Három olyan alkotásról emlékezünk meg, amelyek penetráns borzalmasságukkal még az idei szemle általánosan gyenge színvonalát is alul tudták múlni. Szeretnénk úgy gondolni arra a négy és fél órára, amit az alábbi filmek megtekintése vett el az életünkből, mint az olvasók megfelelő tájékoztatása érdekében hozott szükséges áldozatra.

Boldog új élet

Olyan, mint...: Az a Barátok közt-epizód, amelyben Imike rájön, hogy gyermekkorában szexuális zaklatták, minusz a sorozatra jellemző mély pszichológia megalapozottság, gördülékeny történetmesélési stílus és letisztult képi világ. Hasonlóan Imikéhez, a Boldog új élet névtelen főhőse is egy traumatikus múltbéli élményt próbál meg feldolgozni, amelynek mibenlétére csak néhány homályos flashbackből tudunk következtetni. A film többi részében a feltehetően ittas operatőrök hányingertkeltő kamerarángatással próbálják meg leplezni a történet érdektelenségét.

Forrás: [origo]
Orsós Lajos a filmben


Zene:
A DJ Cadik nevével fémjelzett Membrán formáció ambientes absztrakt hiphopja elandalítja a nézőt és elősegíti a pihentető, nyugodt alvást.

Legemlékezetesebb jelenet: Még az addig békésen szundikáló újságírók is felriadtak annál a meglepően hatásos jelenetnél, amelyben a Samara-frizurás fotómodell hirtelen felbukkant a kádban. Javasoljuk a rendezőnek, hogy legközelebb az üres lírázás helyett próbálkozzon be inkább egy tisztességes horrorral!

Égető kérdések: Vajon sokat lapogatták megelégedettségükben egymás hátát az alkotók, amikor kitalálták, hogy a központi motivumként használt parfümreklámon szereplő illatszercég neve legyen Bogdano (a film rendezőjét Bogdán Árpádnak hívják)? Miért volt teljesen aszexuális a főhős? Komolyan ezzel fogjuk égetni magunkat a berlini filmfesztiválon?

+ + +

Hasutasok

Olyan, mint...: Az Üvegtigris 7 kivágott jeleneteinek véletlenszerűen sorjázó, felháborítóan humormentes halmaza.

Forrás: [origo]
Szarvas József, Derzsi János és Badár Sándor a filmben


Zene: A Márta István keze munkáját dicsérő soundtrack leginkább a Beatrice együttes Nyolc óra munka című felvételének szofisztikált dallamvilágát idézte meg.

Legemlékezetesebb jelenet: Kétségtelen, hogy bír némi hiánypótló értékkel az az  álomjelenet, amelyben Hernádi Judit előveszi a bal mellét, de csak emiatt nem érdemes végigszenvedni a film maradék 81 percét, inkább várd ki amíg felrakják a Bordára!

Égető kérdések: Hova tűnt Szőke András humora az utóbbi tíz évben? Hogy lehet Hernádi Juditnak még mindig ennyire jó lába? Muszáj volt megalázni Farkasházi Rékát ezzel a szereppel? Egy falusi kényszernyaraláson részt vevő 16 éves pesti lány valóban beleszeretne egy tízéves kisfiúba? Ha megváltoztatjuk egy szó első betűjét, az már automatikusan vicces?

+ + +

S.O.S. szerelem!

Olyan, mint...: Egy felháborító cinizmussal odakent szórakoztatóipari termék, amely komplett hülyének nézi a közönségét és szánalmas szervilizmussal szolgálja ki a szponzorait. Ha máshol nem is, marketingkurzusokon még évek múlva is elő fogják venni ezt a filmet, hogy azt szemléltessék, miként használható a product placement olyan otromba módon, hogy a néző csak agresszív utálatot érezzen a filmben megjelenő termékek iránt.

Forrás: [origo]
Fenyő Iván a filmben


Zene:
Gulya Róbert betétdalai annyira émelyítően nyálasak, hogy még Céline Dionnak is felfordulna tőlük a gyomra.

Legemlékezetesebb jelenet: Az elvetemült mazochisták imádni fogják Ulmann Mónika éneklős jelenetét (nóta onnan, hogy "neked 5 gigabyte, nekem 5 libamáj..."), de igazán akkor teszteltük le, hogy szégyenünkben milyen mélyre tudunk süppedni a moziszékben, amikor Ulmann és Csányi Sándor közösen ültek meg egy lovat, a kép belassult és felcsendült egy újabb Gulya Róbert-klasszikus...

Égető kérdés: Szükséges ez!?

Varga Ferenc

_____

A cikk címét J. D. Salinger Zabhegyező című regényéből vettem.