Vágólapra másolva!
Az évtized második felében megtáltosodott román filmgyártás egyik gyöngyszeme érkezett el végre hozzánk is. A California Dreamin' egyszerre hatásos tragédia, komédia, szerelmi történet és korrajz, ami bárhol játszódhatna Kelet-Európában.
Vágólapra másolva!

2005-ben kezdődött a nyugat-európai filmes sajtó által rögvest román újhullámnak keresztelt tendencia, melynek keretében a húszas, harmincas éveikben járó román rendezők temérdek díjat zsebeltek be a világ filmfesztiváljain, a legrangosabb cannes-i szemlén például hat ízben nyertek nagyjátékfilmes díjat. A 2007-es év volt a csúcspont, amikor mindkét cannes-i versenyszekcióban román filmet kürtöltek ki a legjobbnak; az Arany Pálmát a már sokat méltatott, zseniális 4 hónap, 3 hét, 2 nap kapta, az Un Certain Regard blokk fődíját pedig annak ellenére a California Dreamin'-nek ítélték, hogy rendezője nem fejezhette be a film vágását, mert halálos autóbaleset áldozata lett.

A 27 éves Cristian Nemescunak ez volt tehát az első és utolsó egész estés nagyjátékfilmje, ami önmagában is borzasztó tragédia, de a California Dreamin' befejezetlenül is olyan érett, kiforrott mű, amilyenről sok rendező több évtizednyi munka után is csak álmodhatna. Míg a román újhullám legnagyobb sikereinek (Lazarescu úr halála, 4 hónap, 3 hét, 2 hónap, vagy a Rendészet, nyelvészet) ismérvei a minimalista történet és a lineáris, realista megközelítés, Nemescu sokkal nagyobb fába vágta fejszéjét, hiszen a California Dreamin' több szálon fut, és több műfajt ötvöz magabiztosan. Az események mozgatórugója egy Koszovó felé haladó NATO-különvonat, rajta egy osztagnyi amerikai katonával és a háború kimenetele szempontjából fontos radar-lokátorral. A Románián való zökkenőmentes áthaladás érdekében persze "szóltak fentről", de egy Konstanca közeli falu konok bakterja úgy dönt, hogy az amerikai katonák és a NATO sem állnak a törvények felett, így a szükséges vámokmányok bemutatásáig parkolóvágányra állítja ("Tőlem akár maga Clinton is idejöhet, de a vonat nem mozdul, amíg nincsenek meg a papírok!") a szállítmányt.

Forrás: [origo]

A megtörtént eseményeken alapuló történet egyrészt tökéletesen működik a korrajz síkján. Az állomásfőnököt zsarolják, fenyegetik és vesztegetik minden irányból és a nagyhatalmi arroganciával érkező USA éppúgy megkapja a magáét, mint a korrupcióban és nemzeti önérzetességben tocsogó Románia. Az amerikai "vendégek" hírére felbuzduló falu azonban vígjátéki elemekkel ellensúlyozza a súlyos drámát és az amerikai zászló mintás nyakkendőben parádézó polgármester, a tengerentúli férjről álmodozó falusi kokottok, a drakulás motívumokkal gazdagított bordélyház, vagy a fergeteges falu-buli annyira találóak és ironikusak, hogy hangos hahotázásra késztetik a nézőt. Ráadásul még egy szerelmi szálat is sikerült beleszőni a sztoriba, ami egyáltalán nem erőltetett vagy hamis, viszont a kelet-európai mozitól szokatlan szép arcokkal és érzékiséggel emeli a vegyes műfajú film értékeit. A legnagyobb bravúr persze az, hogy a szálak/műfajok a lehető legtermészetesebb módon összeérnek és a román "Nesfarsit", illetve az angol "Endless" alcím ellenére sem tűnik a film egy cseppet sem befejezetlennek.

Forrás: [origo]

Itt Magyarországon külön élvezetet jelenthet az ismerős helyzetek és karakterek viszontlátása, akár negatív (fontoskodó helyi kiskirályok, korrupció, hiányos angoltudás), akár pozitív (vendégszeretet, kiadós mulatozás, szép nők) kelet-európai sztereotípiákról van szó. A California Dreamin' ugyanis játszódhatna nálunk is, vagy bármely másik kelet-európai, posztkommunista országban. Játszódhatna - viszont csakis Romániában készülhetett el, hiszen máshol elképzelhetetlen lenne, hogy a producer vágatlanul hagyja egy 27 éves, elsőfilmes rendező 2 és fél órás filmjét. Ez a páratlan alkotói szabadság, illetve annak tisztelete már elegendő, hogy irigyeljük a keleti szomszédot.