Rajzolt állatokat néztünk 2006-ban

2007.01.02. 17:41

A decemberi nézőszámok 25%-kal, a bevételek pedig 15%-kal maradtak el a tavalyitól, így 2006 első 11 hónapban felhalmozott előnye szinte teljesen elolvadt. Az esztendő utolsó víkendje az év legforgalmasabb hétvégéjét hozta, 6 film villantott 10 ezer néző feletti eredményt, ami emberemlékezet óta nem fordult elő. A 2006-os évben összességében a 2005-ös gyenge eredmények ismétlődtek meg; változás, hogy népszerűbbek lettek az animációs filmek.

Legutóbb a Harry Potter-franchise 56 héttel ezelőtt induló utolsó darabjánál hemzsegtek ennyien a budapesti pénztáraknál, de az év végi fiesztára készülő forgalmazók nem tudták megszorítani az ünnepek első számú kedvencét, a Táncoló talpak-at, amely 23 599 (5 nap alatt 25 953) nézőt gyűjtött. A premierek közül Mel Gibson Apocalyptó-ja indult legerősebben a Budapest Film idei második legjobb rajtját villantva (az Üvegtigris 2 után). A majául beszélő, amatőr színészekkel forgatott akciófilm kiváló vetítési átlag mellett 18 721 (5 nap alatt 21 966) jegyet adott el, és ez könnyen predesztinálhatja a 100 ezres filmek egyre ritkább társaságába.

A hét legtöbb kópián bemutatott filmje Luc Besson friss animációja, az Arthur és a villangók volt. A forgalmazó nagyon bízhatott a francia kasszasikerben, hiszen egy rajzfilmektől hemzsegő piacra engedte rá az új 3-D animációt. Tekintve, hogy a Táncoló talpak, az Elvitte a víz és a Nagyon vadon is nagyon népszerű, a rájuk költött 31 ezer jegyből bőven profitálhatott volna a Fórum - mondjuk egy hónappal később. Az Arthur és a villangók közepes átlag mellett 13 033 (5 nap alatt 15 107) érdeklődőt vonzott, és ez csupán kilencedik az idén forgalomba hozott 20 (!) rajzfilm versenyében.

A hét harmadik leglátogatottabb premierje a Lost City-ről El Tropicó-ra magyarosított kubai nosztalgia lett. Figyelemreméltó vetítési átlag mellett az Andy Garcia-rendezés 1142 (5 nap alatt 1484) fizető nézőt talált.

A Fórum úgy döntött, hogy ajtóstul tör a házra, és a Luc Besson-animáción túl még egy francia rajzfilmmel teszi a 2006-os évi kamikázé filmforgalmazás emlékét felejthetetlenné. A többszörösen díjazott Renaissance című film noir jó átlaggal 490 (5 nap alatt 616) rajongót gyűjtött.

Az év végén általában lendületbe jövő Cirko Film is egyszerre 2 filmmel lepte meg a fővárosiakat. Az esztendő egyik legjobb spanyol filmjét, az Utcalányok-at 178-an (5 nap alatt 239-en), míg a klasszikus Kusturica-remek felújítását, a Cigányok idejé-t 121-en látták.

2006 számokban

2006 csupán annyi pozitívumot hozott a filmes szakma életébe, hogy a tavalyi tragikus visszaesés nem folytatódott. A hagyományos forgalmazási struktúrák csupán megismételték a 2005-ös katasztrofális eredményeket, míg a digitális filmterjesztési projektek egyelőre nem mutatnak kitörési pontokat. A piciny hazai piacot 75%-ban Hollywood uralja, a torta maradék egynegyedéért pedig 12 független forgalmazó vív ádáz küzdelmet. 2006 legnépszerűbb filmje a Jégkorszak 2, a legsikeresebb magyar alkotás pedig a Szabadság, szerelem lett.

Forrás: InterCom
Dobó Kata és Fenyő Iván a Szabadság, szerelem című filmben

Budapesten 2006-ban 6 761 971 mozijegy kelt el, nem egészen 1%-kal kevesebb, mint tavaly. A 2005-ös abszolút mélypont tehát nem bizonyult alulmúlhatatlannak. A képet csupán az színezi kedvezőbbre, hogy az átlagos 24 forintos jegyáremelés nyomán (melynek java az év közben bevezetett ÁFA-emelkedésből származott) a 2006-os bevételek 6 milliárd forint fölé kúsztak, és ez 2%-os növekedést jelent a tavalyi évhez képest.

2006-ban 15 forgalmazó kínálta meg legalább kétszer egy-egy premierrel a fővárosiakat, és felbukkant néhány alkalmi társulás saját produkciók gondozására. A hollywoodi stúdiók képviseletével felruházott három hazai cég 77,13%-ot hasított ki magának a pannontortából, a maradék szűk negyeden osztozkodott a további 12 független forgalmazó. A kamikázé forgalmazás fényes példáját szállították ismét a függetlenek, hiszen a sokkoló 2005-ös év után fogyatkozó tortájukat egyre több és egyre drágább mazsolával gazdagították.

228 film került idén bemutatásra, 4-gyel több, mint 2005-ben! A piac további polarizációjáról árulkodik, hogy a 20 legsikeresebb film elvitte a pénztárakban hagyott bevételek majd felét, a maradék 208 film pedig küzdhetett a resztliért. A közízlés érdekes változásait tükrözi a rajzfilmek jelentős térnyerése. Tavaly csak 6 rajzfilm fért be a 100 legnépszerűbb film közé, idén 13. Az esztendő legnézettebb filmje a Jégkorszak 2 lett csaknem 330 ezer eladott mozijeggyel. A stúdiók rekordterméséhez az SPI és az Odeon 2-2, míg a Budapest Film 1 rajzfilmet tett hozzá. A hír örömteli, hiszen az animációdömping a nézőutánpótlás legígéretesebb eszköze.

Biztató jelenség az is, hogy ugyanezen listára idén 11 magyar film küzdötte be magát a tavalyi 6-tal szemben, és a fővárosban eladott mozijegyek 12%-át magyar filmekre váltották. Az esztendő 4. és 5. legnézettebb filmje magyar produkció. A Szabadság szerelem 201 ezer, az Üvegtigris 2 161 ezer nézőt gyűjtött. A tavaly (előtt) bemutatott Csak szex és más semmi bevételeinek javát 2006-ban szerezte, így 132 ezer nézővel a harmadik legnépszerűbb magyar film volt idén is, csakúgy, mint 2005-ben.

A forgalmazók ranglistájának élén a rendszerváltás óta nem történt változás. Ráadásul az örök piacvezető InterCom büszkélkedhet idén a legnézettebb külföldi és magyar filmmel is. Olyan kasszasikereknek teremtettek itthon talajt, mint A Da Vinci-kód, a Távkapcs, a Ház a tónál, Az ördög Pradát visel, A tégla, a Casino Royale, a Rokonok, míg a vártnál szerényebb bizonyítványt hozott a Superman visszatér, az Eragon, vagy a Capote. Nagy bukásként értékelhető a Lúzer SC, a Kígyók a fedélzeten, a Kiscsávó és a Taplógáz. Az InterCom mindazonáltal jó évet zárt, és tartani tudta a tavaly 43,9%-osra olvadt piaci részesedését.

Forrás: [origo]
Tom Hanks és Audrey Tautou A Da Vinci-kód című filmben

A UIP Duna Film változatlanul tartja második helyét a piacon. 19,6%-os részesedésének javát idén a Túl a sövényen, a Szakíts, ha bírsz, az Én a nő és plusz egy fő és az Anyám nyakán hozta össze. Számos jelentős művet is piacra segítettek: A belső ember 52 ezer, Az ember gyermeke és A United 93-as is 27-27 ezer nézőt vonzott. Nagy bukással nemigen kellett szembesülniük, ha csak a Mission: Impossible 3 szerényebb eredményét nem minősítjük annak.

A harmadik helyre lépett egyet előre a Fórum Hungary. A tavaly debütáló forgalmazó első teljes évében 13,68%-os részesedést szerzett, döntően a Buena Vista stúdió filmjeivel. Ők gondozták az esztendő harmadik legnézettebb filmjét, A Karib-tenger kalózai 2-t valamint a harmadik legnépszerűbb animációt is, a Verdák-at. Az esztendő top művészfilm-sikerét is ők szállították: az Egy gésa emlékiratai 94 ezer nézőt vonzott. Hasonlóan a többi stúdióforgalmazóhoz, a Fórum Hungary sem szívesen kockáztatott az idén.

Nem úgy a Budapest Film, amely 35 filmbemutató mellett a hetedik helyről a negyedikre jött fel, piaci részesedését csaknem megduplázva (6,54%). Ők vezényelték le az Üvegtigris 2, a Volver, a Fűrész 2, az Apocalypto, a Descent - A barlang és a Thank You for Smoking sikerét, de olyan kínos fiaskókba is beleszaladtak, mint a Terhelt Terkel vagy a Flyboys.

Forrás: Budapest Film

Jelenet a Volver című filmből

Nem zárt jó évet az SPI. 10,7%-os tavalyi részesedése 6,39%-ra olvadt, így 2006-ban a harmadikról az ötödik helyre esett vissza a forgalmazói ranglistán. Két legnépszerűbb filmjük animáció volt (Pirosszka és az Asterix és a vikingek), de az Első a szerelem és a Match Point is szépen muzsikált. Elszalasztották viszont a három Oscar-díjjal jutalmazott Túl a barátságon és az Elszánt diplomata című filmekben rejlő lehetőségeket, és a Kék mélység című természetfilm sem találta meg a közönségét.

Egy helyet csúszott csupán vissza a Best Hollywood, pedig 2005-ös piaci részesedésének felét vesztette el (3,42%). Tavaly két filmet is 100 ezer néző fölé tudtak juttatni, idén a légnépszerűbb darabjuk a 46 ezer nézőt gyűjtő Silent Hill című horror lett. Kockázatos filmek egész sora bukott el a Harag napjá-tól a Vadászpilóták-on keresztül az Utcai szamurájok-ig. A Besthez köthető viszont az év légnézettebb dokumentumfilmje, a Szabadság vihara.

A forgalmazók ranglistájának hetedik és nyolcadik helyén két magyar produkciókra szakosodott formáció osztozik. A Hungaricom ugyan kétszer annyi filmet hozott idén forgalomba, mint tavaly, piaci részesedése mégis 3,7%- ról 1,74%-ra csökkent. A Tibor vagyok, de hódítani akarok lett meglepetésre a legnépszerűbb versenyzőjük, míg a Mansfeld, vagy a Herceg haladéka jóval a várt szint alatt teljesített. (Ha a Csak szex és más semmi 2006-os bevételeit is számolnánk, a Hungaricom piaci részesedése megduplázódna - 3,52%-re.)

A 2,64%-os részesedéssel bíró Hungarotop házi bajnokságát a Kútfejek nyerték 41 ezer nézővel, de ez a cég egyengette díjnyertes filmjeink hazai útját a Fehér tenyér-től a Taxidermiá-ig, és volt a CinemaStarral egy közös és sikeres projektjük is: az Egy bolond százat csinál. A Hungarotop idei bukásai közé a Budakeszi srácok mellett az Ede megevé ebédem valamint a Randevú sorolható.

1% alatti részesedést szerzett idén az Elemi ösztön 2-t zászlajára tűző Intersonic (0,72%), az eklektikus repertoárral jelentkező Paradigma (0,40%), valamint a vezetőváltástól megroggyant Mokép (0,39%). A megelevenedett Cirko Film (0,29%) a tavalyi 4 film után most egy tucattal jelentkezett. Némileg csökkent a részesedése az idén túlnyomórészt távolkeleti filmekben, illetve japán animációban utazó Odeonnak (0,12%), míg az FF Film (0,05%) és a Szimpla Film (0,05%) nem talált magának sikerfilmet az idén.

A fenti százalékok csak az egyes forgalmazók idén bemutatott filmjeit mérik, azokat a 2005-ben bemutatott filmeket nem, amelyeknek idei átnyúló eredményei módosíthatják a 2006-os valós piaci részesedést. A közölt százalékok csak arra szolgálnak, hogy nagyságrendeket jelezzenek, és mindezt csak a Budapesten mért adatokból kalkulálva.

Az éves Top 20 csak Budapesten 2006-ban (millió forintban):

1. Jégkorszak 2 - Az olvadás (InterCom) 301
2. A Da Vinci-kód (InterCom) 281
3. A Karib-tenger kalózai 2 (Fórum) 238
4. Szabadság, szerelem (InterCom) 193
5. Üvegtigris 2 (Budapest Film) 155
6. Túl a sövényen (UIP) 154
7. Szakíts, ha bírsz (UIP) 122
8. Verdák (Fórum) 112
9. Távkapcs (InterCom) 107
10. Én, a nő és plusz egy fő (UIP) 100
11. Garfield 2 (InterCom) 96
12. Anyám nyakán (UIP) 95
13. Ház a tónál (InterCom) 88
14. X-Men: Az ellenállás vége (InterCom) 84
15. Egy gésa emlékiratai (Fórum) 83
16. Az ördög Pradát visel (InterCom) 83
17. A tégla (InterCom) 81
18. Nagyon vadon (InterCom) 80
19. Casino Royale (InterCom) 77
20. Mission: Impossible 3 (UIP) 72

Ha számításba vesszük a 2005-ben bemutatott filmeket is, akkor a Csak szex és más semmi 122 millióval a nyolcadik, míg a Narnia krónikái 91 millióval a 14. helyre illeszthető be.

Boogieman
Odeon

KAPCSOLÓDÓ CIKK