Darth Vader sem tudta megállítani a visszaesést

2006.01.02. 17:20

A 2005-ös év fekete év volt csaknem mindegyik forgalmazó számára. Az országos moziforgalmazásból hiányzó közel 2 milliárd forintot minden piaci résztvevő megérezte, a hazai tortából csemegéző maréknyi forgalmazó és moziüzemeltető egyike sem teljesíthette éves célkitűzését. A 2005-ös év rögtönzött budapesti gyorsjelentése a teljesség igénye nélkül.

Az év vesztese minden tekintetben az Intercom volt, amely ugyan megtartotta vezető pozícióját a fővárosi piacon, de tavalyi 52,4%-os hegemóniája idén 43,9%-ra zsugorodott. Az év legsikeresebb 20 filmje közé idén csak 9-et delegált, tavaly ez a szám 13 volt. Az Intercom filmjei által generált bevételek csak a fővárosban majd egymilliárd (826 millió) forinttal maradtak el a tavalyiaktól. A vitathatatlan sikerek mellett (Star Wars III, HP4, A randiguru, Sorstalanság, Mennyei királyság) zajos bukások egész sora árnyalta az idei összképet (Batman: Kezdődik!, Robotok, Gorilla bácsi, Lopakodó, XXX2).

A UIP Duna Film megtartotta második helyét a piacon, sőt részesedését növelni is tudta 18,7%-ról 19,3%-ra. Az idei 5 legnagyobb bevételt hozó filmből 3-at mondhat magáénak (Madagascar, Vejedre ütök és Világok harca), és látványos kudarcoktól is sikerült megóvnia magát egészen a King Kong indulásáig.

A hazai paletta 3. legerősebb szereplője az idén az SPI volt, piaci részesedését úgy emelte 9,7%-ról 10,7%-ra, hogy bevételei csökkentek. Legnézettebb filmje a Sin City volt, de ezzel sem tudott az év végi Top 10-be bekerülni. Langyos sikerek mellett (Hölgyválasz, Grimm, Az átok, Szahara, Pata csata) fájó bukások cizellálják a képet (Túszdráma, Kaptár 2, Sky Kapitány és a holnap világa, Genezis, Vera Drake, Eros).

Negyedik helyen debütált az izraeli székhelyű, új forgalmazó cég, a Fórum Hungary. Teljes bevételét gyakorlatilag az Intercomról leváló Disney-filmeknek és a lengyel Monolith által szállított nagy költségvetésű független alkotásoknak köszönheti. A Fórum csupán 9 filmmel is 8%-ot bírt kihasítani a pannon pitéből úgy, hogy az év hatodik és tizenkettedik legnézettebb filmjét is ő villantotta (Mr. és Mrs. Smith, Narnia Krónikái). A Légcsavar, a Csodacsibe és a Zorró legendája decens bevételei mellett eltörpülnek A remény bajnoka, a Gól vagy a Twist Olivér okozta keserűségek, így elmondhatjuk, hogy a Fórum Hungary büszkélkedhet leginkább idén azzal, hogy jó évet zárt.

Boldog lehet a Best Hollywood is, hiszen mind bevételét, mind piaci részesedését növelni tudta a fővárosban (5,6%-ról 7,1%-ra), és ezzel az ötödik legerősebb szereplő az idén. A Besté volt a legnagyobb nézőszámú művészfilm (A bukás - Hitler utolsó napjai) és a második legsikeresebb magyar film is (Egy szoknya, egy nadrág). Kiemelkedő bevételt hozott a Hervadó virágok és a két Silvio Soldini-felújítás is, amely pont jókor jött egy egész sor nagyon kemény és költséges bukás finanszírozásához (Blueberry - A fejvadász, A zűrhajó, Lélektől lélekig, Kívül tágasabb, Lucky Luke és a Daltonok, 36, Maszájok).

A HungariCom 3 nagy közönségfilmmel katapultálta magát a 6. helyre 3,7%-os részesedéssel. A karácsonyi szezon magyar sikerfilmje, a Csak szex és más semmi gyors hajrával nyerte az üzemi körmérkőzést a Le a fejjel-lel és a Csudafilm-mel szemben.

Az Intercom után a második legnagyobb visszaesést a Budapest Film könyvelheti el piaci részesedés tekintetében. A művészfilm forgalmazó cég idén 3,5%-ra bírta leküzdeni tavalyi 10,9%-os arányát, bár idén nem volt A passió-hoz, vagy Magyar vándor-hoz mérhető versenyfilmjük. Ennél a cégnél 2005 a csendes sikerek és kis bukások éve volt. A legnézettebb film a Luther volt, de a vártnál jobban szerepelt filmek mellett (Fűrész 1-2, 5x2, Mi a csudát tudunk a világról, Binjip - Lopakodó lelkek, Szerelmem nyara) legalább ugyanolyan hosszú volt az alulteljesítők sora (Kész cirkusz, Mint egy angyal, 2046, Edukators, Testvéred feleségét..., Palindrómák).

A 8. helyen a Mokép a befutó 1,26%-kal, csupán kétszázad százalékot rontva tavalyi teljesítményén. Eme halovány eredményért is kétharmadban az Aviátor dicsérhető, amely mellesleg nem lehetett olcsó mulatság. A Mokép összes többi, ízléssel összeválogatott filmje gyakorlatilag alulteljesített Johanná-tól kezdve az Állomásfőnök-ön keresztül a Jack és Rose balladájá-ig.

Az idei nagy Oscar-díjas Millió dolláros bébi és a meglepően népszerű Hölgyek levendulában az FF Film szekerét hozták lendületbe, megtízszerezték tavalyi bevételüket, még úgy is, hogy néhány nagy reményű kincsük mégsem hozta a formát. Ez az éves torta immár 1,24%-ára adott blokkot, ellentétben a tavalyi 0,09%-kal szemben. Az FF Film idén azt bizonyította, hogy igenis van még helye forgalmazónak a hazai csatatéren, ha az a dolgát költséghatékonyan végzi. Az FF Film a Millió dolláros bébi nélkül is megötszörözte forgalmát.

1% alatti részesedéssel bír az idén egész évben téli álmát alvó Cirko-Film (0,04%), a sorait rendező és közönségfilmekre összpontosító Intersonic (0,47%), az érdekes filmekkel kísérletező Odeon (0,15%), a magyar termés gondozására alapult Hungarotop (0,08%), a színes csokrot fűző, izmosodó Szimpla Film (0,12%) és az idén 2 premierrel megjelenő Paradigma (0,19%), hogy ne említsük most az egy-egy filmre szakosodott alkalmi forgalmazási vállalkozásokat.

A fenti százalékok csak az egyes forgalmazók idén bemutatott filmjeit mérik, azokat a 2004-ben bemutatott filmeket nem, amelyeknek eredményei módosíthatják az idei (2005-ös) valós piaci részesedést. A közölt százalékok csak arra szolgálnak, hogy nagyságrendeket tegyenek tisztába, és mindezt csak a Budapesten mért adatokból kalkulálva.

Bognár Péter
Odeon.hu

KAPCSOLÓDÓ CIKK