Velencében újra keblére ölelte a filmvilág Darren Aronofskyt, Torontóban pedig Guy Ritchie-t, noha előző filmjeik esetében sokan egyslágeres előadókról vagy elhamarkodott bizalomról beszéltek. No de tényleg rossz film A forrás és a Hullámhegy, vagy csak félreértették az ambíciózus tehetségeket? Összeállításunkban ilyen ígéretes rendezők félresiklásait engedjük ki a tömlöcből és kezdeményezzük a perújrafelvételüket.

Darren Aronofsky: A forrás (2006)

Előzmények: A New York-i csodagyerek szemtelenül fiatalon, mindössze 29 évesen aratta első játékfilmes sikerét a zavaros, de mégis lebilincselő Pi-vel. Bátor technikai megoldásaira azonnal felfigyeltek a hollywoodi stúdiók és kínálgatták Aliennel és Batmannel (a Batman: Year One-t hajszál választotta el attól, hogy megfossza a világot Chris Nolan denevéremberétől - végül azonban túl sötétnek találták) is. Ő azonban egy rém lehangoló, de kellően hatásos drogtúrába fektette az energiáit - ez volt a Rekviem egy álomért.
 
Vád: A forrás-t elrettentő példaként lehetne tanítani fiatal kreativitástól kicsattanó rendezőknek: így jár, aki nagyravágyó vízióit kompromisszumok nélkül szeretné keresztülkalapálni a hollywoodi stúdiórendszeren. Műfajilag besorolhatatlan, kosztümös eposzba és sci-fibe oltott művészfilm, ami gyártási költségeinek (35 millió dollár) jó, ha egyharmadát visszahozta a mozikban.

Forrás: [origo]
A forrás | Rachel Weisz és Hugh Jackman


Védelem:
A "nehéz forgatás" nem kifejezés Aronofsky filmje esetén. Először Brad Pitt, majd Cate Blanchett, végül pedig az eredeti költségvetés kétharmada hagyta ott a rendezőt. Becsületére váljék, hogy ötévnyi huzavona után sem adta fel, és kevesebb pénzből, de vászonra vitte eredeti elképzelését, sőt az új főszereplőnőnek (Rachel Weisz) még gyereket is nemzett. A végeredményt távolról sem tartja kudarcnak és állítja, hogy a film DVD-n még hasznot is hozott.

Ítélet: A kezdeti fogadtatás a "szereted vagy gyűlölöd" tipikus esete volt, de a nézők értetlensége vagy még inkább távolmaradása miatt utólag inkább bukásként szokás emlékezni A forrás-ra, és nyilvánvalóvá vált, hogy Aronofskyt egyetlen stúdió sem fogja egyhamar nyolcszámjegyű költségvetésekkel megdobni. Mégis, a nálunk csak DVD-n forgalmazott film megérdemel egy esélyt: logikai kérdőjelek ugyan akadnak bőven, de a színészi alakítások és a látványvilág elismerésre méltóak.

Forrás: [origo]
A forrás | Hugh Jackman és Rachel Weisz

Azóta:
Mintha A forrás-fiaskó meg sem történt volna, két hete újra Aronofsky a filmvilág lieblingje, ugyanis The Wrestler című újdonsága nem csak saját karrierjét, de Mickey Rourke-ét is visszahozta a sírból mindössze 6 millió dollárból. A film elnyerte a velencei Arany Oroszlánt, és decemberben kőkemény Oscar-hajrára indítják, Aronofsky pedig hirtelen újra dúskál az ajánlatokban, azt se tudja, hogy a Robotzsaru-hoz vagy Noé legendájá-hoz kezdjen előbb hozzá.