Zomborácz Virág amúgy zseniális

2010.02.04. 23:45

Némileg kár, hogy a Tekintet című film apropóján vagyok most kénytelen felemlegetni Zomborácz Virágot, de a lehetőség az lehetőség, ami talán nem kopogtat kétszer az ember ajtaján. Zomborácz Virág ugyanis zseniális, a szó legkomolyabban vett értelmében. Vannak, akik könnyedén  bánnak ezzel a szóval, dobálóznak vele, hogy ez meg az briliáns, így meg úgy zseniális - Zomborácz Virág viszont az. Kevés olyan kortárs magyar írót tudok mondani, aki úgy bánik a szavakkal mint ő, magyar humoristából pedig nem keveset, hanem nullát tudok említeni, aki megütné az ő szintjét.

Forrás: [origo]
Zomborácz Virág: Tekintet | Dankó István és Józan László


Aki megnézi a Tekintet című filmet, az elképzelhető, hogy nem jut azonnal erre a következtetésre. A Tekintet azt a benyomást kelti, hogy valószínűleg sokkal jobban működik papíron - nézi az ember, és azt érzi, hogy olvas, kihallani az arcok és a gesztusok mögül a rendezői instrukciókat, és a szövegek is talán inkább leírva hatnának beszélt nyelvnek. Mintha hiányozna belőle az a sötét fanyar csavarosság, ami egyébként tipikusan zomboráczi, (Remélem az első bekezdés felütése után nem veszik zokon tőlem, ha mostantól a legcsekélyebb gátlás nélkül alkalmazom a "zomboráczi", a "zomboráczizmus" és a "zomboráczista" szavakat.) holott egyetlen a filmben megjelenő színész ellen sem emelnék szót, azt hiszem mindenki meglehetősen magas szinten alakított, mégsem csapja vállon az embert az az életből-ellesett feeling, amire mintha egyébként törekvést éreznék.

Zomborácz Virág: Nyomtávváltás

Ha a fanatikus zomboráczista zarándokútját kívánjuk járni, alighanem célravezetőbb a Nyomtávváltás című rövidfilmmel kezdeni. Nem hinné az ember, de nyújt olyat magyar rövidfilm, amire az ember nem számít, ami nem tipikus "magyar-rövidfilmes", amiben nem ott vannak a csendek és a megszólalások, az atomszférák és a cipőkopogások, mint a műfaj uniformisviseletében megszokott, és ki tudja miért, úgy tűnik, megkívántatik. Eredeti, nagyon finom iróniával átszőtt, keserédes dialógusok - általam legalábbis - nagyon régen várt nagykövetei egy olyan jellegű humornak, ami tökéletesen hiányzik a palettáról, nem csak itt; mégis nagyon idevaló.

Zomborácz Virág: A macska szerepe a francia irodalomban

A macska szerepe a francia irodalomban című filmjéből való a szűkebb körömben azóta szállóigévé vált, sőt mémesedett "te nem tudnál egy kismadárkát csinálni, de a jóisten az igen!", mint tipikus zomboráczizmus. Nagyon jellemzően megismerhető az a metsző, de mégis valahogy melegszívű és szívet is melengető ön- és társadalomreflexió, a realitás és az abszurd tipikusan zomboráczi keveréke a De ezt most komolyan mondom-ban.

Zomborácz Virág: De ezt most komolyan mondom

Hurrá, emberek. Van egy saját zsenink. Olyan, de olyan jó lesz nekünk, ahogy ő egyre csinálja majd a dolgait. Majd meglátják.

---------------

Tekintet
Rendező: Zomborácz Virág
Forgatókönyv: Zomborácz Virág
Operatőr: Vizkelety Márton
Szereplők: Dankó István, Lass Bea, Józan László, Trokán Nóra, Tóth Evelin, Dióssi Gábor
41. Magyar Filmszemle, rövidfilm - kiemelt információs szekció
színes, 12 perc

Mikor és hol vetítik?
2010. február 5. 17.30 - Palace MOM Park, 3-as terem

----

Nézz szemlés filmeket az [origo] tékában és a T-Home IPTV Videotékában!