Bognár Péter: Gyakorlatilag bármi lehet

2008.08.30. 19:30

Az [origo] filmklub semmirekellő velencei tudósítója egyelőre álomkórban szenved: vagy nem tud felkelni a reggeli vetítésekre, vagy elalszik a délutánikon. Azért, hogy valami hasznát csak vegyük, rávettük, hogy legalább beszélgessen el egy olyan emberrel, aki becsületesen nézi a filmeket odakünn. Sikerült elcsípnie Bognár Pétert, a Budapest Film ügyvezető igazgatóját, akivel az összes A-listás filmfesztiválon össze szoktunk futni, ismerjük makulátlan ízlését, és tudjuk róla, hogy mindig olyan filmekért lelkesedik, amikről mi még csak nem is hallottunk.

- Mivel magyarázható az idei fesztivál nyomott hangulata? Ki halt meg?

- Meghalt tegnap egy férfi a Kitano-film vetítésén.

- Komolyan?

- Háromnegyed órát csúszott az egész vetítés-sorozat a Pala Lidóban. Azt hitte mindenki, hogy fulladozik a röhögéstől, de nem. Tényleg megfulladt. Gyakorlatilag a film második felét holtan "tekintette meg". Amúgy nincs rossz hangulat és jó filmek voltak eddig. Tegnapelőtt itt volt Brad Pitt, George Clooney és a Coen-film teljes legénysége.

- Akkor nem lehet, hogy tegnap amolyan poszt-Pitt/Clooney depresszióban szenvedett mindenki?

- Ezt csak te érezted. Tegnap két bulin voltam és nem éreztem ebből semmit. Biztos rájöttél, hogy túlságosan meleg van és nem hoztál rövidnadrágot, de ez saját szocproblémád, ezt a rosszkedvet nem tudod rányomni a velencei filmfesztiválra. Különben a legnagyobb újdonság itt Velencében hogy kibaszott sok szúnyog van.

Forrás: [origo]

Joel és Ethan Coen: Burn After Reading


- Hogy tetszett a Burn After Reading, a Coen testvérek új filmje?

- Nekem túlságosan hamar jött az előző után. Nem szoktak ők ilyen gyakran filmet csinálni, és a Nem vénnek való vidék után egy kommerszfilmet csináltak, amelyik pontos, rövid, meg van írva. De nekem egyáltalán nem borzongott a hátam tőle, nincsenek azok a színészi alakítások, mint az előzőben. Ez egy vérbő komédia, és mindenki úgy is játszik benne. Ne várjon senki se Oscar-jelöléseket, ez a közönségnek készült.

- Te viccesnek találtad?

- Aha. A CIA-t gyakorlatilag hülyék gyülekezetének mutatják be a filmben. Meg ezt az egész berendezkedést, ami elég érdekes az amerikai választások előtt. A Coenék nem csinálnak rossz filmet soha. Csak hát volt az a két kommersz filmjük, a Kegyetlen bánásmód és a Betörő az albérlőm, és ez azokhoz hasonlít jobban. De azoknál jobb és nyilván siker lesz - hálistennek, mert mi forgalmazzuk - de nem várok tőle Oscart, pedig korábban azt vártam. Az elmúlt két vagy három év független filmpiacának ez volt a legdrágább filmje.

- A Coen-filmek sorában hol helyeznéd el minőségileg?

- Vannak a nagy, komoly filmjeik: A halál keresztútján, a Fargo, Az ember, aki ott se volt, A nagy ugrás és a Nem vénnek való vidék, ami az én listámon az első vagy a második. Ezekhez közel nincsen.

- És A nagy Lebowski?

- Jaj, hát A nagy Lebowski! Ahhoz sem hasonlítható sajnos. A nagy Lebowski az a vígjáték, ami kultikussá tud válni. Ebből nem hiszem, hogy kultusz lesz, de ki tudja.

Forrás: [origo]

Guillermo Arriaga: The Burning Plain


- Miket láttál még?

- Nagyon tetszett a The Burning Plain Charlize Theronnal és Kim Basingerrel. Ez Guillermo Arriaga filmje, ő írta korábban a Bábel-t és a 21 gramm-ot, és ezt a mostanit ő is rendezte. Sokan giccsesnek fogják találni. Négy történet megy párhuzamosan és a végén érnek egybe. Nagyon jól van megcsinálva és Oscar-jelölések várhatók.

- Csákvári (Géza, a Népszabadság újságírója - a szerk.) az előbb már lehúzta itt a számítógépszobában. Azt mondta, tíz perc után kitalálta, hogy mi lesz benne a csavar.

- Aki már belesavanyodott a filmnézésbe, mert napi hat filmet néz meg, és ismeri a történeteket, az kitalálja. Nekem nem jött le, hogy mi lesz a csavar a végén, csak akkor jöttem rá, amikor adták alám a lovat. Amikor fölfedi magát a...

- Ne lődd le, mert még nem láttam!

- Különösebben nagy csavar nincs is benne, csak összeérnek a szálak. Tehát ez tetszett eddig a legjobban, de jó a Jerichow  is. Christian Petzold a német rendezők között az, akit nézni kell. A cím félrevezető, mert nem egy biblia témájú történet, hanem állítólag van egy ilyen nevű város Németországban. Jól van játszva, maga a téma is érdekes: féltékenység, bizonytalanság...

Volt ez a Pa-ra-da című film, ami egy igaz történet, Romániában játszódik és a bukaresti utcagyerekek problémáiról szól. Egy francia fickó, aki bohóciskolába járt, azt tűzi ki magának, hogy valamilyen módon ezeket a gyerekeket egy kalap alá rendeli, és megpróbál velük foglalkozni, és visszahúzni őket a prostitúcióból és a szipuzásból. Francia színésszel, olasz rendezővel, kiváló tévéfilm szerintem. Megható, lehet sírni rajta.

Forrás: [origo]

Marco Pontecorvo: Pa-ra-da


Nagyon jó szórakozás volt a Monster X Strikes Back: Attack the G8 Summit! is. A szörny megtámadja Japánt, amikor a G8-ak üléseznek, de G8-akat is japánok játsszák, Angela Merkeltől kezdve George Bushig.

- Akkor ez egy Godzilla-szerűség?

- Igen. Tegnap este volt a palotában. Nyilván arra való, hogy éjszaka felé ilyeneket nézzünk, jönnek a szörnyek...

- Milyen volt a Kitano-film?

- Meglepően jó. Az utolsó két filmje halál volt, és azt írta róla a velencei újság is, hogy kiüresedett. Állítólag ezt olvasta is és nagyon maga alatt volt tegnap. A saját branerjét rángatta már az utóbbi időben és úgy gondolta, hogy ő maga a poénnak a tárgya. Most is ugyanez van, de most inkább sajnálni lehet, mert egy olyan festőt játszik, akinek mindene a művészet, de soha nem fut be egész életében. A saját képei vannak benne, amik nem is rosszak, sőt, kurvajó képeket lehet látni. Magát három emberrel játszatja el, ő a késői Kitano, de van egy gyerek és egy felnőtt is, és folyamatosan fest, legalább száz képe van a filmben.

Forrás: [origo]

Takeshi Kitano: Achilles to kame


Beültem José Mojica Marins új filmjére is. Ő állítólag a brazil horror atyja, és most letette az asztalra A sátán megtestesülése  című filmet. Nem tudtam végignézni, bár én nem vagyok horror-rajongó. És most láttam az előbb a Sri Lanka-i kézilabdacsapat igaz történetét, ami nagyon vidám volt, és nagyon szerette mindenki. Tapsoltak, imádták, ennek volt a legnagyobb sikere eddig.

- Mi a nagy sztori idén Velencében?

- Hogy eléggé ismeretlen a versenyprogram, nincsenek nagy nevek, gyakorlatilag bármi lehet. Elmész Cannes-ba, ott a versenyprogram 70 százaléka nagy "auteur" filmekből áll. A régóta várt nagy filmek, és aztán állandóan csalódunk. Idén is ott volt Wim Wenderstől kezdve mindenki, és azt se tudtuk, hogy sírjunk vagy szaladjunk messzire. Itt meg ismeretlenek jönnek, mennek.

- Mit tudsz a program egyetlen magyar résztvevőjéről, a titokzatos rendezőről, Karchi Perlmannról?

- A Vacsora című rövidfilm alkotójáról? Semmit. Tavaly is te mutattad be nekem a rövidfilmesünket. Egyáltalán van itt valaki a Filmuniótól? Valaki kezeli ezt?

- Melyik filmet várod a legjobban itt a fesztiválon?

- Nagyon várom Alekszej German Jr. új filmjét (Paper Soldiers). Az előző filmje azért nem nyert három évvel ezelőtt, mert a Brokeback Mountain vitte el előle a díjat. Ő a nagy Alekszej German fia, egy 31 éves nagyon tehetséges orosz csávó. Most rengeteg jó orosz rendező van különben. Például Kyrill Szerebrennyikov, aki az Áldozatot játszvá-val nyert Rómában két évvel ezelőtt. Most neki van egy új filmje, a Juri napja, ami nem nyert sajnos semmit Locarnóban, de az egy akkora parabola, hogy alig kaptam levegőt. Az év egyik legnagyobb meglepetése.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK