Kéjvágyó hóember és lángoló bébi - a kedvenc Pixar-rövidfilmjeink

2011.08.02. 17:23

Ha a Pixarról van szó, az egész estés rajzfilmek jutnak először eszünkbe, pedig a cég rövid műfajban is zseniális. Kezdetben a kisfilmeket ugródeszkának használták a kísérletezéshez, egy idő után azonban a nagyfilmeket kísérő pár perces animációk olyanok lettek, mint az ínyenc előétel a nagyvonalú étteremben. Bizonyítják, hogy itt még erre sem sajnálják a kreatív energiákat. A Pixar a múlt héten, a Verdák második része előtt mutatta be huszadik rövidfilmjét, ennek örömére megmutatjuk nektek, nekünk melyek voltak a kedvenceink a húszból.

10. Luxo Jr. (1986)

Mai szemmel jókat lehet derülni a Pixar korai kisfilmjein. Kifejezetten taszító a bájgúnár kalapos tücsök az André & Wally B kalandjai-ban (1984) vagy a ráncos csecsemő a Bádogbábu-ban (Tin Toy, 1988), de nélkülük megszületett volna-e a Toy Story (1995) vagy az Egy bogár élete (1998)? Valószínűleg nem.

A korai műremekek közül a mozgékony és játékos kislámpát bírjuk a legjobban. Egyszerű történet és szerethető szereplők teszik vonzóvá az alig háromperces kisfilmet, amelyben már megmutatkozik a Pixar fő erőssége: egy jól kitalált mozgással a leglélektelenebb tárgyat is érző emberként tudják megjeleníteni. A nagylámpa szülőkre jellemző elnézéssel csóválja a buráját az izgága kislámpa ugrándozásait nézve. A film Oscar-jelölést hozott, és bevonult a halhatatlanságba: a cég logójában is ugyanez a lámpa kalapálja bele az "i"-t a földbe. (A kisfilmet csak a Toy Story 2 előtt mutatták be a mozikban, 13 évvel később.)

9. Hopszahopp (Boundin', 2003)

A túlpörgött birka egy váratlan nyírás után depresszióba esik, de a nagy talpú, nyegle szarvasnyúl visszarázza az életbe. Bárgyú mese, de a Pixar alkotói itt használták ki legjobban a rövid műfajnak azt az előnyét, hogy a pár perces hosszt a két-három éves gyerekek is könnyedén be tudják fogadni. Kisgyerekbarát mozi vibráló színekkel és zenés rímekkel, a felnőttek abszurd szürrealizmusa miatt bírhatják. A hihetetlen család előtt mutatták be a mozikban.

8. Geri sakkozik (Geri's Game, 1997)

A legkülönösebb és leghátborzongatóbb Pixar-film, de valamiért őrült, gerontofil humora hosszú időre befészkeli magát az ember fejébe. Skizofrén mese egy magányos bácsiról, akinek legnagyobb kincse a műfogsora. A gyönyörű őszi képek, a finoman faragott sakkbábuk és a bácsi szomorú ráncai költői magasságokba emelik ezt a pár percet. A hangvétel olyan borongós, mintha nem is a Disney-Pixar készítette volna, hanem mondjuk A belleville-i randevú búsfanyar rendezője, Sylvain Chomet. A három Oscar-díjas Pixar-kisfilm közül ez az egyik. (A másik kettő a Madarak a dróton és a Bádogbábu: a Bádogbábu a Toy Story kezdetleges előképe, amelyet valószínűleg akkor forradalmi újításai miatt díjaztak; a Madarak a dróton sokak kedvence, nekünk túl szimplának és bosszúszomjasnak tűnt.)

7. Barátod, a patkány (Your Friend the Rat, 2007)

A Pixar második egész estés filmje óta mutat be rövidfilmeket az évente gyártott nagy mozi előtt. A negyedik filmtől kezdve (ez volt a Szörny Rt.) többet is: az egyik maradt továbbra is teljesen különálló sztori, de innentől kezdve egy vagy több olyan filmet is készítettek, amely az egész estés film egy szereplőjét vagy szituációját meséli tovább. A Barátod, a patkány a L'ecsó mellé készült oktatófilm, amelyben a két főszereplő patkány, Remy és Emile adja elő az elnyomott patkányok világtörténetét. Ellenállhatatlanul vicces megismerni a szőrös rágcsálók nézőpontját, és külön lehengerlő a filmben, hogy minden korrekt benne a latin nevektől kezdve a mitológiai utalásokig. Képileg talán a legsokszínűbb Pixar-film, félpercenként más animációs technikát használnak. A két rágcsáló 3D-ben hadonászik az iskolai tábla előtt, a magyarázó illusztráció azonban különböző 2D-s technológiák segítségével (stopmotion, rajz stb.) készült.

6. Presto (2008)

A rátarti bűvész és a sértődött nyúl közös jelenete klasszikus Tom és Jerry-történet. Pont ugyanúgy ütik-vágják, szeletelik, agyabugyálják és csépelik egymást, mint a felbőszült Tom és a röhögő Jerry. Ebben a kisfilmben a nyúl játssza a rafináltat, bár itt kicsit másképp alakul a történet. A nyúl megsajnálja a szétvert bűvészt, meg is lesz a jutalma, előrelép a karrierjében. A Wall-E előtt mutatták be ezt a kisfilmet, kis kompakt mestermű, amelyet főleg azért szeretünk nagyon, mert közben gyerekkori emlékek tolulnak fel (a Tom és Jerry miatt).

5. Nippfelkelés (Knick Knack 1989)

Kevésbé ismert kisfilm, egy kicsit talán szomorú a vége is, de éppolyan zseniális, mint a lista többi szereplője. A szünidei szuvenírek párhuzamos életét bemutató kisfilm hat évvel a Toy Story előtt készült, de már 3D-ben, hasonló ötletet felhasználva. A kéjvágyó hóember megveszekedetten próbál kiszabadulni hógömb-börtönéből, nem sok sikerrel, viszont Bobby McFerrin dudorászik kísérletezései alatt. Vicces, hogy John Lasseter rendező a női szereplők mellméretét utólag némileg szerényebbre szabta, amikor a kisfilm a Némó nyomában mellett megjelent DVD-n.

4. BURN-E (2008) & Mike új autója (2002)

Mindkettő úgy zseniális, ahogy van. Legfőbb pozitívumuk ugyanaz: mielőtt véget érne a mozi varázsa, kapsz még egy kicsit a filmből. Levezetés, mint a cédén a bónusz track; viszont valószínűleg kevésbé élvezetes annak, aki nem látta hozzá a filmet.

BURN-E egy kis villanyszerelő robotról szól, aki pár másodpercre tűnt csak fel a WALL-E-ben, most viszont megtudjuk, mi történt vele egész idő alatt. Végtelenül ironikus, ahogy a WALL-E főbb történései elzúgnak a háttérben, miközben a kis robot a saját kis lámpájával bíbelődik reménytelenül.

Mike új autójá-t nem vetítették mozikban, csak a DVD-n van rajta. Nem túl trükkös sztori, Mike és Sully közös erővel tönkreteszik az új hatkerekű szuperjárgányt, hogy aztán gyalog induljanak munkába. Vesszenek az új kütyük. Imádtuk a Szörny Rt.-t, valamint minden Szörny Rt.-vel kapcsolatos dolgot, így főszereplőit is elnéznénk akárhány filmben.

3. Furi-támadás (Jack Jack Attack, 2005)

A hihetetlen család-hoz készült kisfilmben az idegösszeomláson túlesett bébiszitter számol be az FBI-nak arról, hogyan mondott csődöt a különleges képességekkel bíró pelenkás szuperhős-csemetével. Az egész jelenet nagyszerű, de a legviccesebb pillanat, amikor Kari, a bébiszitter karikás szemmel alszik a széken egy poroltóval, és már automatikusan fújdogálja a gyereket. Csak pár kocka került bele a filmbe, a teljes jelenet rövidfilmként a DVD-n debütált.

2. Nappal és éjszaka (Night & Day, 2010)

Meglepően filozofikus mű a Pixar stúdióból. Wayne Dyer, számos önsegítő könyv és elmélet szerzője ihlette (külön vetítést is tartottak neki köszönetképpen!), de a film nem ezért jó. Frappánsak a kiválasztott nappali és éjszakai jelenetek (főleg a medencés lányokkal való viccelődés), és persze lehengerlően izgalmas az ötlet, ahogy a két elvont fogalom, a Nappal és az Éjszaka vizuálisan megjelenik, összeverekszik, majd megbékül. Mint a legtöbb Pixar-film, ez is tele van ezernyi apró képi ötlettel, például a forrás csobogása jelenti a Nappal reggeli pisilését, a vonyító farkas az Éjszaka vonzalmát a napozó lány iránt.

1. Kissé felhős (Partly Cloudy, 2009)

A legszuperebb, a legmeghatóbb, a legviccesebb, a legszeretnivalóbb. Bájos, de nem gejl; gyermeki, de nem gyermeteg - szóval telitalálat. Amikor véget ér (alig hat perc), azt sajnálod, miért nem csináltak belőle egész estés rajzfilmet. A Pixar alkotóinak az a képessége, hogy pár perc alatt eleven, összetett karaktereket skiccelnek fel, semelyik más kisfilmben nem ennyire nyilvánvaló, mint a Kissé felhős-ben. Töredék idő alatt éppen annyira kedves és szeretnivaló hősöket ismerünk meg, mint akármelyik egész estés Pixar-filmben. A gólyák szorgalmasan hordják a földre a kendőbe bugyolált újszülötteket, akiket a felhők formáznak meg. Ugrándoznak a cuki kisállatok, gügyögnek a babák, csak egy bumfordi szürke felhőnek nem sikerül mást összegyúrnia, csak szúrós sünt, harapós krokodilt, cápát. Az ő gólyája emiatt egy kissé viharvert, de mindhalálig lojális. Közben azt is megtudjuk, hogyan születik a vihar.