Az Amerikai Filmakadémia mindent megtesz, hogy fokozza az érdeklődést az Oscar-díjak iránt, például a fődíjra esélyes filmek létszámát is tízre duplázta. Mégis, decemberre szépen beállt a kiszámítható mezőny és már most tuti tippekkel szolgálhatunk, hogy március elején hány szoborral gazdagodik Tarantino, Meryl Streep, George Clooney és az Avatar.

Az Oscar-jelöléseket 2010. február 2-án jelentik be, a Steve Martin és Alec Baldwin vezette ceremónia pedig március 7-én lesz. A legfőbb kategóriákra vonatkozó prognózisok a már látott filmek, az amerikai kritikák, a filmes kamarák és kritikusi szövetségek díjai alapján kerültek összeállításra és az előttünk álló másfél hónapban természetesen még módosulhatnak.
 

Legjobb film, legjobb rendező

A legizgalmasabb idei változás, hogy öt helyett tíz film mérkőzik meg a fődíjért. Sokan arra számítottak, hogy így megnyílik a kapu az animációs, dokumentum- és külföldi filmek előtt is, de a jelenlegi állás szerint sokkal valószínűbb, hogy ugyanazokból a díjszezonra készült igényes drámákból kapunk duplaannyit, és a langyos kritikák ellenére mégis kerülhet "legjobb film-jelölt" plecsni Eastwood, Peter Jackson vagy Rob Marshall (Chicago) új filmjeinek plakátjára. Felértékelődik viszont a legjobb rendezői kategória, ahol továbbra is marad az ötjelöltes felállás, így elég elképzelhetetlen, hogy bárki megkaphassa a legjobb film díját rendezői jelölés nélkül. Nagyobb az esély viszont arra, hogy a szokásostól eltérően más film nyerje ezt a két legfontosabb kategóriát.

- - -

Egek ura

Forrás: [origo]

Jason Reitman két évvel ezelőtt is olyan sikerrel ötvözte a dráma és a komédia műfaját, hogy még egy nagyszájú terhes tinilányt (Juno) is sikerült Oscar-közelbe katapultálnia. Ezúttal George Clooney-val, egy aktuális, vicces-megható forgatókönyvvel és hibátlan rendezéssel száll harcba. A nézők és a kritikusok (tudósításunk a londoni filmfesztiválról) is imádják - nehéz elképzelni, hogy elhappolják előle a fődíjat.

+ + +

Avatar

Forrás: [origo]

Kérdéses, hogy tizenkét évvel a Titanic 11 Oscar-díja után James Cameron még mindig a világ királya-e. Az amerikai kritikusok többsége mindenesetre oda-vissza volt a gyönyörtől a hosszú combú kék lények láttán (mi is behódoltunk) és egyenesen a mozi újjászületéséről lelkendeznek. Most, hogy 10 jelölt állítására van lehetőség, az Akadémia sem szalaszthatja el a lehetőséget, hogy az általában Oscar-idegen sci-fi műfaj ellenére is elismerje Cameron teljesítményét.

+ + +

The Hurt Locker

Forrás: [origo]

Vicces egybeesés, hogy James Cameron legnagyobb konkurense a legjobb rendezők kategóriájában épp volt felesége, Kathryn Bigelow (Holtpont, Strange Days - A halál napja), aki nem csak neki, de bármely hímnemű rendezőnek taníthatna egy s mást a lélegzetállító akciójelenetek rendezéséről. Az iraki bomba-hatástalanítókról szóló bámulatosan izgalmas és prédikálástól mentes filmje végigtarolta ugyan az év végi kritikusi díjkiosztókat, de a nézőket nyár elején hidegen hagyta, így a fődíjra kevésbé lehet esélyes, mint a közönségkedvenc Egek ura, vagy éppen az Avatar. A rendezői szobor viszont feltehetően nála landol, ami történelmi esemény lehet, hiszen mindössze a negyedik női rendező lenne, akit jelölnek, és az első, aki nyer - ráadásul egy klasszikusan férfias műfajú háborús akciódrámával.

+ + + 

Precious

Forrás: [origo]

Oprah Winfrey vette a szárnyai alá ezt az aprócska, szinte kizárólag afroamerikai szereplőgárdával forgatott Sundance-nyertes függetlenfilmet, és miután a torontói filmfesztiválon is megnyerte a közönségdíjat (a Gettómilliomos vagy az Amerikai szépség diadalútja is Torontóban kezdődött) előlépett a komoly díjesélyesek közé. Az írástudatlan, kétmázsás, terhes tinilány története vidámnak semmiképpen sem nevezhető, de összességében felemelő élmény, és nagy szó, de igaz: még Mariah Carey is remekel benne.

+ + +

Becstelen brigantyk

Forrás: [origo]

A kilencvenes évek wunderkindjével kapcsolatban érezhetően beköszöntött az ellendrukk a Halálbiztos buktája után és a cannes-i bemutató idején (kritika) inkább óvatos rábólintás fogadta a nácivadászokat, mintsem az Oscarig kitartó lelkesedés. A közönség azonban szerette a brigantykat és még a feliratfóbiás amerikaiak is értékelték a soknyelvű, ambíciózus vállalkozást. Miután az év végi nagy Oscar-esélyesek közül több is csalódást okozott, Tarantino helyzete megszilárdult és mind a legjobb filmek, mind a legjobb rendezők mezőnyében biztos jelöltnek számít.

+ + +

Fel

Forrás: [origo]

Tavaly majdnem akkora felzúdulást váltott ki a WALL-E mellőzése a fő kategóriában, mint A sötét lovag-é és sokak szerint a legjobb film kategória kitágítása most már elengedhetetlenné teszi az animációs filmek térnyerését. A lufis tata biztos befutó az animációs kategóriában, de jelzésértékű lenne, ha a fő tízbe is beférne végül, elvégre A szépség és a szörnyeteg 1992-es jelölése óta nem szerepelt rajzfilm a fő kategóriában. Az idők szelét jelezné persze az is, ha az Avatar-ral együtt két 3D-s film versenyezne idén a legjobb film szobráért.

+ + +

Egy lányról (An Education)

Forrás: [origo]

A Precious-höz hasonlóan a januári Sundance-en kezdődött a dán rendezőnő, Lone Scherfig aranyos kis fejlődésfilmjének (kritikánk Berlinből) a hosszú, Oscarig tartó menetelése. A forgatókönyvet Nick Hornby írta (innen a rafinált magyar cím) és az ő jelölése biztosra vehető az adaptált forgatókönyvek mezőnyében, de az igazán nagy bravúr az lenne, ha Scherfig is megkapná megérdemelt rendezői jelölését és akkor egy éven belül annyi női rendezőt jelölnének Oscarra, mint előtte 66 év alatt összesen.

+ + +

Invictus

Forrás: [origo]

Nincs Oscar-szezon Clint Eastwood nélkül, de akármennyire is tuti Oscar-receptnek hangzott a Mandela+sportfilm+Eastwood kombináció, Millió dolláros bébi-típusú mezőnyátrendezésről ezúttal szó sincs. A fogadtatás inkább visszafogott, mintsem pozitív, ötös kategóriába nem fért volna be, valószínűleg a rendezői versenybe nem is fog.

+ + +

Kilenc

Forrás: [origo]

Ugyanaz a helyzet a Weinstein-stúdió másik (a legendás kampányolók érezhetően inkább a Becstelen briganty-kat kezdték el nyomatni) idei aranytojást tojó tyúkjával. Hiába van a főszereplő-hölgykoszorúnak és Daniel Day Lewisnak együttesen 18 eddigi Oscar-jelölése és 7 díja, a Kilenc-ből bizony már nem lesz Chicago és végül örülhetnek, ha a tízbe egyáltalán bejut a film. A Golden Globe musical kategóriája nagyobb reményekkel kecsegtet.

- - -

A tizedik helyre két férfi is pályázik; egy komoly (A Serious Man) és egy egyedülálló (A Single Man), de a Coen-testvérek és Tom Ford filmjének is ugyanaz lehet a veszte: kevesen látták. Bombabiztos befutónak tűnt Peter Jacksontól a Komfortos mennyország egészen amíg be nem mutatták, a negatív kritikák ellenére a tízbe még mindig beférhet utolsóként. Ha a legjobb filmek közé várni nem is realisztikus, a rendezők tagozata viszont még így is beszavazhatja Michael Hanekét a legjobb ötbe, bár A fehér szalag esélyeire továbbra is inkább a külföldi filmek kategóriájában érdemes fogadni.

Tippünk a végső befutóra (legjobb film): Egek ura

Tippünk a végső befutóra (legjobb rendező): Kathryn Bigelow (The Hurt Locker)