Már a mellbimbó sem igazi (18+)

2011.08.25. 1:03

Sokan felháborodtak a csaláson, amikor megtudták, hogy Jessica Alba igazából nem volt meztelen a Machete című filmben, és valójában Olivia Wilde sem mutatta meg a mellét a Testcserében. Régebben testdublőrrel csaltak, a számítógépes grafika azonban már elég fejlett ahhoz, hogy észrevétlenül lehessen manipulálni a színésznők testrészeit. Van-e értelme a digitális meztelenkedésnek, és jogos-e a felzúdulás miatta?

Az Egyesült Államokban pár hete bemutatott Testcsere című komédia kapcsán a film fő témájánál, Ryan Reynolds és Jason Bateman testcseréjénél sokkal jobban izgatta a közvéleményt a film női főszereplőinek, Olivia Wilde-nak és Leslie Mann-nek a mellcseréje. Történt ugyanis - Olivia Wilde elmesélése szerint -, hogy egy jelenetben, amiben a színésznő félig fedetlen keblekkel mutatkozik, Reynolds úgy mozdult, hogy kivillant Wilde mellbimbója, aminek az eredeti elképzelés szerint a férfi színész takarásában kellett volna maradnia.

Leslie Mann és Olivia Wilde mellvillantása a Testcseré-ben

Pontosabban nem is Wilde mellbimbója kandikált ki, hanem az azt takaró tapasz. Forgatásokon általában ilyet viselnek a színésznők a meztelen jeleneteknél, egyrészt, hogy ne legyenek teljesen meztelenek az egész stáb előtt, másrészt, hogy trükkös rendezők véletlenül se dönthessenek úgy utólag, hogy mégis meg akarják mutatni a színésznő mellét a jelenetben. Régebben legalábbis így volt, ma viszont már a digitális technikának köszönhetően könnyedén retusálható a tapasz, és a helyére beilleszthető a tetszés szerinti mellbimbó. Wilde-nál is ezt a megoldást választották a filmesek, de erről korrekt módon értesítették, sőt átküldtek neki hét különböző mellbimbó-változatot, hogy ő választhasson közülük.

Wilde a Cowboyok és űrlények-ben is műmeztelen: abban a jelenetben, amikor csupaszon mutatják, valójában utólag, digitálisan tüntették el róla a ruhát. A színésznőnek egyébként nincs ellenére a meztelenkedés, legalábbis régebben nem volt: a 2006-os Alpha Dog-ban nem szégyellte megmutatni igazi mellbimbóit. Viszont az sem meglepő, hogy ma már nem hajlandó erre: általában jellemző, hogy miután híresek lesznek, azok a színésznők sem vállalnak többé meztelen jelenetet, akik karrierjük elején még simán levetkőztek a kamera előtt.

Forrás: [origo]
Leslie Mann és digitális mellei a Testcsere két jelenetében

Leslie Mann-nél bonyolultabb volt a helyzet, ugyanis a teljes melle látszik a Testcsere két jelenetében is, viszont Mann sosem hajlandó meztelenkedni a vásznon. Már karrierje kezdetén, az 1996-os Az utolsó emberig című Bruce Willis-filmben sem akarta megmutatni a mellét, de akkor még nem volt olyan fejlett a digitális technika, mint manapság, ezért testszínű tapasszal takarta el a melle egy részét, ami látszik is a filmben. Bár nem mondta ki, hogy a Testcseré-ben digitálisan rajzoltak neki melleket, egy interjúban lényegében elismerte a dolgot, amikor úgy nyilatkozott, hogy "nehéz nagyobb melleket növeszteni, de én képes vagyok rá".

Wilde és Mann digitális mellmutogatásánál is nagyobb vihart kavart, amikor tavaly kiderült, hogy Robert Dodriguez Macheté-jének zuhanyzós jelenetében az oldalról látható Jessica Alba valójában nem meztelen: digitális utómunka során távolították el róla a szűk fehérneműt, amit a forgatáson viselt (és ha már hozzányúltak, a hasát is feszesebbre vették kicsit). A nézők egy része becsapva érezte magát, a Slashfilm nevű filmes blog egyik szerzője pedig egyenesen odáig merészkedett, hogy kijelentette, egy színész alakítása nem lehet ugyanolyan hiteles, ha csak elképzeli, hogy meztelen, mintha tényleg meztelenül áll a kamera elé. Ez persze vitatható, hiszen egy jó színész ennél lényegesen komplexebb elképzelt dolgokat is képes hitelesen ábrázolni, a felháborodás valamelyest mégis érthető.

Jessica Alba zuhanyozik a Macheté-ben

A filmben ugyanis nyilván nem volt művészileg indokolt a meztelenkedés, csupán azt szolgálta, hogy több tizenéves srác váltson rá jegyet. Ha pedig az alkotók ilyen megfontolásból tesznek a filmjükbe pucér mellet és feneket, a néző talán joggal várhatja el, hogy a pénzéért igazi pucérkodást kapjon. Albától egyébként fölösleges ezt remélni: a katolikus neveltetésű színésznő egyik filmjében sem vetkőzik le teljesen, a szintén tavalyi The Killer Inside Me-ban például fenékdublőrt alkalmazott. A fehérnemű kiretusálásának nyilvánosságra kerülése után szóvivője nyilatkozatot is kiadott, mely szerint ez volt a legjobb megoldás arra, hogy Rodriguez elképzelése is megvalósuljon, de Alba is tarthassa magát az elveihez.

A Machete-ügy több érdekes kérdést is felvet. Egyrészt nem teljesen világos, hogy azt a színésznőt, aki nem akarja megmutatni az intim részeit a nézőknek, miért nem zavarja, hogy a közönség azt hiszi, hogy látta az intim részeit? Ami pedig a közönség morgolódását illeti, nem mindegy, hogy igazi vagy CGI-mellet látunk, ha valósnak tűnik? Amíg az emberek nem tudják, hogy becsapták őket, addig remekül elvannak az illúzióval, de amikor fény derül a stiklire, jön a felháborodás. Nem meztelenkedést érintett ugyan, de remek példa erre a Fekete hattyú-val kapcsolatos vihar a biliben, amikor Natalie Portman testdublőre és a film alkotói a sajtóban üzengettek egymásnak arról, hogy a film táncjeleneteinek hány százalékában látható Portman és hányban a dublőr (a dublőr szerint 95%-ban ő látható, Darren Aronofsky rendező szerint 90%-ban Portman).

Forrás: [origo]
A Micsoda nő! plakátja Julia Roberts fejével és Donna Scoggins testével

Az igazság az, hogy Hollywood rendszeresen átver minket a meztelenkedéssel, és ez sokkal régebben kezdődött, mint hogy a számítógépes trükkök elérték volna a CGI-mellbimbóhoz szükséges kifinomultságot. Amit ma legegyszerűbb számítógépes korrekcióval megoldani, ahhoz korábban testdublőrt használtak. A Micsoda nő! plakátján például egy Donna Scoggins nevű nő teste látható Julia Roberts feje alatt, a film elején pedig az öltözködő Julia Roberts valójában nem is Julia Roberts, hanem Shelley Michelle, aki Kim Basinger lábdublőrjeként kezdte a karrierjét a Marslakó a mostohám-ban, később pedig Barbra Streisand lába helyett is beugrott a Hullámok hercegé-be. Hogy miért kellett az amúgy sem éppen formátlan Roberts, Basinger és Streisand egy-egy testrészét kiváltani? Okolhatjuk az egészségtelenül tökéletes nőképet, amit Hollywood sugároz. Ahol még Roberts hosszú lábai sem elég hosszúak, ott már tényleg nem stimmel valami.

Julia Roberts és testdublőre öltözik a Micsoda nő!-ben

Ami a hitelességet illeti, e szerző szerint a testdublőr vagy a CGI legtöbbször észrevehetetlen használata sokkal kevésbé illúzióromboló, mint a kényeskedő sztárok, akik tesznek a hitelességre, és néha akkor sem hajlandók levetkőzni vagy csókolózni, amikor indokolt lenne. Julia Robertsnél maradva: hány béna műpuszit láttunk már a színésznőtől, aki sorban játszotta a főszerepeket romantikus filmekben, de általában nem hajlandó igaziból csókolózni? És hányszor láttuk a Szex és New York-ban Sarah Jessica Parkert melltartóban szerelmeskedni? Az ilyesmi sokkal inkább hiteltelenít egy filmet, mint a láthatatlan csalás, szedjék csak le digitálisan utólag azt a melltartót.

Forrás: [origo]
Angelina Jolie a Beowulf-ban

Férfiak esetében kevésbé tabu az utólagos feljavítás. Nicolas Cage ugyan sokat edzett, hogy formában legyen A szellemlovas-hoz, azért a hasizmaira még feltűnően rásegítettek CGI-jal is. A motion capture technikával készült Beowulf-nál pedig különösen nehéz lett volna titkolni, hogy a pocakos Ray Winstone csak az arcát adta a főhős megformálásához, a testét egy daliásabb legényről mintázták. Az viszont már nem annyira köztudott, hogy ugyanez történt a filmben Angelina Jolie-val is (aki egyébként terhes volt a forgatás idején): figurája testét egy Rachel Bernstein nevű fehérneműmodell szolgáltatta. Szóval, aki eddig azt hitte, hogy Jolie animált melleit nézte a filmben, annak most csalódnia kell (az igaziak egyébként számos filmben megtekinthetők, például a Giá-ban és az Eredendő bűn-ben is).

----------

Nyomulunk a Facebookon is. Lájkolj minket, hogy minél több lájkolónk legyen!