Cannes: Pedofil a kollégád

2011.05.17. 0:43

Az osztrák Markus Schleinzer Michael című cannes-i versenyfilmjében nem az a különleges, hogy a pedofil főhőst mindennapi emberként ábrázolja. Elvégre nagyjából eddig is mindenki tudta, hogy a kollégája, szomszédja vagy akár a rokona is lehet pedofil rém, aki gyermeket tart fogságban a pincéjében. Főleg Ausztriában. Van valami iszonyatosan hideg manipuláció abban, hogy Schleinzer az első rendezésének témájául egy olyan aktualitást választott, amely az utóbbi időben többször is súlyosan csorbította nyugati szomszédunk hírnevét. Persze hiba lenne azt hinni, hogy egy új görög, a gazdasági válságról szóló film vagy egy magyar sajtószabadságot feszegető krimi rögtön zöld utat kapna a jövő évi versenyprogramba.

Forrás: cannes-i filmfesztivál
Michael | David Rauchenberger és Michael Futih

Az aktualitás kétségtelenül nem árt, de Schleinzer filmje sokkal komplexebb: elsőre szikár és tárgyilagos, mint egy részletes tévériport a pincéjében kisfiút rejtegető hivatalnokról, de pont visszafogottságával, minden ítéletet nélkülöző megközelítésével tudja igazán felzaklatni a nézőt. Sőt, egy-egy döbbenetesnek induló jelenet hirtelen elvágásával ravaszul hiányérzetet is hagy, a némileg nyitott befejezés miatt füttyögtek is sokan. A brutális témaválasztás ellenére a Michael helyenként izgalmas, sőt egyszer-egyszer még vicces is, ami nagyban köszönhető a két főszereplő finom és pontos játékának. Michael Futih és David Rauchenberger akár megosztott legjobb színészi díjban is részesülhet Robert De Niro zsűrijétől, bár a legtöbb nézőnek nem véletlenül az volt a legnagyobb fenntartása, hogy a megrontott kisfiút alakító gyerekszínész mely jeleneteknél volt ténylegesen jelen és felfogta-e miben vesz részt.

A Michael előzetese


Arról egyébként szó sincs, hogy Schleinzer feleslegesen sokkolná a közönséget. Amennyire egy ilyen téma esetében ez lehetséges, megmarad az ízlésesség tág határain belül. Egy jelenetet viszont senki sem fog elfelejteni, aki látta: a címszereplő fogvatartó szépen megterít vacsorához, majd tízéves rabja szórakoztatására előveszi a nemi szervét és egy horrorfilmből idéz: "Itt a farkam és itt a késem. Melyiket döfjem beléd?" A gyerek rezzenéstelen arccal és gondolkodás nélkül válaszol: "A kést." Ez a jelenet tökéletesen szemlélteti a film hányingerkeltő zsenialitását; elképesztően durva, de semmivel nem durvább, mint ami a valóságban megtörténhetett és a hírekben olvastunk róla.