A pestiek lázas fűrészelésbe kezdtek

2007.01.08. 13:06

2007 első hétvégéje a Budapest Film számára marad emlékezetes, hiszen a cég történetében nem fordult még elő, hogy filmjei a fővárosi képzeletbeli dobogó első és második helyét is elfoglalják.

A Fűrész III. 14 852 nézőt gyűjtött bemutatásának első négy napján. Az eredeti Fűrész két évvel ezelőtt 5349, míg a 2. rész alig több, mint egy éve 6263 jegyet adott el ugyanennyi idő alatt. A kimagasló eredmény valószínűleg annak köszönhető, hogy a horror rajongókat a szakma az utóbbi időben meglehetősen mostohán kezelte, az utolsó horrorfilm a budapesti mozikban az Ismeretlen hívás (3250) volt, még a nyár elején. A Fűrész III. a műfaj örök ranglistáján a negyedik helyre ugrott a Kör (17 356), a Kör 2 (16 943) és az Átok (15 474) mögé. Tekintve, hogy Mel Gibson Apocalyptó-ja is igen jól tartja magát, a Budapest Film január első víkendjén négy nap alatt annyi nézőt gyűjtött, mint amennyit átlagosan egy hónap alatt szokott.

A sztárokat a héten az Intercom szállította. Hugh Jackman, Christian Bale, Scarlett Johansson és Michael Caine jegyzi a lista élére várt, A tökéletes trükk című angol-amerikai thrillert. A kosztümös darabot az a Christopher Nolan rendezte, aki a Mementó-val (4343) írta bele magát a filmtörténelembe. A tökéletes trükk 10 590 nézőre és a lista ötödik helyére volt elég, és Nolan hazai csúcsát az Álmatlanság-gal (14 033) sem sikerült történelemmé varázsolni.

Kenneth Branagh legújabb Shakespeare-adaptációja is felvonultat A kategóriás neveket. Az Ahogy tetszik 1565 nézővel hozta a Velencei kalmár (1650) teljesítményét, sőt csaknem pontosan megismételte az ugyancsak Branagh-rendezte Lóvá tett lovagok (1584) hat évvel ezelőtti indulását.

2006 igen jó éve volt a magyar filmnek mind itthon, mind a külföldi fesztiválokon. Az év legkellemesebb meglepetésére, a Kocsis Ágnes-rendezte Friss levegő című gyöngyszemre azonban 2007-ig kellett várni. A cannes-i filmfesztivál meghívása után szinte az egész világot lehengerlő új magyar hang itthon 49 vetítésen 970 nézőt vonzott. (Tavaly májusban, csak Cannes-ban, csak 4 előadáson ennek a duplája gyűlt össze...) A Fehér tenyér 4084 jegyet adott el, mielőtt elindult volna a világsiker felé, a Taxidermia 2835 nézővel indult már jó néhány fesztiváldíjjal kitömve. Mindkét film ennek hatszorosára volt képes pályafutása során, így a Friss levegő is elérheti a 6-8 ezer nézőt a fővárosban, ha a nézők mégis a keblükre ölelik.

Két kópián 723 nézőt teljesített egy chilei művészfilm. Az ágyban az év egyik meglepetése, valamint a Cirko-film egyik nagyágyúja lehet. A 38,002-es vetítési átlag azt jelzi, hogy a Másképp Alapítvány filmjére rég látott tolongás alakult ki a pénztárak előtt. A tényleg egyetlen ágyban játszódó történet a 2005- ös locarnói fesztiválon vált kiskedvenccé, és jó látni, hogy Pannóniában is az lehet.

+ + +

A múlt heti éves értékelés nyomán több visszajelzést is kaptunk. Hideget is, meleget is.

Az Odeon.hu megalakulásakor elhatároztuk, hogy figyelemmel kísérjük a fővárosi mozik látogatottsági adatait. Ezt a rovatot eredetileg átvenni terveztük, de hamar rádöbbentünk, hogy nincs honnan. Létezik ugye a Népszabadság hétvégi rovata, amely beszámol az országban bemutatott filmek forgalmazási adatairól. A mai napig ez az egyetlen megbízható és hivatalos forrás a hazai forgalmazási állapotokat illetően. Csakhogy ez a jelentés a bemutató után 10 nappal közli, hogy a film megbukott-e, vagy sem. Pedig ez már kiderül 4 nap után, hétfő reggel, amikor a mozik közlik a hétvégi adatokat. Az Odeon.hu csak arra vállalkozik immár 6 éve, hogy a hírt időben, hétfőn kora délután szállítsa, és ha akadnak, akkor levonja a tanulságokat. Tekintve, hogy minden európai országban van ilyesmi, mi itten csak egy fehér foltot tüntetünk el. Azt is tudjuk, hogy sokkal jobban is lehetne ezt csinálni, de erőnkből csupán ennyire futja. Egy országos, naprakész, megbízható statisztikai rendszer az egész szakmának érdeke lenne, hiszen mi is lehetne fontosabb egy halódó, analóg piacon, a digitális korszak küszöbén, minthogy tudni azt, hogy a vevő mire és hogyan reagál? A környező országok ezen már túlestek, egyszer nekünk is bizonyára összejön, de addig is szívesen látunk építő kritikákat, ötleteket, és némi empátiát. Talán egyszer azt is sikerül elhitetni mindenkivel, hogy semmi rosszat nem akarunk.

Többek kérésére pedig itt a hivatalos - budapesti! - piaci részesedési lista, az összes, 2006-ban forgalomba lévő filmmel, tekintet nélkül arra, hogy ezek a filmek mikor lettek bemutatva. (Zárójelben a múlt héten közölt, csak 2006-ban bemutatott filmekre vonatkozó adat.)

1. Intercom: 41,71 (43,9%)
2. UIP Duna Film: 18,76 (19,6%)
3. Fórum Hungary: 14,21% (13,68%)
4. Budapest Film: 6,57% (6,54%)
5. SPI: 6,22% (6,39%)
6. Hungaricom: 3,52% (1,74%)
7. Best Hollywood: 3,32% (3,42%)
8. Hungarotop: 2,46% (2,64%)
9. Intersonic: 0,78% (0,71%)
10. Mokép: 0,60% (0,38%)
11. Paradigma: 0,38% (0,41%)
12. Cirko-film: 0,32% (0,24%)
13. Odeon: 0,14% (0,12%)
14. FF Film: 0,14% (0,05%)
15. Szimpla Film: 0,12% (0,05%)

Boogieman
Odeon

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK