Egy tucat film, amit idén még látnod kell

2010.09.10. 18:52

Múlt héten már túlestünk a blockbustereken, most megmondjuk, melyik az a tizenkét film, amit tényleg érdemes lesz megnézni még az idén. George Clooney a fegyvereivel, Mundruczó Kornél a szörnyével jön, Gryllus Dorka gyógyítja a sérült izmokat, az autógumi gyilkos ámokfutásba kezd, A Bond-lány bemutatja frissen plasztikázott orrát, a Coen testvérek és Lars von Trier meg az elborult agyukat teszik közszemlére.

Mamut (Mammoth)
Rendező:
Lukas Moodysson
Főszereplők: Gael García Bernal, Michelle Williams
Bemutató: szeptember 9.

 

A Redvás Amal rendezője szerencsére nem folytatta az elmúlt években egyre fárasztóbbá váló, jó indulattal kísérletinek nevezhető filmjeinek (Lyukat ütsz a szívembe, Container) sorát, hanem visszatért az érzékeny, emberi drámák világába. A rendező a szép és sikeres házaspárt alakító Gael García Bernalon és Michelle Williamsen keresztül mutatja be a hagyományos családmodell működésképtelenné válását napjainkban, de olyan jó ízléssel, hogy a sztori nem válik tanmesévé. A New York-i, thaiföldi és fülöp-szigeteki képeket pedig gyönyörűség nézni.

Olvasnivaló: kritikánk a filmről

* * *

Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv
Rendező:
Mundruczó Kornél
Főszereplők: Frecska Rudolf, Mundruczó Kornél, Monori Lili, Csíkos Kitty
Bemutató: szeptember 9.

 

Mundruczó Kornélnak ez már a második filmje, ami a cannes-i versenyprogramban debütált, és ehhez annyit érdemes hozzáfűzni, hogy aki a Deltá-ban csak a "fesztiválfilmet" látta, annak ezt a filmjét sem ajánljuk. A horrortalanított Frankenstein-sztorit kevés dialógussal és drámaisággal, annál több fájdalmasan, szépségesen beszédes arccal és gyönyörűen komponált képpel meséli el. Ezúttal Mundruczó saját magát is rendezi: a szörny apjának - aki történetesen filmrendező - szerepében ő is vállalta, amit színészei, hogy a kamera előtt teljesen lecsupaszodik nekünk.

Olvasnivaló: pozitiv kritikánk a filmről, negatív kritikánk a filmről

* * *

Hibrid (Splice)
Rendező:
Vincenzo Natali
Főszereplők: Sarah Polley, Adrien Brody
Bemutató: szeptember 23.

 

Hűséges olvasóink régi ismerősként köszönthetik ezt a filmet: már nyári filmajánlónkban is szerepeltettük, de aztán a forgalmazó áttette a bemutató időpontját szeptemberre, mi pedig ellenállunk a letöltős site-ok csábításának, és kitartóan várunk, mert ezt moziban kell megnézni. Még mindig az Adrien Brody-s Sarah Polley-s génmanipulálgatós agylövésről van szó, és még mindig erősen reméljük, hogy A kocka rendezője valami egészen durva és ámulatba ejtő sztorit szállított le nekünk. Az emberi és állati DNS összekutyulásával megteremtett Dren mindenesetre a legpofásabb paralény, akit a Pán labirintusa óta láttunk.

* * *

Vespa
Rendező:
Groó Diana
Főszereplők: Tóth Sándor, Nyakó Júlia, Balogh Rudolf
Bemutató: szeptember 23.

 

Az érdekes témájú, de tökéletesnek távolról sem nevezhető Csoda Krakkóban után Groó Diana második nagyjátékfilmjében már érett, jó arányérzékű, az életszerű dialógusokra kihegyezett fülű író-rendezőként lép elénk. Filmje egy Isten háta mögötti falucskában élő cigány kisfiúról szól, aki csokipapírral robogót nyer, és egyedül elindul Budapestre, hogy a nyeremény átvétele ürügyén megkeresse az édesapját. Groó olyan finoman és kedves humorral festi le hőseit, hogy muszáj őket rögtön megszeretni, a tempó is remekül eltalált - szép kis film.

Olvasnivaló: kritikánk a filmről

* * *

Kolorádó Kid
Rendező:
Vágvölgyi B. András
Főszereplők: Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla, Gáspár Tibor
Bemutató: október 14.

Forrás: [origo]

Nem sok '56-os filmet láttunk eddig, amit szerettünk, Vágvölgyié viszont pont attól működik, hogy nem azzal a szándékkal vágott bele, hogy most aztán bemutatja a forradalom igazi arcát, hanem, hogy elmeséli egy érdekes figura történetét. Az élménykereső Kreuzer Béla Nagy Zsolt remek alakításában elevenedik meg, és a forradalomba keveredő csibész sztorija mögött csak a háttérben bomlik ki a forradalom és annak utórezgései. Az alkotók nagy hangsúlyt fektettek a korabeli szleng használatára, ami kifejezetten jópofa, a film egyetlen komolyabb hiányossága, hogy néhány jelenetben - amikor a történés helyett a színészek elmesélik a történést - tapintható, hogy túl kevés volt rá a pénz.

Olvasnivaló: kritikánk a filmről, interjúnk Vágvölgyi B. Andrással

* * *

Soul Kitchen (Soul Kitchen)
Rendező:
Fatih Akin
Főszereplők: Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu, Birol Ünel, Anna Bederke, Gryllus Dorka
Bemutató: október 21.

 

Aki a Fallal szemben óta ismeri Fatih Akint, lehet, hogy meglepődik, hogy a török-német rendező szünetelteti az intenzív nyomasztást, és most egy kifejezetten könnyed, aranyos vígjátékot csinált. Birol Ünel ezúttal egy lepukkant étterem szociopata séfjét alakítja, Moritz Bleibtreu meg a fájós hátú tulaj (Adam Bousdoukos) semmirekellő tesóját. És még csak ezután kerül képbe Gryllus Dorka mint kedves gyógytornász. Ha a filmet megnézve enni nem is támad kedvünk a Soul Kitchenben, a bohém hamburgi atmoszféra olyan erősen átjön, hogy egy buliestére mi is szívesen beugranánk, persze csak ha Bleibtreu DJ-zik.

* * *

Az amerikai (The American)
Rendező:
Anton Corbijn
Főszereplők: George Clooney, Thekla Reuten, Johan Leysen, Violante Placido
Bemutató: október 28.

 

A videoklip-rendező és fotós Anton Corbijn az Ian Curtisről szóló Control után második filmjében máris George Clooney-t rendezhette. Ha hihetünk a külföldi kritikáknak, Az amerikai egy nem mindennapos bérgyilkosos film, amely közelebb áll Jarmusch Az irányítás határai-jához, mint egy hollywoodi lövöldözős darabhoz. Mi a magunk részéről szívesen elnézzük Clooney-t, amint egy olasz falucskában kávézgat magányosan vagy fegyvereket szerel össze a hotelszobájában, abban pedig biztosan vagyunk, hogy a látványt tekintve csakis kényeztetésre számíthatunk.

* * *

Apacsok
Rendező:
Török Ferenc
Főszereplők: Csányi Sándor, Gazsó György, Szervét Tibor, Csomós Mari
Bemutató: november 4.

Forrás: [origo]

Török Ferenc saját színházi rendezéséből csinált (tévé)filmet, ami a remek előadás és Török legutóbbi hasonló próbálkozása, a Koccanás-tévéfilm ismeretében abszolút jó ötletnek tűnik. A két szálon futó - a nagypapa a 60-as években rendszerellenes módon indiánost játszik és ügynök lesz, a filmkészítő unoka pedig elkezdi feltárni a családi történetet - darab fő erénye, hogy az ügynökkérdést nem a politikai-társadalmi szintű megközelítés távolságtartásával vagy éppen bűnbakkereső attitűdjével vizsgálja, hanem emberi szinten, egyszerre húsbavágón és empátiával, amire magyar filmben még alig volt példa (a németek már megcsinálták A mások életé-t, nekünk még nem jött össze). Mindkét főszerepben Csányi Sándort láthatjuk, a különleges vizuális megoldásokért pedig Stark Attila és Gauder Áron felel.

Olvasnivaló: riportunk a film forgatásáról

* * *

A Serious Man
Rendező:
Joel és Ethan Coen
Főszereplők: Michael Stuhlbarg, Fred Melamed, Sari Lennick
Bemutató: november 4.


A Coen testvérek a vérfagyasztó Nem vénnek való vidék után megcsinálták a totál hibbant Égető bizonyíték-ot, ami után egy máshogyan, de szintén hibbant filmet rendeztek, ezt. Az A Serious Man zsidósan, melankolikusan, elkeseredetten, bizarrul hibbant. Egy olyan fickóról szól, akit mintha üldözne a sors, az életében minden rosszul sül el, ő pedig egyáltalán nem érti, hogy miért. Mi se értjük. Lehet, hogy a válasz a Bibliában rejlik? Könnyen elképzelhető, de az is lehet, hogy Coenék agytekervényeiben. Mindenesetre a film borzasztóan szórakoztató. És szomorú.

Olvasnivaló: duplakritikánk a filmről zsidó és nem zsidó szemszögből

* * *

Antikrisztus (Antichrist)
Rendező:
Lars von Trier
Főszereplők: Charlotte Gainsbourg, Willem Dafoe
Bemutató: november 18.

 

A tavalyi cannes-i filmfesztivál kedvenc botrányfilmje jó nagy csúszással, de csak megérkezik hozzánk is. Von Trier lenyűgözően őrült már megint: acélkékre vett képeken vezeti elő filmjét, ami sokáig misztikus thrillernek tűnik, aztán átmegy kínzós horrorba, a végén pedig kiderül, hogy egy döbbenetesen brutális pszichológiai drámát láttunk. Finnyásoknak nem való, de miután összekapartuk magunkat a padlóról, mi köszönjük meg a gyomorszájon rúgást.

Olvasnivaló: kritikánk a filmről

* * *

Tamara Drewe (Tamara Drewe)
Rendező:
Stephen Frears
Főszereplők: Gemma Arterton, Dominic Cooper, Roger Allam, Luke Evans
Bemutató: december 2.

 

Stephen Frearsnek fantasztikusan jó ízlése (A királynő) és kiváló, letagadhatatlanul brit humora van (Pop, csajok, satöbbi), és ebben a filmben mindkettő egyformán jól érvényesül. A Tamara Drewe egy napjainkban játszódó képregényen alapul, amelyben egy csúnya falusi lány (Gemma Arterton) immár sikeres, plasztikázott nőként tér vissza szülőfalujába, felborítva az ottani írókommuna tagjainak hormonháztartását és nyugodt hétköznapjait. Ilyen tökéletesen klappoló, lendületes és habkönnyű vígjátékot művészet összerakni - Frearsnek megint sikerült.

* * *

Rubber, a gumiabroncs (Rubber)
Rendező:
Quentin Dupieux
Főszereplők: Thomas F. Duffy, Cecelia Antoinette, Gaspard Augé, David Bowe
Bemutató: december 30.

 

Oké, hogy cikkünk címét mereven, szó szerint értelmezve a Rubber nem kerülhetett volna ide, mert nehéz lenne amellett érvelni, hogy ez a gyilkos gumiabroncsról szóló, tökkelütött film a filmes alapműveltség részét képezné, vagy hogy bármilyen okból feltétlenül látni kéne. Ugyanakkor ki ne akarna megnézni egy gyilkos gumiabroncsról szóló filmet?! Szerintünk legfeljebb besavanyodott, magát túl komolyan vevő, unalmas felnőttek utasítják el helyből a gyilkos gumiabroncs mint főhős létjogosultságát, úgyhogy ha nem pörögtél rá a gyilkos gumiabroncsra, javasoljuk, hogy nézz szépen magadba.

Olvasnivaló: kritikánk a filmről