"Hogy szexelnek a nyolcvanévesek? A nő fejreáll, a férfi pedig fölülről belógatja." - ez a súlyos poén egy 76 éves bácsi és egy jó hatvanas néni intim jelenete során hangzik el a Wolke 9 című német filmben. Az asszony napokig nem tér magához a röhögőgörcsből, majd erőt vesz magán és bevallja harminc éve hű társának, hogy viszonya van ezzel a vicces másik férfival. Mire magunkhoz térünk a sokkból, hogy bizony, a vásznon valóban nyugdíjasok szeretkeznek, ráadásul tízpercenként, beüt a dráma és nem ereszt egy pillanatra sem. Lehet undorodva kimenekülni a moziteremből, vagy különben kénytelenek vagyunk elgondolkodni azon, hogy Európában a társadalmak elöregszenek, az idősek egyre tovább élnek és sokan közülük nem elégszenek meg azzal, hogy minden nap végignézhetik a tévében az összes dél-amerikai szappanoperát és beszélgetőshowt.

Forrás: [origo]
Wolke Neun | Ursula Werner és Horst Westphal


Természetesen Németország már a jólét magasabb fokán van és rövid bejátszásokkal érzékeltetik, hogy a főhősök hogyan próbálják tartalommal megtölteni nyugdíjas napjaikat (unoka, kórus, vonatozás), de Andreas Dresen rendező (Nyár Berlinben, Félúton) ezúttal is Kelet-Berlinben forgatott és szereplői egyáltalán nem idealizáltak, sőt a cannes-i tengerparton sasszézó örökifjakkal ellentétben ráncosak, plöttyedtek és májfoltosak. Szerencsére azonban az érzelmeik is épp ennyire igaziak, ezért a néző önkéntelenül is szüleire, nagyszüleire vagy saját leendő öregkorára asszociál: vajon unalomba süppedve, saját szokásainak és rigolyáinak rabjaként éli majd le utolsó éveit, vagy addig hajszolja a szenvedélyt, amíg a szíve dobog?

Forrás: [origo]
Wolke Neun | Ursula Werner és Horst Rehberg


A fiatal, magával ragadó lelkesedéssel és bőbeszédűen nyilatkozó rendező biztosít róla, hogy szerinte alapvetően minden ember az utóbbi kategóriába tartozik, és bárkivel megtörténhet az, hogy élete alkonyán kapja el a gépszíj. A meztelenséggel kapcsolatos fóbiákat képmutatásnak tartja, és azt is, ha valaki nem akar tudomást venni arról, hogy a szexuális vágy időskorban is létezik. Színészeivel forgatókönyv nélkül, parányi, hétfős stábbal és hatalmas adag kölcsönös bizalommal dolgozott együtt. A jeleneteket elpróbálták, de az egyik legdrámaibbat (amikor az asszony színt vall férje előtt) például teljes egészében improvizálták szenzációs színészei (Horst Rehberg és Ursula Werner). A főleg színházi szerepeiről ismert művésznő kérdésemre elmondja, hogy családtagjai és gyermekei még nem látták a filmet (augusztus végén lesz a német premier), itt pedig tartott tőle, hogy a cannes-i vetítésről sokan kimennek a merész jelenetek láttán. Félelme alaptalannak bizonyult - idén első alkalommal követett versenyfilmet (az Un Certain Regard mellékszekcióban indult) tízperces vastaps és álló ováció.