Oscar-díjat Heath Ledgernek?!

Vágólapra másolva!
Szűk egy hónap múlva bemutatásra kerül A sötét lovag című új Batman-film Heath Ledger utolsó teljes alakításával. Az első kritikák szinte kivétel nélkül Oscar-kampányba kezdtek a fiatalon, tragikus körülmények között elhunyt színész (állítólag) hátborzongatóra sikeredett Jokerének díjazásáért. Képtelen ötlet vagy reális lehetőség egy nyári blockbuster gazfickójának posztumusz-kitüntetése? - eljátszunk a gondolattal.
Vágólapra másolva!

Január 22-én jött a döbbenetes és felfoghatatlan hír, hogy a 28 éves ausztrál színészt holtan találták New York-i lakásában. A halál körülményei hetekig tisztázatlanok maradtak és ahogy az fiatal hírességek esetében lenni szokott, számtalan spekuláció látott napvilágot Ledger állítólagos drog- és gyógyszerfüggőségéről. A vizsgálat utólag megállapította, hogy a halál (receptre kapható) gyógyszer-túladagolás miatt következett be. Az ilyen tragédiák kapcsán szokásos információdömpinget nehéz megszűrni, mindenesetre sok forrásból elhangzott az asszociáció, hogy Ledgerrel A sötét lovag forgatása idején szaladt el a ló; ekkoriban szakítottak Michelle Williams-szel, a színész munkájába menekült, álmatlanság gyötörte és saját belső démonait maximálisan belevitte Joker megformálásába.

Míg Terry Gilliam The Imaginarium of Doctor Parnassus című filmjének forgatását félbeszakította Heath halála (azóta kiderült, hogy alakítását teljes egészében megőrzik és karakterének további jeleneteit Colin Farrell, Jude Law és Johnny Depp játsszák el), a második Batman-filmet csak marketing szempontból állította új kihívások elé a negatív hőst megformáló színész eltávozása. A tengerentúlon pedig már hónapokkal a tragédia előtt látható volt Heath utolsó előtti befejezett alakítása, az I'm Not There - Bob Dylan életei egyik Dylanjeként. Hozzánk jó fél éves késéssel, ezen a héten érkezett meg a film és a Ledger jelenetei szomorú új élet kaptak saját életének (illetve halálának) ismeretében, hiszen a házasember-Dylanre utaló karakter épp egy fiatal színész, aki reménytelen harcot vív a hírnév árnyoldalaival és celeb-státuszának a magánélete is áldozatul esik.

Forrás: [origo]
Heath Ledger A sötét lovag-ban

A sötét lovag-beli alakítását már életében is kisebbfajta mítoszra várás övezte, hiszen Christopher Nolan a Batman: Kezdődik!-kel szenzációs imidzsváltást hajtott végre a denevéremberen, és sejthető volt, hogy a tréfás kedvű képregény-gazembernek Nolan kamerája előtt nem sok köze lesz a Jack Nicholson-féle bohóchoz, Cesar Romero 1966-os, maszkabálba illő Jokerjéről nem is beszélve. Az új Joker kíméletlen pszichopata, aki Batmanben sokkal inkább skizofrén lelki társat lát, mintsem legyőzendő ellenfélt. A forgatáshoz közel álló források és a félkész nyersanyagba betekintést nyert szerencsések szinte egyhangúlag Ledgert emelték ki A sötét lovag fő attrakciójaként, miszerint az elhivatottságáról híres fiatal színész olyan mélységekig viszi el a karaktert, ameddig korábban egyetlen képregényhős sem merészkedett. A bűvös Oscar-szócska így már tavaly télen is többször elhangzott Heath Jokerjével kapcsolatban és váratlan halála után megszaporodott azon internetes jósok száma, akik - kissé ízléstelenül - úgy értékelték, hogy Oscar-esélyei még inkább felerősödtek, hiszen ez lehet az utolsó alkalom, hogy az Akadémia kitüntesse Hollywood egyik túl korán kihunyt csillagát.

Február tájékán ez a felvetés még valóban ízléstelennek és inkább irreálisnak is tűnhetett, de időközben elkezdtek szállingózni az első A sötét lovag-kritikák és szinte kivétel nélkül felülnek az "Oscart Ledgernek"-vonatra. A Rolling Stones kritikusa, Peter Travers azt mondja: "Ledger alakításáról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni, hiszen elképesztően-lángolóan-őrülten briliáns... Ha mozgalom indul azért, hogy Peter Finch 1976-os győzelme (Hálózat) óta elsőként ő kapjon posztumusz-Oscart, akkor szeretném tudni, hogy hol kell aláírni!", míg a Variety bloggere, Kris Tapley prognózisa szerint a beindult felhajtásnak köszönhetően a Warner stúdió hamarosan arra a következtetésre fog jutni, hogy Ledger Jokerjét év végén a mellékszereplők mezőnye helyett inkább a főszereplői kategóriában kellene kampányolni (ez a formula működött Anthony Hopkinsnál is A bárányok hallgatnak vagy Marlon Brando és A keresztapa esetében, sőt, az Oscar-történelem első férfi főszereplői posztumusz-jelölése is lényegében mellékszerepért - Édentől keletre - jutott James Deannek).

Forrás: [origo]
Heath Ledger A sötét lovag-ban

James Dean viszonylag jó analógia lehetne, hiszen az 1955-ben, mindössze 24 évesen elhunyt legendát halála után nem győzte kárpótolni az Amerikai Filmakadémia; 1956-ban és 57-ben (Óriás) is jelölték legjobb főszereplői Oscarra. Nem árt azonban hangsúlyozni, hogy Dean mindössze három filmből álló filmográfiájának mindkét jelölést szerzett darabja (Édentől keletre és Óriás) fajsúlyos dráma Oscar kedvenc hívószavaival (évtizedeket felölelő epikus saga, western, családi tragédia, háború, regényadaptáció, stb.) és nem pedig egy nyári kasszasikernek szánt képregény-adaptáció. Ez a műfaj ugyanis olyan ritka az Akadémia színészi elismerései között, mint a fehér holló. Hogy ne tekintsünk messzire, sem Jack Nicholson Jokerje (Batman, 1989), sem Michelle Pfeiffer Macskanője (Batman visszatér, 1992) nem jutottak Oscar-jelölésig, pedig Nicholsont például a Brit Filmakadémia és az Arany Glóbusz szavazói is érdemesnek találták a nominációra.

Persze Pfeiffert és Nicholsont szerencsére még rengeteg alkalommal volt és van alkalma kitüntetni az Akadémiának, nem túlzás viszont azt állítani, hogy egy színész szomorú elveszítése igenis szerepet játszhat abban, hogy kollégiái még egyszer utoljára szeretnének megemlékezni róla szakmailag. Az Oscar-történelem hat ilyen színészt és hét konkrét jelölést (a fentebb taglalt Deannek sikerült halála után duplázni) tart számon: Jeanne Eagels 1929-ben, hónapokkal halálos heroin-túladagolása után szerzett jelölést a The Letter című filmért, James Dean 1956-ban és 57-ben szerepelt a nomináltak között, Spencer Tracy kilencedik Oscar-jelölését kapta a Találd ki ki jön ma vacsorára-ért, amit két héttel halála előtt fejezett be, Ralph Richardsont másodszorra jelölték a Greystoke - Tarzan, a majmok urá-ért 1985-ben, másfél évvel a halála után, míg az olasz Massimo Troisi a Neruda postása forgatókönyvírójaként és színészeként is versenybe került, pedig a film befejezése után egy nappal elhunyt. Az egyetlen posztumusz Oscar-nyertes a mai napig Peter Finch (Hálózat), aki tisztességesen végigkampányolta az 1977-es Oscar-szezont és pár héttel a ceremónia előtt halt meg szívrohamban.

Forrás: [origo]
Peter Finch a Hálózat-ban

Ledgerrel kapcsolatosan kétségtelenül megvan a közszimpátia, és túl rövid karrierje során már számított igen komoly esélyesnek a szoborra a Brokeback Mountain főszerepéért. A gazfickók díjazása pedig egyáltalán nem idegen az Akadémiától, lásd éppen az idei férfi nyerteseket (Daniel Day-Lewis - Vérző olaj, Javier Bardem - Nem vénnek való vidék). Ráadásul korábbról csak Al Pacino 1992-es jelölése (Dick Tracy) ugorhat be a képregényhősök Oscar-jelölései közül, de pár éve úgy tűnik, hogy az Akadémia kezd progresszívabb látásmódot alkalmazni, és a színészkamara szobra után talán csak egy komolyan vett kampány választotta el 2004-ben Johnny Deppet az Oscartól egy abszolút Oscar-idegen, multiplexekben bálvánnyá emelt, őrült karakter (A Karib-tenger kalózai - A Fekete Gyöngy átka) megformálásáért. Depp egyébként idén is a jelöltek között szerepelt egy Jokerre hajazó fizimiskájú és elmeállapotú antihőssel (Sweeney Todd - A Fleet Street démoni borbélya), ő lehet az aduérv arra, hogy az Amerikai Filmakadémia a szentimentális tiszteletadáson felül is készen állhat Joker, illetve Ledger elismerésére.

Ez a hipotézis persze csak akkor nyer igazán értelmet, ha A sötét lovag, és benne Heath alakítása valóban annyira fantasztikus, mint azt az első kritikák sejtetik és a stúdió kitartó és ízléses Oscar-kampányba kezd (egy agresszív letámadás pont ellenkező reakciót válthat ki, amint azt az élő legenda, Martin Scorsese példája is bizonyította 2003-ban). A legszomorúbb az egészben persze az, hogy valóban ez az utolsó alkalom, hogy izgulhatunk a tehetségét az utóbbi években egyre bátrabban kihasználó színészért, és díjkiosztók ide, vagy oda; ha egyszer kifut a mozikból az I'm Not There, A sötét lovag, majd végül a The Imaginarium of Doctor Parnassus, nem marad más, mint a borzasztó felismerés, hogy Heath Ledger, a színész tényleg nincs többé.