És ha te állnál az asztal túloldalán?

Vágólapra másolva!
Állásinterjú. A jelölt minden szempontból megfelel, csak éppen van egy kis fogyatékossága... Ezt az alaphelyzetet dolgozza fel az [origo]-n is megtekinthető, a fogyatékosok hátrányos megkülönböztetése ellen küzdő reklámfilm, melyet Spáh Dávid rendezett. December folyamán megtudhatjuk azt is, hogyan látja Herendi Gábor, Gigor Attila és Pater Sparrow a fogyatékkal élők és az egészségesek viszonyát.
Vágólapra másolva!

Ma este különleges reklámfilm debütál a tévében, amelyet itt az [origo]-n is meg lehet nézni: az egyperces szpotban az állásinterjú feszengős alaphelyzetét használják az alkotók arra, hogy egy csattanóval mindenki számára átélhetővé tegyék azt az érzést, amit a mozgáskorlátozottak a hátrányos megkülönböztetés miatt rendszeresen kénytelenek megélni.

A reklámfilmet Spáh Dávid (Aqua) rendezte, aki idén tavasszal Fordítva címmel már forgatott egy tizenhárom perces rövidfilmet, amely ugyanezt a témát fejtette ki bővebben, és remélhetőleg a Filmszemlén látható is lesz. A fiatal rendező elmondta, hogy a reklámfilmnél számára az jelentette a fő kihívást, hogy ugyanazt a mondanivalót egyetlen - vizuálisan is sokkal sűrűbb - perc alatt kellett elmesélnie, kissé úgy, mintha a szpot a rövidfilm előzetese lenne.

A mozgáskorlátozottak helyzetére rávilágító reklámfilmet a következő hetekben három további szpot követi majd, melyek a vakság, a halláskárosodás és a szellemi fogyatékosság témáját dolgozzák fel. A vakságról Herendi Gábor (Valami Amerika) forgatott, akit Lora című nagyjátékfilmje mellett személyes élmények is kötnek a témához: vak masszőrén és annak feleségén keresztül ismerte meg jobban az ezzel a fogyatékkal élők mindennapjait. Veszekedés című szpotja ebből az élményből kiindulva egy vak pár életébe nyújt egyperces bepillantást, amely ráébresztheti a nézőket, hogy a pár élete kevésbé különbözik az övékétől, mint gondolnák.

Forrás: [origo]
Spáh Dávid a reklámfilm forgatásán | Nézd meg a filmet!

Még csak ezután forognak Pater Sparrow (1 című első nagyjátékfilmjét jövőre mutatják be) és Gigor Attila (A nyomozó) reklámfilmjei, amelyek a tervek szerint kicsit eltérnek majd az első két szpottól annyiban, hogy nem annyira egy csattanóra, inkább érzelmi hatás kiváltására hegyezik ki őket alkotóik. Sparrow egy esti mesét hallgató kislány bemutatásán keresztül beszél majd a siketségről, Gigor szpotja pedig az értelmi fogyatékkal élőkről fog szólni.

Spáhhoz hasonlóan, akit részben ikertestvére, Károly súlyos, de végül szerencsére maradandó károsodást nem okozó balesete késztetett filmje leforgatására, Gigornak is személyes élménye fűződik a témához. Elmesélte, hogy meghatározó élménye volt, amikor tizenhét éves korában gyógypedagógus nővére révén Skóciában szellemi fogyatékos gyerekekkel találkozott, és ekkor szembesült azzal is, hogy Magyarországon sok fogyatékosnak emberhez méltatlan körülmények közt kell leélnie az életét. Míg Sparrow szpotjának mondanivalója, hogy egy fogyatékkal élő ember is képes teljes értékű élményt nyújtani a gyermekének, Gigor azzal szembesíti nézőit, hogy az egészséges emberek hogyan kezelik - vagy nem kezelik - a helyzetet, ha egy fogyatékkal élővel kerülnek kapcsolatba.

A reklámfilmek a Miniszterelnöki Hivatal megbízásából készültek. Kirsch Zsuzsa, a MEH marketingkommunikációs igazgatója elmondta, hogy szeretnék, ha a téma nem sikkadna el a reklámfilmek lefutása után sem, ezért létrehoztak egy blogot a fogyatékkal élőkért, illetve ha lesz rá lehetőség, az első négy szpotot továbbiak is követhetik majd.