A kelet-európai mozi évtizedekig a lengyel, a cseh és a magyar filmet jelentette a nemzetközi porondon, most viszont másról sem hallani, mint a román újhullámról. Posztkommunista búsongás, nyomasztó mindennapok realista tükörben és a balkáni virtus - a románok a régió minden jellegzetes stílusjegyét magukévá tették és nincs manapság A-kategóriás filmfesztivál vagy díjátadó nélkülük. A zseniális (és cannes-i fődíjas) 4 hónap, 3 hét, 2 nap hazai premierjének örömére utánajárunk hogyan lett a csekély filmművészeti hagyományokkal rendelkező keleti szomszédból a világ legizgalmasabb filmparadicsoma.

Elöljáróban egy pár érdekes adat Románia és a filmművészet kapcsolatáról:

- a 20 milliós népességű ország Európa legalacsonyabb egy főre eső moziátlagával rendelkezik. Szinte hihetetlen, de az egész országban 65 vászon, illetve 2 multiplex mozi várja a mozirajongókat. Összehasonlításképp Magyarországon 10 millió potenciális nézőre 439 (32 multiplex), a közel azonos népességszámú Csehországban pedig 686 (19 multiplex) vászon jut. A 38,6 milliós Lengyelországban is majdnem tízszer jobb az átlag a román adatoknál, ott 916 vásznon (46 multiplex moziban) lehet mozizni.

- Az egy évben egy főre eső mozira költött pénz Romániában 4 euró, azaz 1000 Ft.

- Mennyiségi szempontból egész más volt a helyzet a rendszerváltás előtt: a Ceaucescu-rezsim idején 400 filmszínház működött az országban és évi 95 millió mozijegyet adtak el (összehasonlításképp 2006-ban 2,7 milliót).

- A nemzetközi porondon azonban a kilencvenes évek végéig jobbára fehér folt maradt Románia, az egyetlen viszonylagos ismertségre szert tett rendező ebből az időszakból Lucian Pintilie (Végállomás a paradicsom, Miért húzzák a harangokat?).

- Románia eddigi Oscar jelöléseinek száma: 0 ami persze jó eséllyel 1-re nőhet hamarosan, ha a 4 hónap, 3 hét, 2 nap diadalmenete a tengerentúlon is folytatódik. Összehasonlításképp magyar filmet 8 (1 győzelem), cseh filmet 8 (csehszlovák is beleértve, 3 győzelem), lengyelt 7 alkalommal (0 győzelem) jelölt az Amerikai Filmakadémia a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

- Románia cannes-i nagyjátékfilmes díjai a két fő versenyszekcióban az elmúlt 3 évben: 5 (Magyarország: 0, Lengyelország: 0, Csehország: 0)

- A világ filmfesztiváljain ajnározott, jobbára lehangoló filmdrámák persze nem feltétlenül a román közönség kedvencei. Az utóbbi évek legnagyobb hazai közönségsikere a két lány szerelméről szóló vígjáték, a Beteges kapcsolatok (Legaturi Bolnavicioase) volt Romániában (előzetes).

- A mostani újhullám vezéralakjai és segítőik többnyire a Romániában forgatott nemzetközi produkcióknak köszönhetik gyakorlati tapasztalataikat. Bukarest az utóbbi tíz évben sorra happolta el Prága és Budapest elől a hollywoodi és európai befektetőket (állítólag feleannyiba kerül) és "a kelet Cinecittája" jelzőt is kivívta magának többek között a Hideghegy, a Borat, a Bloodrayne, az Ámen vagy a Fegyverszünet karácsonyra munkálatainak köszönhetően. A két vezető román produkciós cég a Castel Film és a Media Pro Pictures.

Borat | Kazahsztán szerepében Románia


- A csekély hazai és a 2007 januárjától beindult európai uniós támogatások mellett a román film egyik legjelentősebb mentora Franciaország. A cannes-i bemutatókon felül a nyelvrokon keményen pumpálja a román filmművészetet elsősorban a francia kultuszminisztérium és a Cinéfondation alapítvány segítségével, ráadásul az elmúlt tíz évben Franciaországban moziban bemutatott 12 román film közül 10 francia-román koprodukcióban készült.

- A román film jelenlegi egyetlen nemzetközi sztárja Maia Morgenstern, aki már öt alkalommal szerepelt magyar filmekben is (a legismertebb a Witman fiúk-beli alakítása), Hollywoodban pedig Mel Gibson A passió-jából ismerik.

A következő oldalakon áttekintjük a román újhullám 5 legfontosabb, díjakkal elhalmozott alapművét, melyek közül négy már Magyarországon is moziforgalmazásba került.