Valamiért meleg lett Ewan McGregor apja

2011.08.03. 19:39

Az Ujj-függő rendezője, Mike Mills, a Becstelen brigantyk tökös francia hősnője, Mélanie Laurent és a Trainspotting óta folyamatosan izgalmas szerepválasztásokkal előálló Ewan McGregor a Filmklub nagy kedvencei közé tartoznak, így nem csoda, hogy nem vártunk az örökkévalóságig a Beginners magyar bemutatójára, hanem az első adandó alkalommal lecsaptunk rá egy nyugat-európai moziban.

Sokak számára a mozis nyár képregény-adaptációkat és fergeteges komédiákat jelent, így a függetlenfilm-forgalmazók világszerte visszahúzódnak a hidegebb napokig és a díjszezonra tartogatják favoritjaikat. Évről-évre mégis akad pár meglepetéssiker az amerikai mozikban, ami pont a transformerek és űrlények ellenében tudja befogni azt a kevés mozinézőt, aki az agysejtjeit nyáron is hajlandó igénybe venni. Ilyen körülmények között tört ki tavaly nyáron A gyerekek jól vannak vagy a Winter's Bone - A hallgatás törvénye és végül legjobb film Oscar-jelölésekig vitték. Szerencsés esetben hasonló sors várhat Mike Mills második egészestés filmjére, a Beginners-re is, hiszen az új Woody Allen film (Midnight in Paris) mellett idén nyáron ez a film nyújtotta az egyetlen épkézláb alternatívát az amerikai és nyugat-európai mozikban. Magyar bemutatóról egyelőre sajnos nem tudunk, de szólunk előre, hogy érdemes várni.

A videoklipek rendezésével feltűnt Mike Mills első filmjét, az Ujj-függő-t (Thumbsucker) imádtuk, mert a gyakran ugyanazon témákhoz nyúló amerikai indie-film terepen belül nem hasonlított semmi másra és parádés alakításokat vonultatott fel Keanu Reeves-től, Tilda Swintontól és az akkor nagy reménységnek tartott Lou Taylor Puccitól. A fesztiválsikerek után a forgalmazást eléggé elbénázták, így sajnos elmaradt a nagy áttörés.

A Beginners esetében úgy tűnik, jobb a helyzet, pedig Mills nem tett alkotói kompromisszumokat; ez a film is úgy vicces, hogy közben baromi szomorú is és a karaktereket legszívesebben átölelnénk egy-egy jelenet láttán, hogy ne fájjon nekik annyira az élet. Ez különösen a főhősre, Oliverre (Ewan McGregor) igaz, akinek tartósan kicsúszik a lába alól a talaj, miután anyja halála után aggastyán apja bejelenti, hogy egész életében meleg volt, majd mire épp keblére ölelné újdonsült szexuális szabadságát, ő is meghal. A történet ugrál az időben, amint Oliver visszaemlékszik apja (Christopher Plummer) utolsó hónapjaira, miközben egy kedvesen kattant francia lány (Mélanie Laurent) segítségével próbál kilábalni a letargiából.

Forrás: [origo]
Beginners | Christopher Plummer és Ewan McGregor

Ewan McGregor nagyon szerethető színész és jól válogatott rendezőket a Danny Boyle-nak köszönhető dupla áttörése (Sekély sírhant, Trainspotting) óta, de ilyen sebezhetőnek és hitelesnek még sose láthattuk a vásznon. Minden rezdülésén érezhető, hogy ez a srác teljesen megtorpant a felnőtté válásban és alapjaiban kérdőjelezte meg saját identitását a szülők titka miatt. A dramaturgia ezért nem is próbálja túlmagyarázni, hogy miért képtelen tartós elkötelezettségre és miért indul eleve neki eleve bukásra számítva a Mélanie Laurent karakterével bimbózó kapcsolatának. A rendező és színésze tökéletes együttműködésben hozza létre egy érdekes karakter finom jellemábrázolását és ennek köszönhetően nem ül le soha ez az alapvetően keserédes kis film.
 
A hab a tortán Christopher Plummer játéka, aki 82 évesen kisebbfajta kései karrier-reneszánszot él meg és már most biztosra vehető, hogy ha valakire emlékezni fognak a Beginners-ből az év végi díjkiosztókon, az ő lesz. Ügyesen kerüli a meleg karakterek kliséit, így teljesen hihető lesz a figurája által átélt kései szexuális ébredés. Kevésbé szerencsés választás a Vészhelyzet Kovac dokijaként megismert Goran Visnjic az apuka fiatalabb partnereként, mert a némileg elcsúfított külsejét túljátszással kompenzálja. Összességében azonban a meleg vonulattal kapcsolatban nincs semmi probléma, teljesen átgondoltan és kidolgozottan támasztja alá a főhős jellemfejlődését.

Forrás: [origo]
Beginners | Goran Visnjic ésChristopher Plummer


Ugyanez sajnos nem mondható el a szerelmi szálról. McGregor és Laurent között működik az összhang, de karaktereik néha annyira sületlenségeket művelnek, hogy az egy Miranda July-filmnek is becsületére válhatna. De ki az a Miranda July? - kérdezhetik sokan, főleg, hogy eddig csak két filmet rendezett, melyek közül a magyar nézőknek esetleg a Te meg én, és minden ismerősünk mondhat valamit. July nem mellesleg Mike Mills felesége, így kevésbé meglepő, hogy befolyásolják egymást, de egy olyan idegesítő modorosság lengi át July stílusát, ami egyáltalán nem hiányzott Mills filmjeibe. Más amerikai rendezőknél is visszaköszönnek különc, de menő karakterek, de Mesterházy Lili kolléganőm tökéletesen megragadta ezt az erőltetettséget a Te meg én, és minden ismerősünk-ről írt kritikájában: "A karakterek ártalmatlanok, édesek és zizik - ez egy olyan szó, amit általában nem használok, de a rendezőnő biztos imádná, ha értene magyarul. A legzizibb karakter maga az egyébként médiaművész July, aki (...) egy boltban úgy próbálja felhívni magára a kiszemelt férfi figyelmét, hogy két fehér zoknit akaszt a fülére. Istenem."

Forrás: [origo]
Beginners | Mélanie Laurent és Ewan McGregor

Ez a ziziség rondít bele egyedül a Beginners-be: az olyan képtelen ötletek, hogy a párocska tagjai két napig beszéd nélkül kommunikálnak vagy görkorival közlekednek a lakásban (a feliratokban beszélő cuki kutyáról nem is beszélve), aláássák az apa-fiú szál és a fiú jellemfejlődésének hitelességét. Kicsit olyan, mintha Millsnek két filmre elegendő bolondos ötlete lett volna és mindet ráöntötte az erős, önéletrajzi elemekből építkező alaptörténetre. A mérleg mégis pozitív, a film egyedisége és őszintesége kerekedik felül.

--------------- 

A Beginners-t már játsszák az amerikai, brit, német és francia mozik, mi a luxembourgi Utopia moziban láttuk.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK