Pár dolog, amit utálnak a magyarok

2010.06.14. 10:42

A Sandra Bullockból Oscar-díjas színésznőt csináló A szív bajnokai (The Blind Side) a mozikat elkerülve most jött ki nálunk DVD-n. Nem mintha hiányozna nekünk ez a gyatra dráma, mégis érdekes, hogy az Egyesült Államokban büdzséjének kilencszeresét behajtó, népszerű sztárt felvonultató, Oscar-díjat termelő filmet nálunk nem mutatták be moziban. Nem egyedi esetről van szó, ezért megnéztük, hogy a legmagasabb amerikai bevételt hozó filmek közül melyek voltak azok, amelyek sosem jutottak el a magyar mozikba, és melyiknél mi állt a forgalmazás útjában. Kiderült, a magyarázat gyakran a magyarok ízlésében rejlik.

 

A szív bajnokai (The Blind Side, 2009)
Amerikai bevétel:
$255,9 millió dollár

Forrás: [origo]

Oké, hogy a magyar szereti Sandra Bullockot, de csak akkor, ha szerelmes és vicces. A szív bajnokai ellenben se nem romantikus, se nem humoros, és Bullock egy erős déli akcentussal beszélő anyukát alakít benne, akinek megesik a szíve egy nagydarab, lassú felfogású fekete fiún, és addig nem nyugszik, amíg menő focistát nem farag belőle. Focifilm? Esetleg így még jöhetne, de amerikai fociról van szó, ami legalább annyira hidegen hagyja a magyar nézőt, mint a nagytestű fekete tinikről szóló érzelmes drámák. A stúdió abszolút jól tette, hogy a filmet Magyarországon DVD-re száműzte, ezt bizony a kutya se nézte volna meg nálunk (hacsak nem valami teljesen félrevezető kampánnyal Beépített szépség 3-ként próbálják meg eladni).

* * *

Mi a manó (Elf, 2003)
Amerikai bevétel:
$173,4 millió dollár

Forrás: [origo]

2003-ban még senki sem tudta Magyarországon, hogy ki a csuda az a Will Ferrell, így az lett volna meglepő, ha behoznak egy olyan filmet, amiben egy felnőtt férfi sárga harisnyás manónak öltözve rohangál. Az InterCom 2006-ban megpróbálkozott Ferrell bevezetésével itthon, de az USA-ban 148 milliót besöprő Taplógáz hazai forgalmazása ahhoz vezetett, hogy "5500 nézővel és sok millió mínusszal zártunk a stúdiónak" - mondja Ádám Bernadett, a forgalmazó marketing és kommunikációs igazgatója.

* * *

A pláza ásza (Paul Blart: Mall Cop, 2009)
Amerikai bevétel:
$146,3 millió dollár

Forrás: [origo]

Amerikában zabálták Kevin James vígjátékát a biztonsági őrről, aki szembeszáll a plázát uraló gengszterekkel, de Randiguru ide vagy oda, Kevin James nálunk nem hogy nem húzónév, hanem lényegében teljesen ismeretlen. A stúdió sem akarta bemutatni itthon a filmet, de az InterCom is ugyanezen a véleményen volt: "nincs benne húzónév, a környezet amerikai és nem jó a film" - summázza Ádám az okokat. A hasonló témájú A szerv-et (Observe and Report) se hozták be, mert bár sokkal viccesebb, de Seth Rogenre és Anna Farisre még sose pörögtek rá a magyarok. Ez végül még az USA-ban se lett nagy siker (18 millióba került és összesen 24-et hozott), ahol pedig Farisre és Rogenre elvileg lehet filmet építeni.

* * *

Jégi dicsőségünk (Blades of Glory, 2007)
Amerikai bevétel:
$118,2 millió dollár

Forrás: [origo]

Pataki Andrea, a UIP-Dunafilm sajtófőnöke ugyanúgy vélekedik Will Ferrell népszerűségéről, mint az intercomosok: "nem számít akkora sztárnak, aki miatt betódulnának az emberek a moziba", és a férfi műkorcsolyázókról szóló, idétlen film ellen szólt az is, hogy "ez a fajta humor nem annyira megy" nálunk. A főszereplők ismertsége fontos szempont a forgalmazási döntésnél, de ez se mindig jön be, például, mint Pataki elmondta, a Norbit-ot behozták, mert úgy gondolták, Eddie Murphy elég nagy sztár, a film mégis megbukott. De előfordul az is, hogy a stúdió nem erőltetné egy film hazai forgalmazását, a UIP-nál mégis bíznak benne annyira, hogy bemutatják moziban. Ilyen volt például a nemrég bemutatott Túl jó nő a csajom is, amelynek egyik főszereplője se igazán ismert nálunk, mégis a forgalmazás mellett döntöttek (sőt, le is szinkronizálták a filmet, ami lényegesen költségesebb, mint a feliratkészítés), mert úgy vélték, a film humora bejön majd a magyaroknak, és így is lett.

* * *

Emlékezz a titánokra! (Remember the Titans, 2000)
Amerikai bevétel:
$115,6 millió dollár

Forrás: [origo]

A főszerepet játszó Denzel Washington bőven elég híres volt már nálunk is, amikor kijött a film, viszont mivel a téma az amerikai foci megfejelve a faji megkülönböztetés problematikájával, a stúdiónak esze ágában sem volt megpróbálkozni vele Magyarországon. Ádám megjegyzi, hogy "fontos tudni, hogy nem minden film készül azzal a szándékkal, hogy a nemzetközi forgalmazásba is olyan szinten kerüljön be, mint az USA-ban". Az Emlékezz a titánokra! jó példa erre, de az amerikai sportfilmekre általában is jellemző, hogy inkább az amerikai közönségnek készülnek, nem az európaiaknak.

* * *

Tesó-tusa (Step Brothers, 2008)
Amerikai bevétel:
$100,5 millió dollár

Forrás: [origo]

A Taplógáz buktája után az InterCom nem akart újra Will Ferrell-lel próbálkozni, és a stúdió is egyetértett velük, ráadásul Ádám szerint a film "nagyon-nagyon rossz". Úgy tűnik, a malacpofájú színészt már sose fogják megkedvelni a magyarok, de Ádám elárulta, hogy idén megint "adnak neki egy esélyt", de csak azért, mert a The Other Guys című akcióvígjátékban nem egyedül kell elvinnie a hátán a filmet, hanem Mark Wahlberggel, Samuel L. Jacksonnal és Dwayne Johnsonnal együtt.

* * *

Nem kellett volna erőltetni

Előfordul, hogy az amerikai stúdió annyira bízik benne, hogy a sikerfilmjük nálunk is működni fog, hogy ragaszkodnak a mozibemutatóhoz, de a magyarok mégsem kattannak rá. Ádám Bernadett erre is tud példát mondani: a Superbad-re "lasszóval és a tervszámhoz képest magas költéssel kellett megfognunk" a tizenötezer nézőt, így a vicces tinifilm jókora bukás lett. A Zsenikém (Get Smart) szintén nem érdekelt senkit, mert még nem ismerték Steve Carellt vagy legalábbis nem jelentett elég okot a moziba menésre. Az eredeti Hazárd megye lordjai-t hiába nézte rongyosra a magyar a tévében, a moziig ezért se mentek el. Az Ananász Expressz gárdáját meg valószínűleg csak a Filmklub tagjai tartják számon, David Gordon Green és Danny McBride neve másnak errefelé nem sokat mond. A sportfilmek fent említett rossz importálhatóságát bizonyítja a Csontdaráló (The Longest Yard) című amerikai focis film is, ami annak ellenére megbukott, hogy "addig Adam Sandlerrel mindent megvett a magyar néző", és a húzónév a Drew Barrymore főszereplésével készült, baseballos Szívem csücskei-nél se volt elég.