Szinte törvényszerű, hogy folytatják a 2002-es nagy sikerű Valami Amerikát, hiszen Herendi Gábor filmje anno több, mint félmillió embert csábított a mozikba. Az alkotók pörgősebb, sűrűbb filmet ígérnek, amelyben visszatérnek a régi arcok és néhány izgalmas új figurával is gyarapodik a csapat. Kimentünk a forgatásra, ahol a hajnaltól folyó munka ellenére féktelen jókedvet, családias hangulatot és látványos női idomokat találtunk.

Fejes a dekoltázsba

Amikor belépek abba a belvárosi kocsmába, ahol ma a Valami Amerika 2 forgatása zajlik, egyenesen Lucia Brawley impozáns dekoltázsába esem bele. Na nem éppen szó szerint, de a bejárati ajtó mellett mindjárt ott ül Herendi Gábor a monitor előtt, amelyen pont az említett testrész látszik szuperközelin, és a rendező rögtön ki is adja az utasítást, hogy még zihálni is lehetne egy kicsit.

A helyszín salsa klubként funkcionál a filmben: a Lorá-ban megismert és a most kifejezetten neki írt szerep kedvéért átmenetileg ismét Budapestre hurcolkodott Brawley egy kubai salsatáncost alakít. Amíg fel nem pattan táncolni, Brawley a jól ismert négyes társaságában üldögél egy asztalnál: itt a három fivér, Pindroch Csaba, Szabó Győző és Hujber Ferenc, és velük van Oroszlán Szonja is. Igaz, hogy Oroszlán figurája az első rész végén Alex, azaz Szervét Tibor társaságában lelépett a fiúk pénzével, de a forgatókönyvírók (Herendi mellett Divinyi Réka és Harmat Gábor) valahogyan megtalálták a módját, hogy visszahozzák mindkettőjüket.

Hogy hogyan, arról persze sem Herendi, sem a film társproducere, Havas Ágnes nem hajlandó részleteket elárulni, sőt, az egész sztorit igyekeznek titokban tartani. Annyit sikerül kiszednem belőlük, hogy míg a valóságban már több mint hat, a filmidőben csak két év telt el az előző rész óta, de Havas szavaival ez alatt "mindhárman olyanok maradtak, mint voltak, sőt, még olyanabbak". A lottónyereményből megcsinálták a filmjüket és most valami újabb nagyszabású projektbe vágnak bele.

Osztálytalálkozó néhány új arccal

Lucia Brawley szemlátomást remekül érzi magát, mondja, is hogy "nem hiszem el, hogy az a munkám, hogy egész nap nevetgéljek". Vicces pofákat vág a standfotósnak, és megjósolja, hogy a képeket valamelyik magyar bulvárlap címoldalán látja majd viszont "hülye amerikai színésznő" képaláírással. Ez utóbbit magyarul mondja, döbbenetes, hogy mennyire érzi a nyelvet. A filmben is magyarul beszél majd, akárcsak most, amikor a nyelvvel kapcsolatos kérdésemre rávágja, hogy "igen, nagyon nehéz, de szeretem". Még inkább meglepődök, amikor elárulja, hogy a forgatáson nincs is hivatalos nyelvtanára, a stábtagok, kollégák segítenek neki.

Forrás: [origo]
Lucia Brawley és Oroszlán Szonja a forgatáson | Még több kép

A színésznő remekül kijött Herendivel a Lora forgatásán, így egy pillanatig sem volt kétséges, hogy igent mond az újabb felkérésre. Fel sem merült, hogy egy mellékszerep miatt ne vállalja a másfél hónapos itt tartózkodást, lelkesen magyarázza, hogy neki van a legjobb dolga, mert a forgatás mellett még arra is jut ideje, hogy mászkáljon a városban: "a Szimplakertet már tavaly is imádtam, de most már a Corvin tetőt is".

Brawley mellett két fontosabb új szereplő lesz a filmben: Csuja Imre, aki egy afféle magyar gengsztert alakít és Tompos Kátya, aki a lányát játssza. Az eddig főleg színházi szerepeiből illetve a Melletted című kisfilmből ismert fiatal színésznő ma nem forgat, de amikor kollégáit kérdezem róla, mindegyikük lelkesen nyilatkozik, különösen Hujber Ferenc szeme csillog, miközben arról beszél, Kátya milyen remekül énekel és táncol. Az új csapattagról Havast is faggatom, aki elmondja, hogy ének- és tánctudásán kívül azért döntöttek Tompos Kátya mellett, mert a bájosságon kívül még valami "vagányság, pici szemtelenség" is van az arcában, ami szükséges a szerephez. Persze nem csak Brawley-nak és Tompos Kátyának, hanem Oroszlán Szonjának is lesz lehetősége táncolni, és az asztal körül folyó beszélgetésből kiderül: a fiúk ezúttal valamilyen nagyszabású előadás megrendezésére készülnek.

Bárkit kérdezek, mindenki azt emeli ki, hogy az új film pörgősebb, fordulatosabb, sűrűbb lesz az előzőnél, és az is kiderül, hogy a játékidőt is szorosabbra fogják: míg az első film majdnem kétórás volt, ez a tervek szerint csak kb. 90 perc hosszú lesz. Oroszlán Szonja szerint a különbség nem csak a gyorsabb tempóban nyilvánul meg, hanem abban is, hogy most "sokkal mélyebbre látunk a karakterekbe", mint az első részben.

Fotó: Hajdú D. András
Hujber iszik, Oroszlánt hűtik, Pindrochot festik | Még több kép

Pindroch Csaba számára osztálytalálkozó-hangulata van a forgatásnak, de ehhez még őszintén hozzáfűzi, hogy "nagyon sokat számít, hogy az első filmnek olyan szép sikere lett, hogy mindannyiunkat 'megcsinált'". A szakmai mellett azért az emberi szempontot is kiemeli: "a színházban az energiák 80%-a a kommunikációra megy el, itt ez abszolút nincs, mert mi hét éve két és fél hónapig testvérek voltunk és most már azok is maradunk életünk végéig". Csaba még arról is mesél, hogy minden improvizációs ötletéért meg kell küzdenie Herendivel, de "kettőt-hármat elfogad, mert nagyon bulldog vagyok". Az egyik dolog, amit sikerült kiharcolnia, hogy az egyik jelentben felpofozzák, de később kicsit megbánta a buzgalmát, mert "azt nem tudtam, hogy tizenhétszer fölvesszük, és másnap, amikor már sajgott a fejem, akkor még föl kellett venni közeliben is".

Szabó Győző úgy nyilatkozik, hogy általában nem nagy barátja a folytatásoknak, és továbbra is az első rész a szíve csücske, mégis úgy érzi, a forgatókönyv lett olyan jó, mint az elsőé volt és eltelt elég idő ahhoz, hogy létjogosultsága legyen a folytatásnak. Hogy figurájával mi minden történt az előző film óta, természetesen ő sem mesélheti el, de azért kicsit segít: lezser vászonnadrágjára és ingjére mutat, "az elsőben öltönyös üzletember voltam, a lottóötös révén más társadalmi csoportba kerültem, de nem árulom el, hogy hova". Mindazonáltal Győző számára sem jelentett különösebb nehézséget, hogy visszataláljon régi "önmagához", amiben segített az is, hogy a forgatás kezdete előtt közösen újranézték az első részt és egy-két hetet próbáltak is.

Karácsonyra a mozikban

Herendi Gábort a folytatás ötletének megszületéséről faggatom: "Gondolatban régóta terveztük a folytatást, de sokáig nem volt meg az ötlet, hogy hogyan lehetne továbbvinni. Nagyon bennem volt, hogy csak akkor adok neki zöld utat, hogyha van egy olyan forgatókönyv a kezemben, amivel a második rész legalább olyan jó lehet, mint az első. Egy évvel ezelőtt született meg a könyvnek az az alapváltozata, amiről már úgy éreztem, hogy érdemes továbbvinni. Akkor megkérdeztem a színészeket, hogy van-e kedvük egyáltalán a dologhoz, és annyira lelkesen fogadták, hogy a csapatszellem beindította a motorokat, és egy évig nagyon keményen dolgoztunk a könyvön, amíg olyan lett, amilyennek szerettem volna."

Fotó: Hajdú D. András
Herendi Gábor rendező és Spáh Dávid rendezőasszisztens | Még több kép

A rendező elmondja még, hogy összesen 34 napot forgatnak főképp budapesti és Pest környéki helyszíneken, és előreláthatóan július 12-én végeznek. Terveik szerint december 18-án kerül mozikba a film, ami azt jelenti, hogy két héttel Goda Krisztina december 4-én debütáló Kaméleon-ja után kell megküzdeniük a nézők kegyeiért. Havas Ágnes azt mondja, ennek ellenére nem aggódnak és legalább 300 ezer nézőt várnak a filmtől, hiszen az első rész iránti nézői szeretet ezt prognosztizálja (a Valami Ameriká-t 540 ezren látták), emellett a két film műfaja sem azonos, így várhatóan megférnek majd egymás mellett a karácsonyi piacon.