David Yates: Megkönnyebbülés volt befejezni a Harry Pottert

2011.07.19. 18:58

A Harry Potter-széria az első négy filmhez három rendezőt használt el, David Yates viszont nem dőlt ki a Főnix Rendje után, és végigvitte a sorozatot. A rendező azért bevallja, hogy ő is elfáradt a végére, emellett elmeséli, hogyan kezelte a 3D-t, miért írta át Harry és Voldemort döntő összecsapását, és elárulja azt is, az utolsó film melyik jelenetét volt a legnehezebb leforgatni.

- Amikor végeztél az utolsó résszel, megkönnyebbültél, vagy inkább úgy érezted, csinálnál még négy filmet?

- Az igazat megvallva, mire eljutottam a Halál Ereklyéi második részének a végére, nagyon örültem, hogy befejeztük. Nagyon kemény munka megcsinálni ezeket a filmeket, nagyon összetettek. A Halál Ereklyéi-t egy egész télen, tavaszon és nyáron keresztül forgattuk, úgyhogy megkönnyebbülés volt befejezni. Azt hiszem, én azért bírtam tovább, mint a többiek, mert nagyon-nagyon élveztem ezt a világot. Sok energiát merítettem a munkatársaimból - Danből, Rupertből, Emmából, a stábból és a producerekből, akik mind remek emberek. És nem akartam én lenni az a rendező, aki a két középső filmet csinálta. Ráadásul a Félvér Herceg-nek, a Főnix Rendjé-nek és a Halál Ereklyéi első felének mind nyitott vége volt. Szerettem volna csinálni egy olyan filmet is, amelynek nagyszabású harmadik felvonása van, amely mindent lezár és elvarr. Szóval ezért maradtam.

Forrás: ecranlarge
Daniel Radcliffe és David Yates a Főnix Rendje forgatásán

- Mesélnél a film 3D-ssé alakításáról?

- Nagyon aggódtam miatta, de rájöttem, hogy meg tudom oldani elegánsan és szépen, úgy, hogy tényleg növelje a film élvezeti értékét. Egyszerűen sokkal nagyobb mélységgel dolgoztunk. Nagyon kevés dolog ugrik ki a képből, mert az szerintem eltereli a figyelmet a történetről. Úgy használtam a 3D-t, mint a zenét. A csendes, meghitt jeleneteknél alig van mélysége a képnek, a nagy, dinamikus jeleneteknél viszont nagy a mélység. Végig azt mondogattam a kollégáknak, hogy a 3D-nek a történetet kell támogatnia.

- Az utolsó filmnél éreztél nyomást amiatt, hogy biztosítanod kell a filmtörténetben betöltött helyét?

- Hű, ez jó kérdés. Mindig nagy a nyomás, amikor az ember filmet forgat, de itt különösen nagy volt amiatt, hogy a sorozat hagyatéka forgott kockán. Ha túl sokat töprengtem volna ezen, beleroppantam volna. Úgyhogy inkább mindennap bementem dolgozni, és igyekeztem a lehető legjobb filmet létrehozni anélkül, hogy azon gondolkodtam volna, milyen szerepet fog betölteni a filmtörténetben, vagy azon, hogy mit fognak szólni hozzá az emberek. Próbáltam a lehető legjobban elmesélni a történetet, és valószínűleg így küzdöttem meg a stresszel.

Forrás: ecranlarge
Michael Gambon és David Yates a Főnix Rendje forgatásán

- Melyik volt a legnehezebb jelenet, és melyikre vagy a legbüszkébb?

- Sok jelenetet szeretek a filmben, de amit nagyon élveztem, és amire a legbüszkébb vagyok, az a végén a King's Crosson játszódó jelenet. Számomra nagyon megható. Igazából nincs benne varázslat, mégis nagyon varázslatos. A legnehezebb pedig a Gringotts bank széfje volt. Meglepő módon nem látszik rajta, hogy milyen nehéz volt felvenni, de egy hidraulikus padlót kellett terveznünk abba a kicsi helyiségbe a három szereplővel, amely megemeli a kincseket, amikor osztódni kezdenek. És a kameráknak is helyet kellett találnunk azon a zárt helyen. Hónapokig tartott megtervezni, holott a jelenet alig két és fél perces. Nem volt egyszerű.

- Hogyan döntötted el, hogy milyen hosszú lesz a film? Lesznek kimaradt jelenetek a DVD-n?

- Igen, rengeteg pluszjelentünk van a DVD-hez. Sosem döntjük el, hogy ez most háromórás vagy kétórás vagy kilencvenperces lesz. Olyan hosszúnak kell lennie, hogy pont jónak tűnjön, amikor megnézed a sötétben. Ez határozza meg a film hosszát. És ez a film kétórásan tűnt megfelelő hosszúságúnak és ritmusúnak. De eltettük az összes kivágott részt a DVD-hez.

Forrás: ecranlarge
David Yates, Daniel Radcliffe és Bonnie Wright a Félvér Herceg forgatásán

- Elmondanád, miért döntöttél úgy, hogy Harry és Voldemort párharcát elnyújtod?

- A könyvben a nagyteremben kergetőznek a diákok szeme láttára, de én az egész iskolára ki akartam terjeszteni a harcukat, mert úgy gondoltam, nagyon jól mutatna, ha a romok közt küzdenének az iskola különböző pontjain. Egy nap a warwickshire-i kertemben ültem, és azon tűnődtem, mivel tehetném tartalmasabbá a jelenetet, mert két fickó, aki folyamatosan küzd egymással, egy idő után unalmassá válik. És kitaláltam, hogy Harry nézzen Voldemort szemébe, és rántsa le magával a mélységbe. Ez volt a Heuréka-pillanatom egy vasárnap a kertben, teázás közben. Úgy éreztem, nagyon szép, hátborzongató és kifejező lesz, ha ez a két figura együtt hullik alá a mélybe, ahol furcsán összekapcsolódnak.

- Mi lesz a következő munkád?

- Valami sokkal kisebb léptékű. Őrültség lenne megint belevágni egy blockbusterbe. Úgyhogy, ha nem is egy egészen picike filmet, de egy kisebb filmet csinálok legközelebb. Több remek forgatókönyvem is van. Az a jó a Harry Potter-ben, hogy egyszerre thriller, vígjáték, horror és akciófilm, úgyhogy most küldenek nekem vígjáték-, akció-, thrillerforgatókönyveket is, mindenfélét, amit csak el lehet képzelni. Még nem döntöttem el, melyiket választom.

Forrás: ecranlarge
David Yates a Félvér Herceg forgatásán

- Mit szeretnél, mit vigyen haza a néző az utolsó filmből?

- Azt az érzést, hogy bezárult a kör, egy tízéves utazás kielégítő, de megrendítő véget ért. Amikor Chicagóban tesztvetítést tartottunk a filmből, volt egy fiatal lány, aki csak egyetlen dolgot írt utána a papírjára. Nem kritizált semmit, csak annyit írt: "Viszlát, gyerekkor!". Számomra ez összefoglalja a lényeget.

----
Az angol nyelvű interjút a Harry Potter és a Halál Ereklyéi-t forgalmazó InterCom bocsátotta rendelkezésünkre. Fordította: Bujdosó Bori.