Latin istennők

2006.08.22. 8:22

Istenek és istennők sorozatunk különkiadásaként ezúttal Spanyolország és Mexikó a filmvilágba delegált legmutatósabb nagyköveteit mutatjuk be. Salma Hayek és Penelope Cruz nemrég dögös banditanőkként galoppoztak be a magyar mozikba, hamarosan pedig egy-egy drámai szereppel is meglepnek bennünket. Dupla portrénk áttekinti a két gyönyörű és tehetséges latin színésznő karrierjének legfőbb állomásait, szaftos magánéleti részleteit és legjobb filmjeit.

SALMA HAYEK

PENÉLOPE CRUZ

Született

1966. szeptember 2. Coatzacoalcos, Mexikó 1974. április 28. Madrid, Spanyolország

Első siker

A Korcs szerelmek és az Anyádat is! előtt a mexikói filmgyártás egyet jelentett a végtelenre nyúló szappanoperákkal. Salma is egy ilyennel alapozta meg otthoni hírnevét, a Teresa című sorozat címszereplőjeként egy ambíciúzus, de szegény lányt alakított. (Érdekesség, hogy a tízéves Gael García Bernal is ebben a tévéprogramban tűnt fel). Nemzeti gyásznap volt, amikor Salma otthagyta a showt, és egyben Mexikót. A pletykalapok azt szellőztették, hogy a mutatós színésznő összeszűrte a levet a miniszterelnökkel és ezért volt tanácsos távoznia. Az általában nem túl könnyen emészthető filmeket rendező Bigas Luna a tévében figyelt fel a 14 éves Penélope-ra és azonnal szerződtetni szerette volna a Las Edades de Lulú című erotikus történethez. A nagykorúságra végül még várni kellett két évet, de az 1992-es Sonka, sonká-ban már vígan hancúrozhatott Javier Bardemmel, amit a spanyol közönség annyira értékelt, hogy az otthoni színészkamara az év felfedezettjének jelölte, a Goya díjátadón pedig a legjobb színésznők mezőnyében indult. Luna rajongása ezzel nem ért véget, A meztelen Maya főszerepére is Penélope-ot hívta.

Hollywoodi áttörés

Mexikói színésznőként csupa megaláztatás és sablonszerep fogadta Salmát az Egyesült Államokban. Ezzel kapcsolatos frusztrációit egy talkshowban zúdította rá a nézőkre. A kifakadásnak szerencsére tanúja volt az első filmjével (El Mariarchi - A zenész) hollywoodi belépőkártyát nyerő mexikói csodagyerek, Robert Rodriguez, aki azonnal meglátta a fantáziát a tűzrőlpattant lányban. Az El Mariarchi újragondolásában, a Desperadó-ban a latin istenné avanzsáló Antonio Banderas partnere lett Salma, kettősük máig a latin szerető fogalom definíciója lehetne az értelmező szótárban. Noha a lehető legjobb referenciákkal érkezett Hollywoodba (két Oscar-díjas spanyol filmmel: Belle époque és a Mindent anyámról), gyorsan sikerült a tehetségtelen jelzőt kiérdemelnie, bár ez leginkább a szereposztók hibája, akik rendre vastag akcentusú, buta libák szerepeit osztották rá (Corelli kapitány mandolinja, Vad lovak, Terítéken a nő). Tom Cruise szerelme még ismertebbé tette a nevét, de közös filmjük, a Vanília égbolt nyomába se érhet az eredetinek (Nyisd ki a szemed!), amelyben Penélope spanyolul sokkal elragadóbban alakította ugyanazt a szerepet.

Hollywoodi románc

Négy évig Edward Norton barátnője volt és már az esküvőt tervezgették. Norton besegített a Frida forgatókönyvébe és egy miniszerep erejéig fel is tűnt a filmben. A 2003-as szakítás után a másodvonalbeli szívtipró, Josh Lucas (Poszeidon) oldalán látták, de már ennek a kapcsolatnak is vége és Salma magánéletét diszkrét homály fedi. "Egy olyan férfire várok, aki végre tökösebb, mint én"- mondta nemrég. Ha filmjeivel nem is ért el sikereket az Egyesült Államokban Penelope, az A-listás sztárpartnerek fogyasztásában igencsak jeleskedett. A Vad lovak forgatásán Matt Damonnal habarodtak egymásba, a Vanília égbolt után Tom Cruise kirakati babája volt, a Szahara készítésénél pedig Matthew McConaughey-vel melegedtek össze a sivatagban. Kapcsolatuk tavasszal ért véget, azzal az indokkal, hogy alig van idejük találkozni.

Múzsa

Salma felfedezője, Robert Rodriguez azt állítja, hogy kabalából minden filmjébe szeretné becsempészni legalább egy jelenet erejéig. A Desperadó-t ugyan nem sikerült felülmúlni, de kisebb-nagyobb szerepek erejéig valóban ott volt a Négy szobá-ban, az Alkonyattól pirkadatig-ban, az Invázium-ban, a Volt egyszer egy Mexikó-ban és a harmadik Kémkölykök-ben is. Nem az első, nem az egyetlen és nem is a legkiválóbb Almodóvar-múzsa Penélope, de kétségtelenül ő a rendező jelenlegi kedvence. Terhes kurva (Eleven hús) és terhes apáca (Mindent anyámról) után a Volver-ben már olyan szerepet kapott, amit nem lehet olyan röviden összefoglalni. Penélope élt a lehetőséggel, ez karrierje eddigi vitathatatlan csúcsteljesítménye

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK