William Friedkin a Killer Joe című brutálisan vicces filmjével bebizonyította, hogy hetvenhat évesen is tud még meglepetéseket okozni. Friedkin a hetvenes évek közepén volt pályájának csúcsán, az ebben az időszakban készült Francia kapcsolat vagy Az ördögűző zsenialitását senki nem kérdőjelezné meg. Az utóbbi két évtizedben mindössze négy filmet rendezett: az 1995-ös Jade az akkortájt divatos erotikus thrillerek egyik legügyetlenebb darabja volt, az öt évvel később készült A bevetés szabályai és a 2003-as Veszett vad sem lett senkinek a kedvenc filmje (az utóbbi még csúnyán meg is bukott), a 2006-os Bug című alkotás ugyan elég őrült volt ahhoz, hogy szerezzen magának pár fanatikus rajongót, de különösebb vizet az sem zavart. A velencei filmfesztivál versenyprogramjában csütörtökön bemutatott Killer Joe-t azonban nyugodtan nevezhetjük Friedkin visszatérésének.

Emile Hirsch és William Friedkin a Killer Joe velencei díszbemutatóján

A Killer Joe egy tökéletesen stílben tartott neo-noir, ami egyszerre kőkemény és elképesztően szórakoztató. Az ilyen filmek úgy épülnek fel, hogy egy vagy több, morális szempontból eleve gyenge lábakon álló figura a könnyű meggazdagodás reményében igazi gaztettre (általában gyilkosságra) szánja rá magát, majd váratlanul szembe találkozik egy nála erősebb és megátalkodottabb személlyel, aki igényt tart a frissen megszerzett pénzre. A történet végén vagy az összes szereplő meghal, vagy amelyik életben marad, az sem találja meg a számítását. A műfaj további jellemzője, hogy általában egy-egy jól sikerült alkotásra (Véresen egyszerű, Red Rock West, The Killer Inside Me) száz elhibázott jut. A Killer Joe a legjobbak közül való.

Killer Joe | Emile Hirsch és Matthew McConaughey

A cselekményt egy 6000 dolláros tartozás indítja be. Ennyivel lóg Chris (Emile Hirsch) egy rosszarcú gengszternek, és mivel már sürget a határidő, kitalálja, hogy el kéne tenni láb alól az anyját, mivel az ő halála után jelentős összeget fizetne a biztosító. Chris szövetkezik a végtelenül ostoba apjával (Thomas Haden Church) és annak számító új nejével (Gina Gershon), és együtt felbérelnek egy Joe Cooper nevű rendőrt (Matthew McConaughey), alias Killer Joe-t a gyilkosság végrehajtására. A sima modorú bérgyilkos-zsaru mindig előre kéri a fizetségét, de mivel a megbízóknak egy vasuk sincs, Joe zálog gyanánt egy időre magához veszi Chris kishúgát (Juno Temple) - főleg szexuális használatra. Sejthető, hogy nem a tervek szerint alakulnak a dolgok.

Killer Joe | Emile Hirsch, Gina Gershon, Thomas Haden Church, Juno Temple

A színészek láthatóan megbecsülték a lehetőséget, hogy egy ilyen ízes alapanyag került a kezük közé (a remek forgatókönyvet a Pulitzer-díjas Tracy Letts írta azonos című színdarabja alapján), mert mindenki a csúcsformáját hozza. Thomas Haden Church összes megmozdulása nagyon vicces, Emile Hirsch pont a megfelelő mértékben tenyérbemászó, Gina Gershon pedig körülbelül a Fülledtség (1996) óta nem volt ennyire jó.

Az igazi reveláció azonban Matthew McConaughey a címszerepben. Időről-időre megvillantja a kifogástalanul udvarias bérgyilkosban lakó állatot, hogy majd aztán a fináléban félelmetes élvezettel tobzódjon a szadizmusban. Még sokat fogják emlegetni azt a döbbenetes jelenetet, amelyben egy csirkecombbal aláz porrá valakit. A negyvenegy éves texasi színész már túl hosszú ideje elégszik meg azzal, hogy idióta romantikus vígjátékokban mutogassa izmos testét, pedig ne felejtsük el, hogy a kilencvenes évek közepén három nagyon különböző, de egyformán erős alakítással (Tökéletlen idők, Ha ölni kell, Lone Star) kezdte a karrierjét. Most megint megmutathatta, hogy mire képes.

Killer Joe | Matthew McConaughey

Gyakran szokták kritizálni az amerikai filmeket, hogy míg az erőszak ábrázolásában nem ismernek mértéket, a szexualitáshoz legtöbbször kesztyűs kézzel nyúlnak (a The Killer Inside Me-ban például premier plánban ütik pépesre Jessica Alba arcát, bezzeg a szexjelenetben rajta marad a melltartója). A Killer Joe hálistennek szakít ezzel a nevetséges kettős mércével: az erőszak itt is kellőképp gyomorforgató, viszont a szex sincs elszemérmeskedve. Gershonnak például előbb látjuk a punciját, mint az arcát, Juno Temple minimum kétszer vetkőzik anyaszült meztelenre, sőt az egyik bizarr jelenetben hirtelen McConaughey pucér hátsóját kapjuk az arcunkba. Ez utóbbi azonban annyira indokolatlan, hogy inkább csak vicces utalásként értelmezhető a színész ismert nudista életvitelére.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=NXtQnKbpVBUZlvoW
Részlet a Killer Joe című filmből

Félek, hogy a Killer Joe túlságosan merész ahhoz, hogy egy magyarországi forgalmazó mozibemutatásra érdemesnek találja, viszont ha majd kijön DVD-n, remekül lehet alkalmazni egy-egy unalmasnak induló házibuli felpörgetésére. Garantáltan végigröhögi mindenki, a befejezése pedig egy akkora adrenalinbomba, hogy az emberek sikongatni fognak a gyönyörtől.