Néha Leonardo DiCapriónak sem könnyű

2010.02.14. 11:13

A 60. berlini filmfesztiválon elsőként Martin Scorsese Viharsziget (Shutter Island) című új alkotását láttam, amelyet versenyen kívül vetítettek le szombat délben. Scorsese majd' ötvenéves filmrendezői karrierje alatt olyan elképesztő mennyiségű mesterségbeli tudást halmozott fel, hogy talán nem is lett volna fair, ha benevezi a filmjét versenyprogramba. Lehet, hogy nem fogják majd a nagy Scorsese-filmek között emlegetni ezt a bestseller-regény alapján készült csavaros thrillert, de olyan zavarba ejtő profizmussal van összerakva, hogy igazságtalanság lenne ujjgyakorlatnak nevezni.

Forrás: [origo]
Viharsziget | Mark Ruffalo és Leonardo DiCaprio

A film története 1954-ben játszódik egy bűnözők számára fenntartott elmegyógyintézetben. Ide érkezik Teddy Daniels rendőrbíró (Leonardo DiCaprio - ez a negyedik közös filmje Scorsese-vel), akit azzal bíztak meg, hogy egy gyanús körülmények között eltűnt rab után nyomozzon. Teddy-ről megtudjuk, hogy a közelmúltban egy egész sor trauma érte: például tűzvészben meghalt a felesége, a második világháborúban pedig részt vett a dachaui koncentrációs tábor felszabadításában, ahol társaival egy egész szakasz német katonát mészároltak le, miután azok már megadták magukat. Ezt az utóbbi megrázó incidenst Scorsese több flashbackben adagolja, magát a vérontást egyetlen, félelmetesen hatásos vágás nélküli snittben mutatja meg, amit kifejezetten bizarr élmény volt német közönséggel együtt nézni.

Teddy a poklok poklát járja meg a filmben, és DiCaprio figurája áll minden egyes jelenet fókuszában. DiCapriónak megvan az a képessége, hogy három perc alatt elnyeri a néző szimpátiáját, nagyon könnyű vele együtt érezni, belebújni a bőrébe. Legalábbis akkor, amikor jó, és a Viharsziget-ben nagyon jó. Az egyetlen zavaró tényező, hogy 35 évesen is annyira kölyökképű, hogy még mindig nehéz őt felnőtt szerepben elfogadni: néha itt is úgy fest, mint egy srác, aki elcsórta az apja kalapját és rajzolt egy bajszot a szája fölé. Jópár színészt érdemes még kiemelni a filmből: Mark Ruffalo régen nem volt már ennyire összeszedett, élvezetes alakítást nyújt Ben Kingsley és Max von Sydow, egy-egy jelenetnyi villanás jut Jackie Earle Haley-nek, Elias Koteasnak és Ted Levine-nek - mindhárman nagyon pontosan teszik oda magukat. A nők sajnos nem kaptak összetett szerepeket, így Michelle Williams, Emily Mortimer és Patricia Clarkson játéka nem annyira kiemelkedő, mint inkább funkcionális.

Forrás: [origo]
Viharsziget | Max von Sydow, Ben Kingsley és Ted Levine

Robert Richardson operatőr egy hangsúlyosan művi világot teremt meg. A kompon játszódó első jelenetben olyan valószínűtlenül baljós színű az ég, hogy biztos utólag rakták be számítógéppel, de igazán az álomjelenetek és a koncentrációs táborban játszódó rész biztosít lehetőséget a barokkos vizuális tobzódásra. Egy Mahler-tétel dramaturgiailag is fontos szerepet kap, de Ligeti György és John Cage zenéi is fokozzák egy-egy jelenet hatását, és ha jól emlékszem Arvo Part-tól is hallottunk valamit.

- - -

A Viharsziget zárójelenete alatt kijöttem a vetítésről (pedig állítólag az utolsó három mondat miatt csinálta meg Scorsese a filmet), mert nem sokkal utána kezdődött a sajtótájékoztató, és ha az ember a többi kollégával együtt araszol le a fesztiválpalota lépcsőjén, akkor kicsi az esély, hogy testközelből láthatja majd a sztárokat. Szerencsére bejutottam, de már majdnem tele volt a terem újságírókkal, fotósokkal és tévéstábokkal. Később DiCaprio meg is jegyezte, hogy soha életében nem látott még egy helységben ennyi fényképezőgépet.

Forrás: AFP
Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Michelle Williams, Martin Scorsese és Leonardo DiCaprio a berlini sajtótájékoztató előtt

Az alkotók közül megjelent Scorsese, DiCaprio, Kingsley, Ruffalo, Michelle Williams és három producer, akik közül az egyik pont olyan tenyérbemászó nyikhaj volt, ahogy a Törtetők című tévésorozatban szokták ábrázolni a fiatal producereket. Leo arca szépen le volt barnulva, gondosan hátrazselézett haja egész idő alatt megőrizte formáját.

Tapasztalataim szerint egy filmfesztiválon a sajtótájékoztatók általában három irányba mehetnek: 1, unalmas kérdésekre semmitmondó válaszok 2, hülye kérdésekre vicces válaszok 3, tartalmas kérdésekre érdekes válaszok. A Viharsziget-sajttájt javarészt az utóbbi kategóriába sorolnám, elhangzott ugyan néhány idióta kérdés, de a válaszok többnyire érdekesek voltak.

Megtudtuk, hogy DiCaprio 15 éves korában nézte meg Scorsese összes filmjét, amikor Robert De Niróval készült közös munkára az Ez a fiúk sorsá-ban. A legnagyobb hatással a Taxisöfőr volt rá, amivel kapcsolatban elmondta, hogy még soha nem csapta be úgy főhős, mint Travis Bickle. "Vele együtt akartam eltakarítani a mocskot az utcákról, erre fogja magát, leborotválja a fejét és elindul lelőni azt a politikust".

Forrás: AFP
Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio és Michelle Williams a berlini sajtótájékoztatón

Scorsese megnevezte azokat a negyvenes-ötvenes évekbeli filmeket, amik előképként szolgáltak a Viharsziget-hez. Ilyen volt a Laura, az Out of the Past, a Testrablók inváziója, a Crossfire és Szédülés Hitchcocktól. Ezeket a forgatás előtt megnézette a színészekkel is.

DiCapriónak van három német mondata a filmben, és egy helyi újságíró megdicsérte a kiejtését, valamint érdeklődött, hogy büszke volt-e rá az anyukája (DiCaprio anyja német származású). "Erről anyámat kellene megkérdezni, azt mindenesetre megjegyezte, hogy érthetően ejtettem ki a szavakat".

Scorsese zsenialitásáról ódákat zengtek a színészek. Ben Kingsley: "Ő legintelligensebb ember a szobában, de mégis mindenkivel úgy beszél, mintha olyan intelligensek lennének, mint ő". Mark Ruffalo: "Marty egy igazi májtsztró, minden nap azon ámultunk Leóval, hogy micsoda megtiszteltetés, hogy nézhetjük, ahogy dolgozik".

Forrás: AFP
Leonardo DiCaprio a berlini sajtótájékoztatón

A végig visszafogottan viselkedő, szinte csak kétszavas válaszokat adó Michelle Williamsnek egyszer eredt csak meg a nyelve, amikor szóba hozta, hogy ő már egyszer dolgozott együtt Ben Kingsley-vel, mégpedig A lény című filmben, amelyben az akkor 14 éves Williams a földönkívüli/ember hibrid főhősnő gyermekkori kiadását játszotta. Az első forgatási napon nagyon izgult, Kingsley odament hozzá és a fülébe súgott egy jótanácsot, amit Michelle anyukája fel is írt egy cetlire, amit az óta is őriz. Sajnos nem árulta el a sajtó képviselőinek, hogy mi volt ez a jótanács).

Egy török újságíró elmesélte, hogy az ő hazájában nagyon szeretik Scorsese gengszterfilmjeit, és érdeklődött, hogy tervez-e még gengszterfilmet rendezni. "A Nagymenők és Casino után már nincs nagyon hova menni abban a műfajban, de mostanában beszélgetünk De Niróval, hogy kéne csinálni egy olyat, amiben idős emberek tekintenek vissza a legszebb éveikre".

Egy mikrofonhoz jutó fiatalember "feltörekvő spanyol horrorfilmesként" azonosította be önmagát, és érdeklődött DiCapriónál, hogy nem lenne-e kedve producerként közreműködni egy spanyol horrorfilmben. "Cseréljünk névjegykártyát, aztán beszéljünk" - hangzott az elegáns leszerelő válasz.