Az őrület határán

2010.04.08. 16:20

Komor színek, sáros tájak, széteső falak jellemzik egy összeomlott nő lelki világát Ester Rots A bőrön is áthatol című filmjében. Marieke Amszterdamban él, és próbálja túltenni magát egy szakításon, amikor egy pizzafutár erőszakos támadásának áldozata lesz. A történet érdekes, és aktualitása is van, hiszen a nőket célzó agresszió és annak feldolgozása manapság sokakat érintő és érdeklő probléma. A film főszereplője nem tud ezzel egyedül megbirkózni. Tehetetlen dühében megvesz egy lepukkant házat távolabb a várostól, és ott igyekszik megtalálni a békéjét. Egyedül vág bele a felújításba, de kiderül, hogy nem elég felszedni a padlószőnyeget, vagy leszedni a tapétát, mert a dolgok mögött még nagyobb és undorítóbb mocsokra bukkan. Ez jellemzi a nyugalom visszaszerzésére való törekvését is. Miközben kétségbeesetten próbálkozik összeszedni magát, egyre inkább elmerül az igénytelenségben, az önpusztító haragban. Különleges és erőteljes, hogy milyen hihetetlenül nyersen mutatja be a bántalmazott karakter tehetetlenségét a film. Összességében azonban kicsit erőltetett a patkány a lakásban, a döglött kiscica és a többi, pusztán csak undort keltő elem. A színészi játék ennél sokkal kifejezőbb, és sokkolóbb, ezért kár volt ilyen külsőségekkel elnyomni.

Forrás: [origo]
Jelenet A bőrön is áthatol című filmből

A történet felénél - mikor már mélyebbre nem is süllyedhetne - Mariekén végleg eluralkodik a bosszúvágy, és paranoiája átveszi felette az irányítást, egészen addig, míg már azt sem tudja, mi a valóság és mi hallucináció. Mivel nincsen kidolgozva a két szféra közötti határvonal, ennél a résznél kizökkenünk a történetből. Gyakorlatilag nem érzékeltetik velünk a különbséget. Alapvetően nem probléma, ha nem rágják a néző szájába, hogy most valakinek a képzeletében játszódó dolgokat fogja látni, sőt. Itt azonban - főleg először - zavart okoz. Rots célja az volt, hogy mélyen átérezzük, ahogy eluralkodik az őrület a főszereplőn, és elkülöníthetetlenül összemosódik számára a valóság az illúzióval. Ez azonban - mivel nehéz teljes mértékben azonosulni vele - inkább homályossá teszi a sztorit. Ugyanennyire elhamarkodottnak vagy inkább leegyszerűsítettnek tűnik bizonyos szempontból a befejezés, bár ez, a sok elborzasztó hangulatú és megdöbbentő jelenet után némiképp megnyugtatóan hat. Mindezek mellett a rendező izgalmasan és megrázóan dolgozta fel a témát. A vidéki táj, az évszakok váltakozása szépen tükrözik a nő lelkiállapotát. Különleges és kifejező volt a többszólamúság a hang esetében is, főleg a chatelős részeket dobta fel zseniálisan. Mindent egybevéve találhatunk hiányosságokat A bőrön is áthatol-ban, mégis alapvetően ez egy jó téma és egy hatásos film.

---------------

A bőrön is áthatol (Kan door huid heen)
Rendező: Esther Rots
Szereplők: Rifka Lodeizen, Wim Opbrouck, Chris Borowski, Elisabeth van Nimwegen, Tina de Bruin
17. Titanic filmfesztivál - Versenyszekció
színes, 94 perc

Mikor és hol vetítik?
04.11. 20.15 Uránia Nemzeti Filmszínház
04.15. 20.30 KINO