Magyar fény csillog az Avatarban

Vágólapra másolva!
Több mint egy éve dolgozik éjt nappallá téve egy magyar 3D-guru James Cameron szenzációs Avatar-ján. Kiss Balázs a messzi Új-Zélandra költözött, hogy a még távolabbi Pandora bolygó fényeit szinte tapintható közelségbe hozza el nekünk. Hogyan dolgozik a megszállott Cameron és napi hány órát alszik egy Avatar-munkás? Tényleg filmtörténelmet írnak a kékfejű, nyurga humanoidok? A special effektek magyar szakembere a Föld másik feléről adott exkluzív interjút az [origo]-nak.
Vágólapra másolva!

- Hogyan jutottál el addig, hogy James Cameronnak dolgozz az Avatar-on?

- Közel 10 éve dolgozom hollywoodi filmek vizuális effektjein mint lighting technical director. Ezt nagyjából úgy fordítanám le, hogy olyan vezető grafikus vagyok, aki digitális effektek bevilágításáért felelős. Adott jelenetsortól függő számú grafikuscsapatot irányítok, azok problémáit oldom meg, illetve művészeti tanácsokkal látom el őket. Londonban kezdtem, ahol a két legnagyobb londoni cégnél, a Moving Picture Company-nál és a Framestore-nál olyan filmek keszítésében vettem részt, mint a Harry Potter és az azkabani fogoly, a Harry Potter és a Tűz Serlege, a Mennyei királyság, vagy a Superman visszatér, hogy csak a legnagyobbakat említsem. 2005-ben alkalmam nyílt dolgozni Peter Jackson King Kong-ján a Weta Digitalnál Új-Zélandon, és ide tértem vissza 2008 nyarán, hogy az Amikor megállt a Föld-ön, majd később, 2008 novemberétől az Avatar-on dolgozzam.

- Mikor hallottál először az Avatar-ról és mikor tudtad meg, hogy dolgozni fogsz rajta?

- Azzal a céllal jöttem már eredetileg is Új-Zélandra, hogy az Avatar-on dolgozzam. Akkor még nem nagyon hallott az igazán nagy rajongótáboron kívül senki a filmről. Volt egy pletyka a szakmán belül, hogy készül valami James Cameron rendezésében, ami ha megjelenik, megváltoztatja majd a filmtörténelmet, de őszintén szólva, nem hittem benne. Kicsit több, mint egy éve, amikor az első jeleneteken elkezdtem dolgozni, már letisztult a kép, és az első pár hónapban csak egyik ámulatból a másikba estem.

- Mit gondolsz James Cameronról? Írtad az oldaladon, hogy személyesen is találkoztál vele.

- James Cameron nagyon karizmatikus személyiség, emellett igen határozott és pontosan tudja, mit akar. Mindenkit maximális erőbedobásra sarkall. Nem meglepő, hogy sikerült egy ekkora kaliberű filmet keresztülvinnie és naponta szembenéznie azzal a nyomással, ami a filmstúdió és a média részéről felé irányult. Őszintén szólva, ameddig személyesen nem találkoztam vele, véleményem csak feltételezésekre alapult, és Cameron inkább volt hírhedt számomra, mint híres. Sokat alapoztam a kollégáim által mesélt horrorsztorikra, amik a Titanic készítése alatt kaptak szárnyra. Az a fél nap viszont, amit nálunk töltött, meggyőzött, hogy egy végletekig maximalista emberrel van dolgunk, aki teljesen tisztában van azzal, hogy mit akar latni a filmvásznon. Nagy benyomást tett rám; legutóbb akkor éreztem ilyet, amikor Ridley Scott-tal dolgozhattam a Mennyei királyság készítése során.

- Mennyire volt kész Cameron álma a Pandoráról, amikor hozzátok került a projekt és mi az, amit szerinted ti a Wetánál hozzáadtatok?

- Cameron, mint említettem, konkrét elképzelésekkel rendelkezett és ahhoz, hogy ezek valósággá váljanak, minden segítséget megadott számunkra. Természetesen technikai oldalról a cégre volt bízva a minél magasabb szintű kivitelezés olyan eljárások használatával, amelyek úttörőnek számítanak a szakmánkban és amelyekről nem is nyilatkozhatok. De Cameron emellett minden művészeti kérdésben segítette a munkánkat. Ahogy egy interjúban említette is, ő is grafikusművész, és elvárta, hogy a legjobb emberekkel dolgozzon a szakmában, akik le tudják őt nyűgözni. És ez minden volt, csak nem egyszerű.

Avatar | Négyperces kisfilm a Pandora bolygóról

- Mi az, amiben az Avatar képi világa újdonság?

- Talán a legfontosabb újdonság, hogy ez egy teljesen új világ, nem egy képregény-feldolgozás, nem egy már bevált történet sokadik része, és nem is egy régi filmsiker leporolt változata... ez a film egyedi, mind megjelenésében, mind történetében. Emellett a környezet a legapróbb részletig megtervezett, kidolgozott, egymásra épül és egy kerek egészet alkot, és a néző úgy érezheti, hogy tényleg egy idegen, máshol nem látott világba csöppent. Emellett természetesen ott a technikai újítasok egész sora: színészi játék átvitele digitális szereplőkre, a fejlettebb 3D megjelenítési technológia, és így tovább... ezek mind részei annak, amiért jó lett a film. Igen, az eredmény, az Avatar, mindenképpen kiemelkedő a filmtörténelemben.

- Egészen pontosan miért feleltél a filmben?

- Elsődlegesen azért a jelenetsorért voltam felelős, amikor Jake és Neytiri először repül el közösen a Szent Fához. A jelenet pár kockája szerepel a nemzetközi trailerben és több egyéb promóciós anyagban is feltűnik. A jelenetsor elkészítésére nagyjából két hónap állt rendelkezésre. Ez volt az első alkalom a filmben, amikor feltűnnek a kő boltívek is, így ezek kinézetének a kifejlesztése, valamint az ehhez kapcsolódó technikai problémák leküzdése is rám hárult. Az alatt az egy év alatt, amit az Avatar-ral töltöttem, további, komplexebb jelenetekért is felelős voltam bevilágítási szempontból.

Avatar | Többek között ezekért a részekért felelt Kiss Balázs

- Mennyiben volt más ez a munkád, mint az eddigi filmes munkáid?

- Minden tekintetben ez volt eddigi pályafutásom legnagyobb volumenű feladata és ez érződött is abban, hogy az abszolút maximumot várták tőlünk minden téren. Egyes jelenetek több órán keresztül kerültek kitárgyalásra és rengeteg, akár több száz változaton mentek végig, ameddig el lettek fogadva.

- Hol élsz most, hogy telik az életed, a megfeszített munkatempó mellett hogyan kapcsolódsz ki?

- Jelenleg épp az utolsó napomat töltöm a cégnél és most aktívan készülök a nyaralásra csodálatos barátnőmmel, Györgyivel, akinek sokat köszönhetek, hogy kibírta velem a legutolsó, igen intenzív munkával eltelt hónapokat. Sajnos nincs semmi lehetőségünk kikapcsolódni a megfeszített munkatempó mellett: gyakran túlórázunk és sokszor, főleg a határidő közeledtével a munka hajnalokig elhúzódik, természetesen ekkor már a hét minden napján. Leginkább csak arra van energiánk, hogy pár órára lefeküdjünk aludni. Most viszont lesz lehetőségem fotós szenvedélyemnek is hódolni - először egy hétig egy közeli elhagyatott szigeten Tonga mellett, utána pedig Új-Zéland északi szigetén még néhány hétig.

A kő boltívek, amelyek Kiss Balázs keze munkáját dicsérik

- El tudod képzelni, hogy egyszer újra Magyarországon élj?

- Magyarországon sajnos nem készülnek hasonló kaliberű filmes munkák, így egyelőre sajnos nehezen tudom elképzelni, hogy hosszabb ideig Magyarországon tudjak élni. A baráti köröm is jelentősen szétszóródott a világban és több közeli barátom van most a Föld ezen oldalán, mint Európában.

- Milyen érzés most, hogy sikeres a film?

- Pár hónapos megszakítással már kicsit több, mint egy éve élek Pandorán... Örülök, hogy tetszik az embereknek a film, mert kicsit aggódtam, hogy milyen lesz a fogadtatása. Mi sokáig nem láttuk a végleges vágást, és így az effekteken kívül nem tudtuk, hová is vezet a dolog. Elég sok múlik, illetve múlott a filmen abban a tekintetben, hogy az embereket vajon vissza tudja-e még csábítani a moziba, vagy inkabb csak letöltik a filmeket. Az egésznek végülis ez a tétje igazából.