Pater Sparrow: Ez volt a tanulópénzem

2011.06.23. 15:45

Pater Sparrow 1 című sci-fi-je két évvel ezelőtt nagy lendülettel tört be a filmes piacra: több díjat is elhozott a Filmszemlén, majd beutazta a világot, és nemzetközi fesztiválokon is sikerrel szerepelt. A rendező azonban nem elégedett a film utóéletével, és erről nemrég nyilatkozatot tett közzé a Facebookon, amelyben többek között azt írja, hogy az 1 hamarosan letölthető lesz a világ összes torrent-oldaláról, és emiatt "leírhatatlanul szomorú". Ezen felbuzdulva megkérdeztük tőle, miért nem jelent meg a filmje DVD-n, milyen harcokat vívott a producerrel, és mekkora a mozgástere egy elsőfilmes rendezőnek.

- Miért folyamodtál ehhez a módszerhez?

- Mert két év után reagálnom kellett azokra a megkeresésekre, amik a film DVD-megjelenésével kapcsolatban érkeztek hozzám. Nem láttam értelmét tovább annak, hogy húzzam az időt. De nem azért írtam, hogy ebből ügy legyen.

- Kik szorgalmazták a DVD-megjelenést?

- Van egy szűk kör a világban, akiket érdekel az 1 - vagy azért, mert látták fesztiválon, vagy azért, mert hallottak róla, és meg akarták nézni. Én meg eddig nem tudtam válaszolni arra, hogy ez hogyan volna lehetséges.

- Mennyiben múlt rajtad, hogy mi történik a filmeddel a moziforgalmazás után?

- Szerintem amit egy rendező megtehet azért, hogy a filmje DVD-re kerüljön, azt én megtettem. Elég erőteljesen próbáltam pedzegetni az ügyben kompetens produceri szinten, hogy meg kéne tenni ezt a lépést. És a mai napig nem értem, hogy miért nem történt meg. Úgy tűnik, erre a részükről semmilyen szándék nincs annak ellenére, hogy még olyan forgalmazót is találtam, amelyik saját költségén legyártotta és kiadta volna a lemezt, és az eladásból származó profitot eljuttatta volna a producernek.

- Melyik cég ilyen önzetlen?

- A DDK Produkciós Kiadó, amelyik úgy gondolta, hogy a film jól mutatna a portfóliójában.

- És konkrétan ki az a producer, akinek így sem éri meg?

- A film főproducere Kamondi Zoltán.

Magyar mozifilmek az utóbbi tíz évből, amik nem jelentek meg DVD-n
Groó Diana: Vespa
Pejó Róbert: Látogatás
Vecsernyés János: Emelet
Tarr Béla: A londoni férfi
Gothár Péter: Magyar szépség
Incze Ágnes: Randevú
Kamondi Zoltán: Dolina
Faur Anna: Csajok
Vranik Roland: Adás
Bollók Csaba: Iszka utazása
Maár Gyula: Töredék
Hajdu Szabolcs: Tamara

- Mit mondott neked, miért nem jelenhet meg a film?

- Ezt így sosem mondta, hogy nem jelenhet meg, csak az őt ért megkeresések általam érthetetlen üzleti szempontok mentén kudarcot vallottak. Ekkor léptem én, és álltam elő a DDK-val, de ugyanaz lett a kimenetele. Ő máshonnan közelít a kérdéshez, állítása szerint ebben az ügyben "már rég nem ért engem". Én sem értem őt, mert teljesen mindegy, miképpen adjuk ki, pénzt nem fog hozni. 2011-ben a DVD-forgalmazás Magyarországon nem az a terület, amiben pénz lenne. Egy ilyen speciális film eladásából pedig végképp olyan kevés folyhat be, hogy azon nem éri meg ügyeskedni. Ez igazából csak egy gesztus lenne azok felé, akiknek jelentett valamit ez a film. 2009-ben, amikor az 1 készült kilenc elsőfilm szerepelt a Filmszemlén. Ezek közül a legtöbb díjat mi kaptuk itthon és külföldön is. Bár rendhagyóbb mint a többieké, de szerintem ettől még megérdemli, amit a többi film megkapott: hogy megjelenhetett DVD-n.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

- De mégis mivel érvelt neked Kamondi? Miért nem engedi?

- Nem azért tettem ki ezt a szöveget a Facebook-ra, mert támadni akarom őt, és nyomatékosítani szeretném, hogy a film, és személy szerint én is rengeteget köszönhetek neki. Éppen ezért annak örülnék ha ezt a kérdést ő válaszolná meg, és nem nekem kéne őt tolmácsolnom. A film utóélete egy kérdőjel maradt bennem. Végül valahogy felkerült az internetre, de mivel a jogok nem az enyémek, én hivatalosan senkit nem buzdíthatok arra, hogy illegálisan töltse le. Mégis ha valaki itthon, vagy külföldön meg akarja nézni, nincs más lehetősége.

Megkértük az 1 producerét, Kamondi Zoltánt, hogy reagáljon Pater Sparrow nyilatkozatára:

"Magyarországon még nem kaptam szakmailag értékelhető ajánlatot a film DVD-kiadására. Érdekes módon Spanyolországból már igen, ahol hamarosan meg is fog jelenni a film DVD-n. Így hamarosan itthon is megjelenhet - spanyol felirattal. Én büszke vagyok erre a filmre, és örülök, hogy Zolit elindíthattam a pályán, sok sikert kívánok, és mindig drukkolni fogok neki, ha távolról is."


- Mennyibe kerül egy film DVD-megjelenése?

- Párszázezer forint, maximum egy millió, de akkor már óriási példányszámról beszélünk online terjesztésről, akár franchise-ról. Ha csilli-villi borítót szeretnénk, vagy még egy lemezt, sok extrával, akkor többet is lehet rá áldozni. De nekünk már volt egy screener lemezünk, amit a fesztiválokra küldtünk, ennek van borítója, menüje, vannak rajta extrák, például egy werkfilm - csak az a különbség, hogy az egészen megjelenik egy vízjel, és nem került kereskedelmi forgalomba.

- Szóval csak sokszorosítani kellett volna, és terjeszteni?

- Igen.

- Úgy tudom, ez került fel a torrentre is.

- Ezt nem tudom. A film egyszer lement a tévében is, és felkerült a videótárba, ott is meg lehet nézni, tehát a magyar verziója már féléve terjed.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

- Igazából nem is értem, miért olyan fontos manapság egy DVD-megjelenés.

- Szerintem sem olyan fontos. Ha lehetett volna, én abstart feltettem volna a filmet a honlapra, hogy onnan ingyen letölthető legyen. Szerintem is az a legjobb, ha egy film azonnal elérhetővé válik a létező összes csatornán, méghozzá ingyenesen. Ma már az emberek sokkal nagyobb százaléka tölt le filmeket, mint ahányan moziba járnak. És hamarabb is megtalálja a közönségét egy film az interneten - még úgy is, hogy az 1-et a címe miatt nem könnyű megtalálni.

- Tényleg, nem bántad meg ezt a címet?

- Nem. Sőt! Arról nem is beszélve, ha már a kalózkodásnál tartunk, hogy amíg a film nem készült el teljesen, és fontos volt, hogy ne kerüljön ki az illegális letöltő oldalakra, addig a 'rákereshetetlensége' védett meg minket.

Az 1 előzetese

- Elvileg az új rendszerben már nem történhet meg, ami veled: Andy Vajna azt mondta, hogy a Nemzeti Filmalap jobban odafigyel majd a forgalmazásra, és arra, hogy a filmeket a lehető legtöbb emberhez eljuttassák.

- Nem tudom, lehet, hogy az új rendszerben ez a filmem el sem készülhetne. Nem nagyon tudok mit kezdeni azzal a koncepcióval, hogy irtsuk ki a rossz filmeket, ezentúl csak jók készüljenek. Ez teljesen szubjektív. Szerintem például nem készült nálunk több rossz film az elmúlt években, mint bárhol máshol a világban, és jóval kevesebb pénzből dolgoztunk. Csoda, ami egyáltalán megvalósult. Igenis meglátszik egy filmen, hogy 24 napig forgatták, és nem 45 napon keresztül, hogy a forgatókönyvíró meg tud-e élni abból, hogy ír, és hogy kevés idő és pénz jut az utómunkára. Miközben mindannyian ugyanazon a platformon versenyzünk.

- Mekkora mozgástere van egy rendezőnek a producerével szemben?

- Jártam egy ügyvédnél a szerződésünkkel, aki gyakorlatilag azt mondta, hogy minden szerzői jogomról lemondtam. Még olyan pont is szerepelt a szerződésemben, hogy a jövőben feltalálandó hordozókon való megjelenés jogai felett is a gyártó cég rendelkezik. Persze amikor aláírtam, abból indultam ki, hogy közös érdekeink vannak, egyáltalán nem érdekelt sem a financiális sem a jogi részesedésem, mindenkiben bíztam, aki segített. Semmit sem tehetek, ez volt a tanulópénzem. Bár nem vigasztal, de más elsőfilmesektől is hallottam, hogy sok tanulsággal szolgál egy ilyen élmény. Az ember utána konkrétabban tudja, hogy kivel tud együtt dolgozni, mi a jó neki, mire van szüksége. Én például a jövőben inkább olyan producerrel szeretnék dolgozni, aki az én generációmból kerül ki. Nem akarom megint százszor végighallgatni, miért lehetetlen az, amit szeretnék. Mert most már tudom, hogy nem az, sőt, nagyon is lehetséges. Csak jobban kell akarni. Nekem is sikerült kiharcolni egy csomó mindent, például, hogy filmre forogjunk, hogy ennyi jónevű színészünk legyen, vagy a film befejezését, de emelett voltak olyan kompromisszumok is, amelyeket innen nézve már hülyeség volt megkötni. Tudom, hogy a kompromisszumok kikerülhetetlenek, de legközelebb csak olyan hibákat akarok elkövetni, amiket kizárólag magamnak tudok felróni.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]  

- Már meg is beszéltétek Kamondival, hogy köztetek ennyi volt?

- Tulajdonképpen igen, lévén, hogy nem is kommunikálunk, csak köszönünk egymásnak. De nem miattam, hanem mert ő nem azt a filmet szeretné velem megcsinálni, amit én akarok. Amikor elváltunk, akkor emiatt váltunk el, ő másképp látta volna jónak az én következő lépésemet. De most amúgy sem lépeget senki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK