A pom-pom lányok álma és a pillangók nyomora

Vágólapra másolva!
Bizarr és szokatlan rendezői debütálás a hazai filmiparban: egyszerre két filmmel jelentkezik idén N. Forgács Gábor - egy tiniknek szánt vígjátékkal, melynek főszereplői középiskolás pom-pom lányok és egy magyar társadalmi filmdrámával, melynek főszereplője Rudolf Péter, Kéri Kitty és egy 9 éves kisfiú. Ebből még bármi kisülhet - gondoltuk naivan, miközben a film vágásának helyszínéhez igyekeztünk.
Vágólapra másolva!

Kicsit gyanússá vált a helyzet, amikor kiderült, hogy a filmstúdió egy első kerületi toronyházban van, annak is a tizenegyedik emeletén, de sajnos csak a nyolcadik emeletig van lift. Külvárosi panelházakra hasonlító lépcsőházon küzdjük fel magunkat, közben elmerengünk azon, mennyivel stílusosabb lenne egy filmstúdiónak a tizenharmadik emelet, aztán hirtelen elénk tárul a HCC Média Group Kft. teljes valójában.

A recepció és az egész emelet olyan, mintha a Vanília égbolt Lucid Dream nevű irodájában lennénk, csak magyar változatban - egészen valószerűtlen. Az Álom.net világában járunk: a film egyik producere, a korábban egy kereskedelmi csatorna híradójában és a Tűzvonalban című sorozatban is feltűnt ex-modell és szépségkirálynő, a 24 éves Sallay Edina és egy fehér bischon havanese kiskutya fogad minket, majd leülünk beszélgetni a rendezővel. A távolban az Alkotás utca álomszerű fényei kezdenek világítani.

Az elsősorban tiniknek szóló film 25. percénél tartanak az utómunkálatok, de azt már lehet tudni, hogy a Filmszemlén nem kerül bemutatásra, a hivatalos bemutató majd csak április második felében lesz. A több Magyarországon forgatott külföldi produkcióban (Én a kém, Underworld, Eichmann, Diótörő) is résztvevő N. Forgács filmes tanulmányait Amerikában kezdte - az American Film Institute (AFI) filmes szakát végezte el, ahol a forgatókönyvírástól kezdve a produceri munkán keresztül a vágásig a filmgyártás minden aspektusát el lehet sajátítani. "Azt gondolom, hogy egy rendezőnek nagyon fontos, hogy teljesen átlássa a filmkészítés minden részét a vágástól kezdve a forgatókönyvíráson át a technikai munkálatokig".

Idén egyszerre két (egymástól teljesen eltérő stílusú) filmmel is debütál rendezőként. Az Álom.net az első magyar "cheerleader" filmként kerül majd mozikba április végén, a német-magyar koprodukcióban készült Pillangók című dráma pedig ősszel lesz látható.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
N. Forgács Gábor, riporterünk tarkója, Sallay Edina lábai | Még több kép


Ha egy operatőr egy idő után rendezőként kezd dolgozni, nyilván magasak az elvárásai a képi világot illetően, vetettük fel a rendezőnek. N. Forgács Gábor megerősítette ezt: "Sok szempontból nagyon erős vizuális elvárásaim vannak, szigorúbban veszem a technikai beállításokat. Szeretem, ha egy jelenet jól fel van snittelve, ha ad valamit. Azt gondolom, hogy többféle rendező van: van, aki csak a színészekkel foglalkozik, és rábízza az operatőrre a képi kompozíciót, a beállításokat. Én inkább a másik típus vagyok, mert rendezőként tisztában vagyok a technikai beállításokkal is, ezért néha beülök a kamera mögé. Van, hogy érezni kell, hogy a színész mit csinál éppen, ilyenkor szükséges kicsit átigazítani a kamera beállításokat".

Pillangók

A Pillangók jellegzetesen hazai környezetben forgatott, a szegénységet, mint társadalmi problémát bemutató filmdráma - elsőre azt gondolnánk, hogy egy újabb tipikus "magyar film", de az előzetes masszív képi világa és szereplők válogatása alapján ebből még bármi lehet - akár egy rendes magyar film is. "Remélem, hogy mindkét filmet zsánerfilmként fogadják majd - folytatta Forgács. "Azt szeretném, ha a Pillangók is egy széles közönségréteghez tudna szólni, mint dráma, és nem pedig egy lila ködöket magába foglaló, művészkedős film lenne. Szeretném, ha a dráma átjönne". A Pillangók munkálatai 2005 végén kezdődtek. Úgy volt, hogy 2006-ban a stáb megkezdheti a forgatást, de még nem volt megfelelő anyagi háttér. A film helyszínét 2006-ban találták meg, és tavaly tavasszal sikerült megvalósítani a forgatást. "Az Eger melletti Sirokon forgattunk három hétig, a siroki vár egy elég durva helyszín volt, ennek ellentéte volt a budapesti helyszín, a volt Honvéd-kórház. Nagyon szokatlan volt Sirokon, hogy mennyire szerettek minket a forgatás során. Huszonvalahány ezer forint segélyből élő emberek, mégis teljesen boldogok, barátkoztak velünk, jöttek segíteni, önzetlenül. Mi sem úgy viselkedtünk, hogy levonult a budapesti stáb full cateringgel, nem is lett volna rá pénzünk. A statisztériának a 80-90 százaléka helyi emberekből áll, helyi gyerekekből".

Fotó: Hajdú D. András [origo]
N. Forgács Gábor | Nézz még több képet!


A film története egy novellára épül, melyet a Patricia Swoon álnéven is működő, korábban igen rögös utat bejárt (takarítónőként és prostituáltként dolgozó) Magyari Mónika írt. "Nagyon tetszett a novella, erős nyelvezete volt, a helyiek csúnyábban beszéltek, a filmbe végül egy enyhített változat került be, de még valószínűleg így is sok embert sért majd ez a durvább beszéd. A novella rövid volt, egy nagyjátékfilmhez kevés, ezért be kellett hozni néhány új vonalat. Így született Zsigmond bácsi, és a hegedű, mint kitörési pont".

Red Camera System


Az Álom.net és a Pillangók különlegességét is az adja, hogy Magyarországon egy teljesen új technológiával, a Red Camera rendszerrel készült. Arra kértük a rendezőt, hogy próbálja bemutatni ezt a technikát, hogy egy laikusnak is érthető legyen. "A Rednek az az alapja, hogy nem egy szalag vagy film nyersanyag van a kamerában, mint a videókameráknál, hanem egy számítógép winchesterére rögzít egyenesen. Egy forgatási nap rögtön fel lehet vinni a számítógépre a felvett anyagot, rögtön el lehet kezdeni vágni. Míg a negatívnál el kellett kezdeni előhívni, utána átírni, a videónál be kellett szkennelni, capture-ölni a számítógépben, ezt itt nem kell megtenni. Amiért viszont sokkal több, mint egy HD videórendszer, hogy 4 K-ban képes rögzíteni ez a kamera. A laborban simán utólag meg tudom csinálni a fényelést, és nem kell erre a forgatás alatt időt szánni. Remélhetőleg a miénk lesz az első ilyen rendszerrel felvett film, ami hivatalosan bemutatásra kerül". (Ez valószínűleg nem fog megvalósulni, mert a szintén Red kamerával felvett Papírrepülőket jövő héten bemutatják a 40. Magyar Filmszemlén).

A film létrejöttét egy megtörtént eset inspirálta. A filmkészítők egy újságcikkben olvasták egy kisfiú megrázó történetét, melyet a filmben fiktív eseményekkel egészítettek ki (a forgatókönyvíró Fonyódi Tibor volt). Kalifornia messze van, és nem integet vissza - olvasható a film blogján. A film szereplői nagyon jól tudják ezt, de bíznak abban, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a csoda: mindannyian kitörhetnek abból a nyomorult kis világukból. László "helyi vagány csávóként" az önmegvalósítás magasiskolájaként focipályát épít, hogy a gyakorlatilag nem létező Tetőhatár FC benevezhesse a kispályás bajnokságra. Az idült alkoholizmusban szenvedő, örök pesszimista Veronika egy új szerelemben látja a boldog élet lehetőségét. És ott van közöttük a kilenc esztendős Márk, az utcakölykök, aki mindenkinél nagyobb lehetőséget kap a sorstól, amikor egy kiégett öreg muzsikusnak köszönhetően először fog hegedűt a kezébe.

"A Pillangók üzenete röviden, hogy oda kell figyelni azokra a fiatalokra, akik tehetségesek. A történelem elég sok példát hoz, hogy tehetséges szegény emberekből milyen nagy írók, festők költők születtek" - mesélt filmjéről Forgács, miközben a kiskutya hozzám dörgölőzik. Megsimogatom, majd helyet változtatok a barna bőrfotelben. "Azt gondolom, nagyon erős lett a képi világa, de nemcsak egy szimpla drámáról van szó. Van a filmnek humoros és tragikomikus oldala is - ez főként Rudolf Péternek köszönhető - aztán egyre drámaibb és drámaibb részek jönnek. Nem akarom beskatulyázni magam, hogy egy olyan filmrendező vagyok, aki csak vígjátékot készít".

Álom.net

Az RTL Klub és a Bravo támogatásával készült filmet egyértelműen az első magyar pom-pom lányos filmként fogják majd emlegetni, de a készítők nem értenek ezzel teljesen egyet. "Nem teljesen arra épül, hogy ez egy magyar cheerleader-film. Azért nem hangsúlyozzuk ezt ki, mert tudjuk, hogy olyan reakciók lesznek, hogy Magyarországon ilyen nincs. A forgatókönyvre is volt pár ilyen válasz, hogy nincsenek is nálunk ilyen csapatok, nincs olyan, hogy a gyerek PDA-val megy a suliba, márpedig vannak pom-pom lányos csapatok itthon, és olyat is tudok mutatni, hogy valaki PDA-zik. A mai fiatalok folyamatosan az amerikai filmdömpinget kapják, ezt szeretik, de akkor miért ne lehetne egy ilyen típusú film magyar környezetben?".

Az Álom.net forgatása teljes egészében Siófokon volt, a forgatókönyv társírója a többek között a VIVA tévéből és a dél-amerikai dzsungelből ismert Steiner Kristóf volt. "A forgatókönyvet néhányszor átírtam, aztán megkértem Steiner Kristófot, hogy vegye kezelésbe, fiatalos lendülettel írja át, legyen belőle egy tinédzserekenek szóló, vígjáték elemekkel és szerelmi történettel fűszerezett film. A film sztorijának lényege, hogy van egy álomnet nevű felhasználó, ő irányítja a szerelmi szálakat. A főszereplő lányt kirúgják az iskolából, emiatt új szituációba kerül. Kicsit ilyen, kicsit olyan, az amerikaiak által már számtalanszor használt klisékből áll a film. Nem szégyellem, ez egy klisé film. Azért az, mert ez működik, felesleges itt művészkedni" - zárja le a történet bemutatását a rendező.

Forrás: [origo]
Képek az Álom.net című filmből | Az Álom.net előzetese


A főszereplő Labancz Lilla (Regina), aki több magyar produkcióban is szerepelt már, igaz, csak rövid ideig - ő volt a Barátok közt Lénája, aki szüzességi fogadalmat tett, kapott egy apró szerepet a Majdnem szűz című filmben és egy alvilági figurát (Vandát) is alakított a Tűzvonalban tévészériájában. A főbb szerepeket rajta kívül kezdő fiatalok alakítják. A szülők és tanárok alakítói között olyan nagy neveket is találunk, mint Rékasi Károly, Oberfrank Pál, Incze Ildikó, Reviczky Gábor, Bánfalvy Ágnes. A film producere, Sallay Edina így számolt be a szereplőválogatásról: "Feladtunk hirdetéseket és mi is kerestünk szereplőket a filmhez, és azt kell mondanunk, hogy derekasan helytálltak a forgatás során. Megtanítottuk őket a filmszínészet alapjaira, hogy hogyan kell beállni egy jelenethez, hogyan kell mozogni, járni. Nagyon tehetségesek voltak a szereplők, és azóta Labancz Lilla egy újabb filmes felkérést is kapott".

Arra a kérdésre, hogy kinek szánja a filmeket, a rendező így válaszolt: "Mind a két filmet, a Pillangók-at és az Álom.net-et is a közönségnek szánom. Minden filmnek fontos, hogy olyan üzenete legyen, amit mindenki tisztán ért. Ha dráma, legyen dráma, ha vígjáték, akkor legyen vígjáték. Kint nemcsak azt verték belém, hogy hogyan kell filmet készíteni üzleti alapon. A filmgyártásnak van egy forgatókönyve. Van egy vastag könyv, amiben le van írva, hogyan kell mai modern filmet csinálni A-tól Z-ig. Az alapok megegyeznek mindenhol, ezektől nem lehet eltérni, próbálom is tartani a munkám során".

A HCC Média Group Kft. irodájában még lehetőségünk van bepillantani a vágás munkálataiba, majd kifelé már nem a lépcsőn távozunk - már működik a lift. A földszinten hirtelen magunkhoz térünk, mintha egy szürreális álomból riadtunk volna fel az éjszaka közepén: kilépünk az Álom.net világából.