:39

A berlini filmfesztiválon lehetetlenség unatkozni, sőt egész pontosan egy dologra sajnálja csak a látogató az időt: az alvásra. Amit később be lehet pótolni egy-egy unalmasabbra sikeredett alkotás vetítése közben, ha éppen nincs mód a menekülésre. Helyszíni tudósításunkból kiderül, hogy a berlini közönség egyelőre jobban várta Keanu Reevest, mint a Sorstalanságot, a filmőrültek pedig nem véletlenül érzik úgy, hogy Álomországba csöppentek.

Csütörtökön 55. alkalommal tárultak ki a fesztivál jól ismert medvés szimbólummal ellátott kapui. A fesztivál szépen belakta az új helyszínt, az egyre terjeszkedő Potsdamer Platz csillogó-villogó, modern és elegáns környezetéről pedig a cannes-i és velencei napfényes tengerpartok varázsa nélkül is elmondható, hogy Európa leginkább magával ragadó fesztiválnegyede.
 
A korábbi évekhez képest a versenyprogram függetlenedett a közelgő Oscar-díj árnyékától, hiszen annak előrehozott időpontja miatt a berlini díjak már nem befolyásolhatják az Amerikai Filmakadémia véleményet. Az új profil előnyére válhat a Berlinalénak, és a nézők is úgy érezhetik, hogy nem csak az amerikai stúdiók kampánystratégiájának bábjai olyan filmekkel, amelyek heteken belül amúgy is láthatóak lesznek a mozikban.
  
Afrika, nyitófilm
 
A tavalyi torontói fesztiválhoz hasonlóan idén Berlinben is az afrikai filmek kerültek fókuszba. A számos afrikai témájú filmvetítés mellett látható lesz a nagy sikerű Hotel Rwanda is, nyitófilmnek pedig Régis Wargnier (Indokína, Kelet-Nyugat) filmjét választották a szervezők. A Man to Man egy 19. századi kísérlet történetét meséli el, amelyben egy elhivatott orvoscsoport vadállatokon kívül embereket is zsákmányol a fekete kontinensről és a kisnövésű pigmeusokról megpróbálják bebizonyítani, hogy a hiányzó láncszemet jelentik a majom és az ember között. A Joseph Fiennes és Kristin Scott Thomas főszereplésével készült nagyszabású eposz nem aratott osztatlan sikert, hiszen az alkotók a rasszizmus témáját erőltetett politikai korrektséggel, de ugyanakkor éppenhogy finoman rasszista beütésekkel közelítették meg. Rendszeres humorforrás például a filmben a "vademberek" esetlen viselkedése a civilizált környezetben. Ennek ellenére a film közönségbarát és érdekes, filmen ritkán látható témát feszeget, összességében pedig nyitófilmként megfelelően proklamálta a fesztivál üzenetét.

Ujjszopogatás, Keanut felhúzzák

Az első nap egyértelmű kedvence a Sundance fesztivált már megjárt Thumbsucker (Ujjszopó) volt, amely egy 17 éves kamasz (Lou Taylor Pucci lenyűgöző alakítása) és családja életét követi nyomon a különböző addikciókkal folytatott küzdelemben. A kiindulópont a 17 éves korban már több, mint kínosnak számító ujjszopogatás, de Justin később nehezen tud szabadulni a siker, a gyógyszerek, és a fű megszokásától is. Családja, fogorvosa (Keanu Reeves egy parádésan önirónikus epizódszerepben), barátnője, sőt az anyja által bálványozott tévésztár (Benjamin Bratt nyúlfarknyi, de annál emlékezetesebb jelenése) is mind-mind rabjai valamilyen szenvedélynek.

Forrás: EPA
Keanu Reeves, Tilda Swinton, Lou Taylor Pucci és Mike Mills a Thumbsucker sajtótájékoztatója előtt

A film kapcsán eszünkbe juthatnak az utóbbi évek olyan nagy karriert befutott tinédzserekről szóló filmjei, mint a Gimi-boszi, a Donnie Darko vagy a Napoleon Dynamite - a sundance-i és a berlini siker után nem kétséges, hogy az elsőfilmes Mike Mills munkája is ezen az ösvényen halad majd tovább. A film alkotói ódákat zengtek a közös munkáról és csodálatos összjátékukat az sem tudta  elhomályosítani, hogy a sajtótájékoztatón a bugyuta kérdések zöme a vörös szőnyeg idei eddigi legnagyobb sztárjához, Keanu Reeveshez érkezett, aki egy idő után szerényen, és - egy otromba újságírói kirohanásnak köszönhetően, lásd keretes írásunk - döbbenten visszahúzódott.

Amit ma Berlinben megtudtunk...

Keanu Reeves nem készül folytatni zenei karrierjét, amely közlésre egy eszelős újságíró kolléga harsány köszönetnyilvánításokra, és "Jó színész vagy, Keanu, de pocsék zenész!" felkiáltásra ragadtatta magát. A színész elvörösödve és leesett állal fogadta az otromba, oda nem illő hozzászólást.
 
A filmvásáron (European Filmmarket) a magyar forgalmazóknak sikerült a legbénább pavilonnal képviseltetniük magukat. Egy A miskolci boniésklájd és egy A temetetlen halott plakáton, valamint pár semmitmondó prospektuson kívül semmi nem fogja meg a hivalkodó francia, spanyol, japán vagy a meglepően színvonalas balti vagy szlovén standok között barangoló szakmabelieket.
 
De legalább Russell Crowe-nk már nekünk is van! Az egyébként új-zélandi, de magyar apától származó Marton Csokas kísértetiesen emlékeztet az ausztrál machóra, és a Gladiátor sztárjától megszokott karaktert is alakít az Asylum című filmben.
 
A zsűri legszemrevalóbb tagja, a kínai Bai Ling formáit egy 18 éves is megirigyelhetné, pedig a lengén öltöző csodaszép színésznő valójában 35 éves múlt.

Az ujjszopás nem egy kellemes foglalatosság.


A többiek, mi következik
 
Óriási csalódás volt a 20. évét ünneplő Panorama szekció nyitófilmje, a brazil Redentor, amely szemérmetlenül lopott Scorsesetől, Soderbergh-től, és a brazil kirakatfilmtől, az Isten városá-tól is. A kaotikus zagyvalékot a korábban a Központi pályaudvar-ért Oscar-díjra jelölt Fernanda Montenegro alakítása sem tudta menteni. A vetítésen egyedül az adott derülésre okot, amikor 20 perc után elcsúszott a hang, és a szereplők több jeleneten keresztül néhány másodperces késéssel harsogták a közhelyes dialógust. 
 
Nagy várakozás előzte meg David MacKenzie (Young Adam) új filmjét, az Asylum című pszichodrámát, amely egy sablonos témát dolgozott fel helyénkent sablonosan, helyenként meglepően, de a közönség soraiban túlsúlyban voltak a lecsukódó szemek és felhangzó horkolások.

A hétvégén érkezik Scarlett Johansson az In Good Company című filmjével és versenyen kívül vetítik a ruandai népírtás történetét feldolgozó 3 Oscar-díjra jelölt filmet, a Hotel Rwandá-t is, amelyet többen az új Schindler listája-ként aposztrofáltak.
 
Hasonló babérokra pályázik az utolsó utáni pillanatban a versenyprogramba katapultált Fateless című film is, ami nem más, mint friss nemzeti exportunk, a Sorstalanság, amelynek kedden lesz az itteni bemutatója. A jeles dátumra stábunk büszke hazafiakként már fel is hívta a német televízió ripoterének figyelmet, aki éppen arról érdeklődött, hogy nagyon várjuk-e már Keanu Reeves feltűnését.

Onozó Róbert
Berlin, Németország

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK