Furcsa szerelmek

2006.04.07. 15:05

A Titanic fesztivál filmjei közt ezúttal egy gyermeki belga, egy végzetes francia, egy beteljesületlen japán és egy bizarr amerikai szerelmi történetet láttunk.

A Dardenne testvérek legújabb realista drámájában, A gyermek-ben egy fiatal párt ismerünk meg, Brunót (Jérémie Renier) és Soniát (Déborah Francois), akiknek épp most született kisbabájuk. A családját lopásból és kisebb rablásokból fenntartó Brunóról rögtön kiderül két dolog: szereti Soniát, viszont egyáltalán nem érett még meg arra, hogy apa- vagy férjszerepben felelősséget vállaljon saját magán kívül bárkiért. A huszonéves Bruno viselkedése egy kisgyerekét idézi: ügyletei intézése közben nem jut eszébe, hogy be kellene mennie Soniához a kórházba, és úgy játszik a sárral, a vízzel és a kavicsokkal, mint a tárgyi világot éppen felfedező óvodás.

Forrás: Titanic Filmfesztivál
Előzetes | Hivatalos oldal | Képek a Titanicos filmekből

Az élet súlyát nem érzékelő Bruno és a gyermeki létben korábban osztozó, de most anyává válásával hirtelen felnőtt Sonia közt az elkerülhetetlen törés akkor következik be, amikor Bruno hirtelen ötlettől vezérelve eladja kisfiukat. Sonia összeomlik, és kórházba kerül, Bruno pedig ezt látva - bár nem nagyon érti, mi a gond, hiszen bármikor csinálhatnak másikat - elindul, hogy visszaszerezze a gyereket. Úgy lát hozzá, mint a kisiskolás, akire kényszerű feladatot rótt a tanár néni, és bár nem hiszi, hogy van értelme a házi feladatnak, tudja, hogy muszáj megcsinálnia. A gyerek visszaszerzése sikerül ugyan, de Bruno újabb és újabb bonyodalmakba keveredik, amelyekből már nem mászik ki olyan könnyen.

A filmet a Dardenne testvérek az összes alkotásukra jellemző stílusban vették fel: kézikamerával, a szereplők arcába mászva teremtik meg a realitás érzetét, ami néha kifejezetten fájdalmassá tud válni. Itt is eljön egy pont, ahol annyira átélhető a szereplők - Bruno és a lopásaiban részt vevő kamasz fiú - fizikai szenvedése, hogy a moziban ülve egy percig alig kapunk levegőt. Ez egyben a film fordulópontja is, Bruno, életében valószínűleg először, felelősséget vállal a tetteiért. A film végére kiderül, hogy a cím tulajdonképpen nem a kisbabára, hanem Brunóra vonatkozik, egy kisfiú megkésett felnövésének történetét láttuk. A Dardenne testvérek zsenialitása abban rejlik, hogy ezt a nagyon határozott élekkel rendelkező sztorit hiperrealista módon ültették vászonra, úgy, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire szabályos a dramaturgiai ív, hanem úgy érezzük, amit a vásznon látunk, az pont olyan, mint az élet.

Bujdosó Bori

A gyermek című filmet a Titanic filmfesztivál keretében mutatták be; április 6-tól megtekinthető a Művész és a Cirko-gejzír moziban.

Előző
Következő