Menő és magyar

2008.10.13. 19:22

Szó sincs arról, hogy egyáltalán ne lennének jó magyar filmek. A közhiedelem azonban mégis úgy tartja, hogy vannak a közönségnek készített blődlik és a fesztiválokra szánt altatók, a két kategória között pedig elenyésző az átjárás. A nyomozó kritikai és közönségsikere kapcsán az ellenpéldákat tekintjük át; az utóbbi tizenöt év magyar kultfilmjeit, amelyek látszólag a semmiből érkeztek, és szájhagyomány útján hódították meg közönség lehető legszélesebb spektrumát.

Rovatunkban kisebbfajta vita alakult ki arról, hogy mit nevezhetünk kultfilmnek, illetve mit közönségfilmnek. Ebben az összeállításban mindenesetre az olyan külföldi filmeket vettük mintául, amelyek forgatásakor még szűkebb réteg érdeklődésére számítottak, de a pozitív kritikák és nézői reakciók végül széles körű népszerűségig repítették a szerény költségvetésből vagy kevéssé ismert résztvevőkkel készített művet. Nevezzük kultfilmnek vagy jól eltalált közönségfilmnek, de a diadalút következményeként sikk szó szerint idézni belőle, kívülről fújni a filmzene-albumát vagy mindenáron beszerezni a plakátját.

Szóval kerestük az utóbbi tizenöt év magyar Trainspotting-ját, Junó-ját, Donnie Darkó-ját vagy A lé meg a Lolá-ját, és a következőkre jutottunk:

Forrás: [origo]
A Csinibaba plakátja

Csinibaba (1997)
Rendező: Tímár Péter
Szereplők: Gálvölgyi János, Reviczky Gábor, Almási Sándor, Igó Éva, Nagy Natália, Pogány Judit, Németh Kristóf 

1962-ben járunk, kezdődnek a Helsinkiben (ami már Nyugat) megrendezésre kerülő Ki mit tud? tömbselejtezői. Mindenki készül valamivel, fogy a bambi, szólnak a sanzonok, és nagyon messze van a dolcsevita. A filmmusical műfajának egyetlen színvonalas hazai képviselője az utóbbi időkből. 

Díjai: a Magyar Filmszemle (1997) fődíja

Nézőszám: 502 787

A siker titka: Jó zene, jó humor, vicces felgyorsított mozgás, no és persze a nosztalgia. 

Mivel gazdagította a magyar kultúrát: Számtalan sziporkával, pl. "Személyi igazolványokat! Valamint jó estét!", "Nem bírom tovább, Ede, kimondom: tegeződjünk!" "Hiába, minden nő kurva!" stb., a kommunizmus iránti édes nosztalgiával, valamint egy remek retró-filmzenével.

 

Forrás: [origo]

Ha el szeretnéd magyarázni egy külföldinek, hogy milyen, ezekhez hasonlítsd: Szigorúan ellenőrzött vonatok, Hajlakk

Kultrendezői filmkarrier felé? Tímár Péter már jóval a Csinibaba előtt is kultrendezőnek számított Magyarországon legfőképpen a Csapd le csacsi!-nak és az Egészséges erotiká-nak köszönhetően. Fénye azóta jócskán megkopott, aminek a legdöbbenetesebb idei jele az volt, hogy a Casting minden-ből mennyire hiányzott mindaz, ami fentebb a Csinibaba sikerének titkaként felsorolásra került.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK