A szegény ember Bruce Willise?

Vágólapra másolva!
Ha verekedni kell vagy gyorsan vezetni, netán a kettőt egyszerre, mostanában minden filmes automatikusan Jason Statham számát tárcsázza. Röviden áttekintjük az akcióskatulyába egyre inkább belekényelmesedő színész eddigi karrierjét, és utánanézünk, van-e remény arra, hogy a 2000-es évek Bruce Willise a jövőben nem csak izmaival, hanem színészi tehetségével is villoghat.
Vágólapra másolva!

1. Az 1967-es születésű Jason Statham szülei piacozással, énekléssel és táncolással egyaránt foglalkoztak, és ő maga is hamar belekóstolt az utcai előadóművészetbe és árusításba egyaránt. Abból élt, hogy kamu parfümöket és ékszereket árult London utcáin, és közben sportolt. Sok mindent kipróbált, de legsikeresebb műugrásban lett: bár állítása szerint csak hobbiként űzte, bekerült a brit nemzeti műugrócsapatba, és még a '92-es világbajnokságra is kijutott.

2. Edzés közben fedezte fel egy ügynök, akinek a révén a French Connection nevű ruhamárka modellje lett. A cég A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső szponzora volt, így ismerkedett meg Guy Ritchie-vel, akinek filmes karrierje beindulását köszönheti. Annak ellenére, hogy nem tanulta a színészkedést, nem volt különösebben nehéz dolga, mert a Ravasz...-ban egy lopott holmikat árusító stiklis fickót kellett eljátszania. A film nyitójelenetében állítólag egy az egyben saját magát adja. Két évvel később jött a Blöff, ami már elég ismertté tette ahhoz, hogy Hollywoodba is hívják, habár ezek a produkciók - A Mars szelleme, Az egyetlen - éppenséggel nem mondhatók emlékezetesnek.

Néznivaló: A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső első tíz perce

Forrás: [origo]
Jason Statham A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső-ben

3. A fordulópontot természetesen a 2002-es A szállító jelentette. Igaz, hogy Luc Besson bevallottan a The Hire című BMW-rövidfilmsorozatból lopta a kényes megbízatásokat végrehajtó, akcióhős kaliberű sofőr figuráját, az eredetiséget pótolta Statham ruganyos teste és egyszerű bája, amellyel rögvest elnyerte a 2000-es évek Bruce Willise-címet. Az anyagilag sikeres film két további anyagilag egyre sikeresebb, ám egyre szellemtelenebb folytatást (2005, 2008) szült, Stathamet pedig elkapta az akciósztár-gépszíj.

Néznivaló: Statham elintézi a rosszfiúkat A szállító-ban

Forrás: [origo]
Jason Statham és Qi Shu A szállító-ban

4. Jött az Olasz meló, a Mobil, az immár szintén szériává puffasztott Crank, a Banki meló és a tavalyi Halálfutam. Míg Guy Ritchie, illetve egy bizonyos pontig még a némi eleganciát hordozó A szállító is alapozott Statham karizmájára és használta a színész természetes humorát, ezekben a filmekben egyre inkább háttérbe szorult az ember a puszta izom javára. A harcművészetekben jártas Statham ugyan szereti a fizikai kihívásokat, szinte minden akciójelenetet saját maga végez kaszkadőr nélkül, és még abban is talált örömöt, hogy kemény proteindiétával felturbósította magát a Halálfutam-hoz, filmszerepei egyre egyhangúbbak, és a közeljövő sem tartogat sok izgalmat.

Néznivaló: werkfilm a Halálfutam forgatásáról, amelyben Statham az edzésről beszél

Forrás: [origo]
Jason Statham a Crank 2-ben

5. Stathamet egy ideig még az akcióskatulyában, többek közt Stallone The Expendables-ében találjuk, de haloványan megcsillant már a remény, hogy verekedésen és gyorshajtáson kívül mást is mutat majd. Úgy fest, megint Guy Ritchie lesz a megmentő, aki azt tervezi, hogy Statham - és a legfrissebb pletykák szerint Justin Timberlake - főszereplésével remake-eli az 1955-ös Macsók és macák című musicalt. A terv nem olyan meglepő, mint amilyennek elsőre hangzik, mert Statham bevallottan hatalmas musicalrajongó. További bemutatás előtt álló, illetve tervezett projektjei (Brazil meló, A 13-as remake-je, The Mechanic, The Killer Elite, The Blitz) közül a fantáziálás stádiumában levő The Grabbers az egyetlen, amiért lelkesedni tudunk: egy A Sierra Madre kincsé-hez hasonló, régi vágású filmet kell elképzeli, amit a 12 majom szerzői, Janet és David Peoples írtak. Ezt szívesebben megnéznénk, mint a Crank 3-at.