Melegek lehettek A keresztapa maffiózói

2005.04.12. 15:32

David Thomson, az Independent Online újságírója szerint a filmtörténelem nagy klasszikusait, A keresztapát, a Dühöngő bikát, a Haragban a világgalt, sőt a romantikus mozik etalonját, a Casablancát akár egy meleg filmfesztivál is műsorra tűzhetné, mivel a felszín alatt mindegyik bővelkedik homoszexuális felhangokban.

A napokban tartják Londonban a 19. meleg filmfesztivált, a rendezvény kapcsán jelent meg az Independent Online nevű lapban David Thomson cikke, melyben a szerző arra mutat rá, hogy bár a fővonalbeli hollywoodi filmgyártás évtizedeken át alig vett tudomást a melegekről, a homoszexualitás témája rejtetten ugyan, de a legnagyobb klasszikusokban is jelen volt.

Thomson szerint minden idők legnézettebb filmjében, a Casablancá-ban Rick személyiségében homoszexuális vonások fedezhetők fel. Rick úgy vet véget kapcsolatának Ilsével, hogy hagyja a nőt felszállni a gépre Viktorral, a férjével, s így ő magára marad Louis-val, akivel kezdetét veheti "gyönyörű barátsága" - a Macska-jaj óta szállóigévé vált kifejezéssel élve. Thomson úgy látja, hogy Rick  túlságosan különbözött Ilsétől - a nő emelkedett lélek volt, míg a férfi hajlamos a kompromisszumokra -, Louis-val viszont "összeillik".

Thomsonban a Haragban a világgal-lal kapcsolatban is fölmerültek ilyen sejtések, főként mivel rendezőjének, Nicholas Raynek és a főszereplőknek, James Deannek és Sal Mineónak köztudottan volt némi homoszexuális tapasztalata. A filmben Natalie Wood karaktere, Judy szinte anyaként bánik a két különös fiúval, akik az új amerikai embertípus, a gyengéd férfi megtestesítői. A Haragban a világgal-t nézve a tizenéves közönségben vonzalom ébredhetett Natalie Wood iránt, de a film igazi ikonja, a gyönyörű, érzékeny, mágikus figura valójában James Dean volt.

A cikkíró úgy látja, hogy a négyszeres Oscar-díjas Butch Cassidy és a Sundance kölyök-ben is hasonló a helyzet. A két főhőst az teszi boldoggá, ha bebarangolhatják a világot egymás társaságában, és bár Sundance-nek van barátnője, Etta, a lány tudja, hogy végül el kell válniuk, mert ami a két férfi között van, az különlegesebb és mélyebb bármilyen férfi-nő kapcsolatnál.

Dühöngő biká-ban már kifejezetten veszélyezteti Jake La Motta bokszoló karrierjét, hogy szeretkezik a feleségével, és Thomson szerint arra is érdemes felfigyelni, miként bámulják, sőt cukkolják őt állandóan a férfi gengszterek a nő miatt. Jake-et az ő fiuknak, befektetésüknek, zsákmányuknak tekintik.

A keresztapá-ban általános, hogy a testvérek megcsókolják egymást, még akkor is, ha egyikük épp a másik kivégzését tervezi. Az urak állandóan férfitársaságban ülnek, homályos szobákban suttognak a hatalomról, a nőket pedig kirekesztik, tudomást sem vesznek róluk vagy csak utódnemzésre kellenek. A trilógiában a nők korlátoltak, bántalmazzák vagy kigúnyolják őket, míg a férfiak világát glória övezi. Bár ez az üzenet nem áll távol a hagyományos önelégült macsó-felfogástól, Thomson szerint ezekben a filmekben többről van szó: a férfiak egymás iránt érzett szeretetéről. "Egyszerűen van abban valami, ahogy egymásra néznek" - írja.

A keresztapa - Don Corleone fiai társaságában

A 19. londoni meleg filmfesztivál szervezőinek mindenesetre nem jutott eszébe műsorra tűzni a Thomson által említett filmeket, helyette számos meleg témájú regény filmadaptációját vetítik. A március 30. és április 13-a között tartott rendezvény közönsége megismerhette például a kubai költő, Reinaldo Arenas életét a Before Night Falls című alkotásból. A fesztivált Cheri Lovedog Los Angeles-i énekesnő és tetoválóművész élerajzi filmjével nyitották meg, a zárófilm pedig Scott Heim kultuszregényének adaptációja lesz, a gyermekkori trauma következményeit taglaló Misterious Skin.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK